Inga Sempé är en av världens mest uppmärksammade och hyllade formgivare

Passion för keramiken

Inga Sempé är en av världens mest uppmärksammade och hyllande formgivare. Nyligen släppte hon sin första kakelkollektion, den handritade Tratti som fascinerar med sitt enkla mönster. För Lera berättar hon om Frankrikes brist på designtradition och hur det var att arbeta med keramik för första gången.

Inga Sempé


Ålder: 47
Bor: Paris
Familj: Två barn, 17 och 7.
Yrke: Designer
Senast lästa bok: Le Grand Escalier av Paul Couteau
Senast sedda film: Une étrange affaire av Pierre Granier-Deferre
Intressen: Tennis, sedan ett år tillbaka.
Favoritresmål: Italien.
Inspireras av: Vardagliga föremål.

Inga Sempé har varit verksam som formgivaren sedan 1993 när hon tog examen från Ecole Nationale Supérieure de Création Industrielle i Paris. Hon har en enorm samling produkter bakom sig och arbetar regelbundet med möbelföretag som Ligne Roset, Alessi, Wästberg och Cappellini. Att designer fanns som ett yrke insåg hon först vid 18 års ålder.
– Jag visste alltid på något sätt att jag ville bli designer, men jag visste inte ens att det fanns ett sådant yrke. När jag var 18 såg jag ett tv-program om den designskola som jag sedan skulle ta examen från. Då insåg jag att designer var ett yrke som man kunde utbilda sig till, berättar Inga Sempé.

Efter examen var hon anställd ett kort tag, men kände att hon ville vara sin egen chef och ha fullt inflytande över vad hon skapade.
– Jag ville inte designa åt någon annan. Jag var tvungen att vara chef över mina egna produkter.

Genom Valorisation de l’innovation dans l’ameublement (VIA), en organisation som väljer ut lovande formgivare och finansierar en annars mycket dyr prototyp fick hon möjlighet att visa en av sina produkter i Milano. Det skulle bli startskottet för hennes långvariga samarbete med det italienska möbelföretaget Cappellini.
– Julio Cappellini hittade min prototyp i Milano och valde att producera den, berättar hon.

”Detta mystiska, levande material
med dess möjligheter och omöjligheter”.

Och sedan blomstrade verksamheten?
– Nej, herregud, verkligen inte! Det är inget man tjänar pengar på, men det leder till en del press. Bara för att man får en producent eller stor uppmärksamhet i media betyder det inte att man tjänar pengar. Men detta var ett sätt att komma in i branschen, konstaterar hon.

Många av Inga Sempés uppdragsgivare finns nu i Sverige och Italien, länder som har en lång och stark designtradition och där det, till skillnad från i Frankrike menar hon, är möjligt att arbeta som formgivare. Att hon är kritisk mot den franska designtraditionen och landets syn på design är ingen hemlighet.

– Det finns knappt några franska tillverkare, och ett ganska svalt intresse för design. Fransk formgivning existerar inte. Resultatet är att de flesta franska formgivare är verksamma utomlands. Med internet kan man ju befinna sig var som helst i världen, så jag bor här därför att jag älskar Frankrike. Och för att jag vill omge mig med folk som klagar lika mycket som jag, säger hon med ett skratt.

InläggMall_2_liggande_Designer_Sempe_

Bordet Inga för David Design.

Inga Sempé arbetar framför allt med italienska och skandinaviska möbelföretag och menar att hon nog är mer välkänd i dessa länder än i sitt hemland.
– Italien är ett viktigt land när det kommer till design. Där finns en designtradition och en hög designkulturell nivå, precis som i Skandinavien, säger hon.

Hon blir förvånad över frågan om det är en tydlig strategi som gjort att hon lyckats ta sig till det översta skiktet inom designvärlden.
– Nej, absolut inte. Dels är jag inte en särskilt strategisk person, och dels är det svårt att ha en strategi när man är formgivare. Man får försöka skapa saker och hoppas på att någon vill producera dem. Det är som att vara skådespelare. Man får vara tacksam om man har jobb. Det är ingen poäng att ha en strategi, säger hon men menar att hennes framgångar dock är en kombination av hårt arbete och en gnutta tur.

InläggMall_4_Inga_Sempe

Handritade Tratti för Mutina. Bild: Alessandro Paderna

Nyligen gav hon sig för första gången in i keramikens värld. Hennes kakelkollektion Tratti produceras av Mutina och fick mycket uppmärksamhet när den släpptes 2014.
– Inom keramik i Frankrike har det inte hänt så mycket sedan 70-talet och estetiken känns väldigt gammaldags. Därför var jag inte särskilt nyfiken på materialet innan jag fick frågan av Mutina. När jag undervisade i Schweiz var det några studenter som höll på med keramik. Det var svårt att diskutera objekten utifrån funktion. Det var skulpturer snarare än produkter. Jag hade ingen positiv syn på materialet, konstaterar hon.

Från att ha sett keramiken som daterad och utan förutsättningar för produktformgivning säger hon sig nu ha en passion för materialet.
– Det är en helt ny värld! Detta mystiska, levande material med dess möjligheter och omöjligheter. Min uppfattning har ändrats totalt. Jag är väldigt intresserad av keramik nu och håller redan på med en ny kollektion för Mutina. Jag vill definitivt arbeta mer med keramik, säger Inga Sempé. Kollektionen Tratti är handritad, något som i stor utsträckning präglar dess estetiska uttryck. Den har en enkel, nästan barnslig, känsla i de oregelbundna linjer och milda kulörer som utgör dess mönster.
– Jag började med att ta fram mönstret i min anteckningsbok. Sedan fick jag anpassa det till plattan så att det skulle landa i en fin upprepning. En kakelplatta kan ju kännas ganska tvådimensionell. Genom att ge den en spännande struktur, ett mönster eller relief, göra den taktil, så kan man skapa en tredimensionalitet.

InläggMall_2_liggande_Inga_Sempe_

Soffan Beau Fixe för Ligne Roset.

De milda färgerna kan tolkas som en kompromiss mellan Inga Sempés ofta lekfulla och färgstarka design – och Mutinas mer återhållsamma estetik.
– Mutina tycker inte om starka färger, men det gör jag. Så jag försökte att hela tiden lägga in något lite starkare inslag. I det grå kan man därför se inslag av grönt, rosa och så vidare. Jag ville göra det lite färgstarkare, men på ett mjukt sätt, fortsätter Inga Sempé som inte är förtjust i minimalism av något slag.
– Min design är inte anonym, och den är humoristisk, långt ifrån minimalistisk. Jag hatar minimalism. Det är så tråkigt och outvecklande. Man måste vara modig och våga mer än så. Skandinavisk design var exempelvis väldigt tråkig från 80-talet fram till för några år sedan. Men nu har det ändrats. Nu är skandinavisk design fantastisk, fortsätter hon.

”Genom att ge kakelplattan en spännande struktur, ett mönster eller relief, göra den taktil, så kan man skapa en tredimensionalitet”.

Hon fick kämpa för att plattorna skulle ha ett litet format, och därmed gå emot den rådande trenden.
– Överallt på mässor nu ser man stora plattor nu. Och det kanske passar bra på flygplatser och liknande. Men i lägenheter? Jag ville bryta den trenden med att göra små plattor, för det finns ett behov av mindre plattor. Jag tänker på Tratti som fiskens fjäll – en massa små delar som rör sig tillsammans och bildar en helhet.

Känner hon någonsin press att överträffa den senaste framgången, den senaste uppmärksammade produkten?
– Jag känner ingen press på grund av vissa produkters popularitet, men jag känner ibland press att hitta en intressant idé. När jag känner mig låst och inte har några idéer brukar jag sätta mig och rita för hand, berättar hon.

I framtiden hoppas Inga Sempé, som själv gärna handlar på loppmarknader, att hennes produkter ska finnas just där.
– Jag köper nästan bara begagnade saker. Nu har jag en del nya saker hemma, mina egna, annars är allt från marknader. I framtiden vill jag att mina saker ska säljas där istället, säger hon.

Inga väljer tre keramiska favoriter


Keramiska handtag. Klassiska gamla dörrhandtag som exempelvis är vanliga i äldre lägenheter i Paris.

Keramiska verktyg. Inom bland annat vetenskapen utvecklas objekt med ett väldigt specifikt användningsområde i åtanke vilket ger enkla och relevanta former. Morteln är ett exempel.

Keramiska eluttag. Ovanlig nuförtiden men de som finns kvar är vackra och funktionella. Särskild de dubbla har en vacker form.

Text: Hedvig Andersson Porträttbild: Sofia Sanchez, Mauro Mongiello

Få alla nummer av Lera och/eller Plattform i brevlådan och ett digitalt nyhetsbrev.

Jag vill prenumerera gratis

Teckna en gratis prenumeration på tidningarna Lera och Plattform och vårt digitala nyhetsbrev till arkitekter.

Ja tack, jag vill prenumerera