Mosaik av Gösta Wessel

Keramik som lyser upp

Du åker i en lång mörk tunnel. Plötsligt lyser en mosaikbåge upp och utan att läsa skylten vet du exakt var du är. Gösta Wessel är konstnären bakom Södra länkens ”Gula bågar” och hans mål är att folk ska förknippa konsten med platsen.

Gösta Wessel


Familj: Särbo.
Bor: Stockholm.
Yrke: Konstnär.
Senast lästa bok: Egenmäktigt förfarande – En roman om kärlek av Lena Andersson.
Senast sedda film: Still Life.
Intressen: Resa.

Gösta Wessel har tidigare arbetat som professor på Konstfack under femton år. I dag föreläser han på olika högskolor i ämnena han brinner för mest; färg- ljus- och perceptionslära. En viktig del i Göstas skapande av offentliga miljöer är att se till platsens sammanhang och behov.

För tio år sedan ingick han i en projektgrupp tillsammans med White Arkitekter, vilka fick i uppdrag av Vägverket (i dag Trafikverket) att utforma en del av den 16 kilometer långa Södra länken.

Av en total budget på 7,9 miljarder kronor öronmärktes 18 miljoner till åtta konstverk, varav ett är Göstas mosaikbågar.

Vilka krav ställs på konst som ska upplevas i 70 kilometer i timmen?
– Självklart får inte konsten ta över bilisternas uppmärksamhet. Men jag måste ändå skapa något som uppfattas som visuellt intressant och spännande. Konsten ska hjälpa människan att navigera och ge en stark upplevelse om var man befinner sig.

Vilken var den största utmaningen?
– Att göra en analys av situationen och att förhålla sig till alla parametrar. Samtidigt måste min konst fortfarande tillföra något, det gäller att inte kompromissa för mycket.

Stötte du på några problem under vägen?
– Svarta fogar är en viktig detalj som ger tydligare kontrast mot keramiken jämfört med en ljus fog, men de var svåra att ta fram. Vägverket var väldigt samarbetsvänliga och löste detta så jag behövde aldrig kompromissa med ”Gula bågarna”.

I en tunnel som aldrig möts av dagsljus är det extra viktigt att arbeta med rätt belysning av konsten. I det här fallet är det färgkorrigerad natriumljuskälla som lyfter fram de gula färgerna. Tillsammans med billyktorna får belysningen mosaiken att glittra. Eftersom de enskilda bitarna i skärvmosaiken inte är placerade i samma plan, förstärks glittrandet ytterligare.

InläggMall_3_stå_2_Eriksdalsbadet_Wessel

Vänster: Eriksdalsbadet Höger: ”Gula bågar” i Södra länken, Foto: Mikael Ullén.

Hur var det att arbeta med keramik i det här projektet?
– Keramiken har en oerhört bra kvalitet och var ett perfekt material att arbeta med i tunneln. Materialet är också hållbart och lätt att rengöra. Det räcker med att bågarna och pelaren regelbundet spolas av med högtrycksspruta för att de ska kunna fortsätta lysa och vara en tydlig vägvisare i mörkret.

Hur känner du för resultatet?
– Bågarna har verkligen fått karaktären av att vara ett landmärke. De flesta som har åkt i tunneln kommer ihåg dem faktiskt, säger Gösta och ler.

”Svarta fogar är en viktig detalj som ger tydligare kontrast mot keramiken jämfört med en ljus fog”.

Äventyrsbadet på Eriksdalsbadet i Skanstull är också ett resultat av Göstas arbete.  Här har han arbetat med starka färger på klinkern. Beroende på vilket ljus det är i lokalen ser mönstren olika ut. Alla färgerna är dessutom avstämda mot RGB-skalan. Under den så kallade ”blå timmen” som infaller någon gång på eftermiddagen, dämpas ljuset ned och strålkastare slås på som växlar mellan rött och grönt ljus i lokalen. Med rött ljus blir de gröna linjerna mörka och ett vertikalt mönster bildas. Med grönt ljus blir linjerna istället horisontella.

– Målet var att skapa en värld som upplevs som spännande, men utan anknytning till den kommersiella världen som annars är så vanlig på badhus. Mönstret är uppbyggt av kvadrater som i mötet med vattnets förändras och synliggör vattnets rörelser på samma sätt som när det rombiska mönstret i Harlekins kläder förändras och förstärker denna sprattelgubbes akrobatiska rörelser.

InläggMall_4_Södra_station

Trappa på Södra station. Bild: Lisa Bergman

Du har även gjort utsmyckningen till Axelsbergs tunnelbanestation. Vilket var sammanhanget som styrde dig här?
– Jag inspirerades av biljetthallen i rustik klinker i olika bruna nyanser och försökte återskapa temat på perrongen. Dessa klinker tillverkades inte längre. Det krävdes en hel del arbete för att hitta de rätta bruna nyanserna på den oglaserade klinkern som fanns att tillgå. Inslag av svart polerad sten, diabas, har lagts in och uppfattas som hål under, vilket ger skenet av att hela tunnelbanerampen är en landgång som faller ner på perrongen.

Du har smyckat Södra Station i en helhetskänsla som man minns om man varit där. Beskriv dina tankar med miljön.
– Klinkerväggarna och stengolvet är färgsatta i ljust rött, grönt och grått. När det kalla lysrörsljuset riktas mot dessa färger så blir reflektionen ett varmt ljus. Rummet binds därmed ihop och skapar ett tydligt uttryck och karaktär, vilket ska få folk att känna att de verkligen är där.

Text: Lisa Bergman Foto: Kristofer Samuelsson och Mikael Ullén

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera