A House for Essex av arkitekterna på FAT Architecture och konstnären Grayson Perry

Känslostark keramik

A House for Essex är verkligen en uppvisning i keramiskt skapande. Semesterhuset och dess spektakulära kakelfasad skär in i den samtida arkitekturen som en spjutspets. Arkitekterna ville väcka känslor ­med keramik – och det lyckas de med.

Projektfakta


Projekt: A House for Essex
Plats: Essex
Årtal: 2015
Arkitekter: FAT Architecture
Konstnärlig utsmyckning: Grayson Perry
Omfattning: 190 kvm

I Essex öster om London där staden, det urbana och det industriella, möter landsbygden och Nordsjön ligger ett hus som inte lämnar någon oberörd. Det är arkitekterna på FAT Architecture som tillsammans med den excentriske konstnären Grayson Perry bjuder på en sällan skådad keramisk uppvisning. Som ett sagohus med en rikt utsmyckad keramikfasad, ett kök med kakelklädda, smaragdgröna väggar och ett badrum helt i mosaik ligger den spektakulära volymen, alldeles för sig själv med utsikt över havet, på en grönskande sluttning.

– Det är en byggnad som kräver en åsikt. Det går inte att tycka ingenting, skrattar arkitekten Charles Holland som tillsammans med konstnären Grayson Perry varit ansvarig för projektet.

Byggnaden hämtar delvis sin struktur från traditionella kapell, och de religiösa referenserna är ständigt närvarande – dock i sekulär tappning.
– Huset ska vara som ett sekulärt kapell. Vi har byggt upp huset kring den fiktiva historien om en kvinna vid namn Julie Cope, vi ser henne som ett modernt, och sekulärt, helgon, förklarar Charles Holland.

InläggMall_2_liggande

A House for Essex på landsbygden öster om London. Foto: Jack Hobhouse & Katie Hyams.

Det fiktiva helgonet Julie Cope är född och bosatt i Essex och mor till flera barn, tills den dag hon omkommer i en olycka med en pizzabudsmoped.
– Hon representerar gemene kvinna här i Essex, och i huset berättar vi hennes historia, som slutar tragiskt men som också är fylld av mycket glädje, fortsätter Charles Holland.

”Huset ska vara som ett sekulärt kapell”.

Strukturen är indelad i fyra volymer, som likt en omvänd rysk docka växer ju längre in i byggnaden man kommer.
– De fyra volymerna är dels en lösning på att marken sluttar. Men det handlar också om att låta kapell och hem mötas. Det är inte helt ovanligt historiskt att man kombinerade en religiös bostad med ett hem åt den som skötte om den. Vi tittade bland annat på ryska statskyrkor där man ofta kombinerade den religiösa byggnaden med en bostad och liknande lösningar här i England, berättar Charles Holland.

Beställaren är den brittiska organisationen Living Architecture vars ambition är att uppföra moderna semesterhus för uthyrning, i syfte att låta fler få upptäcka nytänkande och intressant arkitektur.
– Vi ville ge besökaren känslan av att bo i ett hus och samtidigt ta hand om ett kapell. Planlösningen handlar om ett utdraget drama. Huset är teatraliskt i att volymerna blir större och större ju längre in man kommer, säger Charles Holland.

InläggMall_3_stå_2

Charles Holland och Grayson Perry. Foto: Jack Hobouse & Katie Hyams.

Den brittiske konstnären Grayson Perry har gjort sig ett namn på sina färgstarka och uppmärksamhetssökande keramiska skapelser, framför allt vaser. Att han skulle smycka huset var redan bestämt när uppdraget att rita det gick till FAT Architecture. Att använda keramik i så stor utsträckning blev därför ett naturligt val.
– Grayson är ju keramiker så det var ett ganska uppenbart val att använda keramik på många ställen. Även om vi diskuterade andra alternativ för exempelvis fasaden så var det keramik vi landade i tillslut eftersom det är en teknik och ett material som han redan känner till väl och är van att jobba med, förklarar Charles Holland.

InläggMall_4_stå_1

”Vi ville ge besökaren känslan av att bo i ett hus och samtidigt ta hand om ett kapell”.

Fasadens triangulära, högglansiga plattor i vitt och skogsgrönt är smyckade med samtida symboler så som kassettband och säkerhetsnålar, ett mönster som återfinns i den lilla spira som tillsammans med ytterligare tre spiror reser sig mot himlen från byggnadens tak. Dessa plattor varvas sedan med avbildningar av det sekulära helgonet Julie, även de i skogsgrönt.
– Keramiken är ett otroligt vackert material med väldigt dekorativa egenskaper. Byggnaden får en skulptural kvalitet, samtidigt som den blir väldigt monumental för något som är så utsmyckat, konstaterar Charles Holland.

Det sparrisgröna badrummet är ett badrum i ordets rätta bemärkelse, helt klätt i keramik och med endast badkaret som en urgröpning i mitten. En modern kakelugn i grått samspelar med köksdörrarnas keramiska, smaragdgröna insida. En morbid mosaikdekoration i golvet, en hyllning till vårt sekulära helgon, leder besökaren ut i trädgården.
– Keramikens största styrka är skönheten i glasyren, djupet, nyanserna, variationen som kommer med bränningen och de små sprickor som uppstår efter ett tag. Det är ett levande material, säger Charles Holland hänfört.

Med huset vill han väcka känslor, och bidra med något till samtidsarkitekturen som han anser gått förlorat.

– Jag vill att arkitektur ska kunna bidra till känslostarka upplevelser på samma sätt som musik eller litteratur kan göra. Idag har arkitekturen blivit så starkt sammanlänkad med finansvärlden och investeringar i fastigheter. Detta är arkitektur som konst. Ett rörande skådespel, säger Charles Holland.

Kakelfakta


Samtliga plattor är designade av Grayson Perry exklusivt för huset och tillverkade av Shaws of Darwen.

Text: Hedvig Andersson Foto: Jack Hobhouse och Katie Hyams

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera