Ernst Billgren

Ernst Billgren fascinerar

Ernst Billgren, eller Wilhelm von Kröckert som han numera kallar sig, är konstnären som spränger gränser genom att göra det konventionella. Han använder enkla medel för att förmedla komplicerade budskap och tusenåriga material, så som keramik, för att ifrågasätta det vedertagna.

Ernst Billgren


(Wilhelm von Kröckert)
Ålder: 58 år.
Bor: Södermalm.
Familj: Ja.
Yrke: Konstnär.
Senast lästa bok: Handelsmän och partisaner av Klas Östergren.
Senast sedda film: En fransk film där de snodde saker från ett snabbköp.
Intressen: Konst och genetik.
Inspireras av: Gåtor.

Redan under konstskoletiden bestämde sig Wilhelm von Kröckert, som trots namnbytet presenterar sig som Ernst, för att använda enkla medel för att föra fram sitt budskap.
– En författare använder a,b och c för att formulera något komplicerat, istället för att använda komplicerade bokstäver för att skriva något enkelt, säger han sittandes bakom det skrivbord som Lennart Hyland en gång tog emot sina gäster vid i Hylands hörna.

Nu står det i Ernst Billgrens ljusa ateljé, tillika bostad, högst upp i ett 1600-talshus vid Södermalmstorg, med utsikt över Riddarfjärden. I den vackra våningen har tidigare både Anders Zorn och Evert Taube levt och verkat.

Kanske har vi haft tur som fått komma hit, med tanke på att Ernst Billgren första gången en journalist bad om ett hemma hos-reportage lurade ut honom till ett lånat hus i Slottskogen i Göteborg.
– Jag har egentligen inget intresse av att synas. Jag är ganska hemlig, förklarar han.

InläggMall_2_liggande_William_Von_Kröckert_

”Jag har aldrig fattat vad min publik tycker eller tänker”, säger Billgren om sin popularitet.

När Ernst gick på konstskola i Göteborg på 80-talet var det det konventionella som provocerade.
– Jag ställde ut en målning av en bofink och folk brev otroligt upprörda. Jag blev utskälld av konstkritiker som menade att det som gjordes skulle bidra till en logisk utveckling av konsthistorien, annars var det inte bra. Nu ska allt vara nyskapande, samtidigt som konststudenterna idag klagar på att det inte finns några normer att revoltera mot. På sin dörr till studentrummet hade han under den här tiden en skylt som uppmanade till att ”vägra göra revolt”.

”Jag är intresserad av konst och hur den används”.

Konstnär vill han förresten inte kalla sig. Han tror att yrkeskategorin kommer att ha försvunnit inom en överskådlig framtid.
– Konsten håller på att upphöra som begrepp. Konstbegreppet upphörde egentligen 1960 när det inte fanns några gränser att revoltera mot längre. Jag säger inte konst. Den gruppen av verksamheter glider ut och in i varandra. De som utbildar sig till konstnärer nu kommer att hamna på en massa platser i samhället där deras kompetens tas tillvara, men konstnären som yrke tror jag kommer att försvinna ganska snart. Så många vindar finns det inte i Paris så att alla som vill kan stå med en basker och måla, konstaterar han.

Ernst Billgren vill han numera inte heller kalla sig. Namnbytet, menar han, var ett sätt att utforska vikten av varumärke. Hur skulle hans verk tas emot om de var signerade med ett annat namn?

”Konsten håller på att upphöra som begrepp”.

– Jag tog bort mitt varumärke inför min senaste utställning. Jag är intresserad av konst och hur den används. De flesta av mina utställningar och filmer är undersökningar av just detta. Saker som eld eller hjulet blev inte populära för att de hade ett bra varumärke, utan för att de fyllde en funktion.

InläggMall_4_stå_konst

”I mina senaste verk målade jag med spikar för att det inte fanns så små penslar”.

– Det är egentligen inte jag som vill prata om varumärke. Politiker hör av sig för att jag ska ingå i grupper som diskuterar hur konstnärer ska skapa sig ett varumärke. Det tycker de är utmärkt, för då behövs inga stipendier och bidrag längre.

Han avfärdar att namnbytet skulle vara någon form av PR-kupp, ett sätt att väcka uppmärksamhet, och menar att han inte har något att tjäna på det. Samtidigt är han inte så intresserad av att prata om just varumärke.
– Det finns inget positivt i att väcka uppmärksamhet. En författare som inte gett en intervju på 30 år är ju enormt eftertraktad av journalisterna, medan den som vill prata med journalister inte är intressant alls. Är det någon form av självförakt hos er, att ni inte vill prata med dem som vill prata med er? undrar han.

Samtidigt medger han att media har en viktig roll för konsten och konstnärer.
– Många verk sker ju i media. Det finns lera, sten, färg och så finns det media. Se på personer som Anna Odell, hennes verk sker enbart i media. Ingen annan har ju sett resten.

InläggMall_3_stå_2_Ernst_Billgren_konstnär

”Jag har aldrig fattat vad min publik tycker eller tänker”, säger Billgren om sin popularitet.

Hur hans konst tas emot, eller varför, har han ingen aning om, fortsätter han. Varken nu eller innan namnbytet.
– Jag fattar aldrig vad min publik tänker eller tycker. När jag gav ut boken ”Vad är konst och 100 andra jätteviktiga frågor” skrev en kille till mig att han hade sagt upp sig och skulle börja ett nytt liv, vad hade han läst? utbrister Ernst med ett skratt och fortsätter: Jag hörde också om en psykiskt sjuk flicka som låg och höll krampaktigt i en bild av min målning ”Saknad räv”. Jag vet inte vad den betydde för henne. Folk tar till sig min konst och gör sina egna saker av den.

– Det är egentligen inte jag som vill prata om varumärke. Politiker hör av sig för att jag ska ingå i grupper som diskuterar hur konstnärer ska skapa sig ett varumärke. Det tycker de är utmärkt, för då behövs inga stipendier och bidrag längre.

”Jag fattar aldrig vad min publik tänker eller tycker”.

Han avfärdar att namnbytet skulle vara någon form av PR-kupp, ett sätt att väcka uppmärksamhet, och menar att han inte har något att tjäna på det. Samtidigt är han inte så intresserad av att prata om just varumärke.
– Det finns inget positivt i att väcka uppmärksamhet. En författare som inte gett en intervju på 30 år är ju enormt eftertraktad av journalisterna, medan den som vill prata med journalister inte är intressant alls. Är det någon form av självförakt hos er, att ni inte vill prata med dem som vill prata med er? undrar han.

Samtidigt medger han att media har en viktig roll för konsten och konstnärer.
– Många verk sker ju i media. Det finns lera, sten, färg och så finns det media. Se på personer som Anna Odell, hennes verk sker enbart i media. Ingen annan har ju sett resten.

Hur hans konst tas emot, eller varför, har han ingen aning om, fortsätter han. Varken nu eller innan namnbytet.
– Jag fattar aldrig vad min publik tänker eller tycker. När jag gav ut boken ”Vad är konst och 100 andra jätteviktiga frågor” skrev en kille till mig att han hade sagt upp sig och skulle börja ett nytt liv, vad hade han läst? utbrister Ernst med ett skratt och fortsätter: Jag hörde också om en psykiskt sjuk flicka som låg och höll krampaktigt i en bild av min målning ”Saknad räv”. Jag vet inte vad den betydde för henne. Folk tar till sig min konst och gör sina egna saker av den.

InläggMall_3_stå_2_Ernst_Billgren

Ett verk ur serien ”Nödskott och Hembesök” från 1999. Keramikskulpturen ”Grävlingen som hade allt”.

Några fler rävar lär det dock inte bli på ett tag. Förutom att byta namn och flytta in i ny ateljé har Ernst Billgren nyligen köpt sitt första staffli. Inför sin senaste utställning stängde han också av internet för att undvika influenser utifrån.
– De flesta bilder vi ser är ju en parafras på andra bilder. Man kan alltid se hela konsthistorien. Mina verk ser annorlunda ut nu. Jag har ett annat sätt att måla som exempelvis är mycket mer småskaligt. I mina senaste verk målade jag med spikar för att det inte fanns så små penslar.

Han tilltalas både av keramikens unika egenskaper och dess historia.
– Att arbeta med keramik är ju att ägna sig åt ett hantverk. Även om hantverk kan vara nyskapande, är det också något som kräver kunskap. Och för att få kunskap måste man stanna på samma plats länge.

Med lera, precis som med måleri, kliver man in i en lång tradition, menar han.
– Man kommunicerar många tusen år bakåt i tiden. Det är inspirerande. Sedan är det ju roligt med ett material där det händer saker. Det händer i glasyren och i formerna. Ett rött streck när man målar sitter där det sitter. När man arbetar med lera handlar resultatet om processer av värme och kemikalier.

Text: Hedvig Andersson Foto: Klas Sjöberg

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera