Manuelle Gautrand tar höghusdebatten

Lyfter höghusdebatten

Manuelle Gautrand älskar torn och är inte rädd för att ta höghusdebatten. Med sina byggnader, exempelvis den ikoniska C42, vill hon överraska, övertyga och väcka känslor. Lera möter en keramikälskare med höga ambitioner.

Torn är inte bara nödvändiga för europeiska storstäder – ritade på rätt sätt kan de dessutom berika stadskärnan och livet för dem som bor där, menar hon.

Manuelle Gautrand föddes i kuststaden Marseille i en konstnärlig släkt. Båda hennes föräldrar var arkitekter och att hon ville ha ett skapande yrke visste hon tidigt.
– Att jag ville bli just arkitekt kom jag på ganska sent, jag var nog 18 år. Det är klart att jag influerades av mina föräldrar. Innan dess visste jag att jag ville ha ett konstnärligt yrke, men inte exakt vad, berättar hon.

Det internationella genombrottet

Efter utbildningen på École Nationale Supérieure d’Architecture de Montpellier arbetade hon på olika arkitektkontor i Paris i sex år innan hon grundade sin egen firma 1991. 2007 gjorde hon den internationellt uppmärksammade utställningshallen C42 åt Citroën – en spektakulär och uppmärksamhetssökande byggnad på paradgatan Camps-Élysées i Paris. Därmed kom det internationella genombrottet.
– Det var fantastiskt att få bygga på Camps-Élysées. Det var en unik möjlighet och en unik byggnad. Många av mina uppdragsgivare förknippar mig väldigt mycket med den byggnaden, samtidigt är det inget jag kan göra om, säger hon allvarsamt och man anar att verket skapat vissa förväntningar.

 

InläggMall_2_liggande_Manuelle_Gautrand

Manuelles uppmärksammade utställningshall C42 åt Citroën. Foto: Christophe Valtin

Att skapa uppmärksamhetssökande och nytänkande arkitektur har blivit hennes signum. Och viljan att bygga på höjden har i synnerhet utmärkt henne.
– I Frankrike debatteras detta väldigt intensivt just nu och jag uppskattar verkligen inte hur man tänker kring höga byggnader. Vi måste acceptera att städer växer och att vi kommer att behöva bygga mer på höjden. Vi måste förtäta, även på platser som centrala Paris. Att säga att det inte är möjligt är inte kontextuellt, säger hon med eftertryck.

”Underbart att se hur keramiken användes”.

För två år sedan var hon en av fem finalister i tävlingen om att få rita vad som kommer att bli Nordens högsta hus, det 210 meter höga Karlavagnstornet i Göteborg. Uppdraget gick till slut till den amerikanska byrån Skidmore, Owings and Merrill. Manuelle Gautrand minns en annan tävling och framhåller att hon inte alltid förespråkar höga byggnader.
– Jag blev en gång inbjuden till en tävling där uppdragsgivaren ville ha en hög byggnad, men det passade varken platsen eller budgeten så jag föreslog en som var lägre och bredare istället. Ibland passar det inte och det är jag väl medveten om, konstaterar hon.

InläggMall_4_Arkitekt_Gautrand

Arkitekten Manuelle Gautrand Foto: Harixcalde

Men att det är ett nödvändigt inslag är hon övertygad om.
– I alla europeiska storstäder kommer man att bli tvungen att integrera höga byggnader på ett annat sätt än vad vi gör nu. Vi arkitekter måste övertyga genom att skapa fördelar med höga byggnader. Byggnaden måste sättas in i en kontext och man måste planera för gröna ytor på många nivåer och så vidare, fortsätter hon.

Trots att hon aldrig själv använt keramik i sina byggnader satt Manuelle Gautrand förra året i juryn för arkitekturtävlingen Tile Award.
– De ville ha med någon som inte själv hade arbetat med keramik och som kunde bidra med ett öppet sinne. Det var underbart att se hur keramiken användes i bidragen som var väldigt innovativa, berättar hon.

Själv hoppas hon snart kunna arbeta med ett keramiskt projekt.
– Keramik är ett material som jag tycker mycket om. Dess största styrka är hållbarheten och förmågan att bevara färger. Det är det bästa materialvalet när det kommer till färgstarka projekt, konstaterar Manuelle Gautrand.

När hon gör det ska det bli i stor skala.
– Jag har inte haft möjlighet att använda keramik hittills men vet att jag kommer att göra det i framtiden. Jag vill separera keramiken från badrummen, för materialet har en större roll att spela, säger hon med eftertryck.

”Bra arkitektur ska överraska och vara oväntad”.

Hon menar att arkitekten hela tiden måste ligga snäppet före sin egen tid.
– Bra arkitektur ska överraska och vara oväntad. Den ska också vara hållbar och sätta användaren i centrum. Som arkitekt måste du vara precis i fas med det samhälle du lever och verkar i, till och med en bit före. Yrket och vilka utmaningar man har att lösa förändras från en generation till en annan, säger Manuelle Gautrand.

Med sina egna byggnader vill hon i första hand väcka känslor.
– När jag ritar mina byggnader tänker jag på dem som ska använda dem och vilka känslor byggnaden ska frambringa hos dem. Jag vill att byggnaderna ska bli ihågkomna för de känslor de frambringar och att jag blir ihågkommen för mina byggnader, avslutar hon.

Manuelle Gautrand väljer tre favoritprojekt i keramik

Jewish Community Center, Mainz
Jewish Community Center i tyska Mainz är ritat av Manuel Herz Architects och stod färdigt 2010. Fasaden är täckt i en djupgrön, glaserad keramik som reflekterar omgivningen och skapar ett spännande, tredimensionellt mönster.

InläggMall_5_Mainz_1

Mercat Santa Caterina, Barcelona
Inomhusmarknaden Mercat Santa Caterina invigdes 2005 och är det senaste tillskottet till Barcelonas många marknader. Den är ritad av Enric Miralles and Benedetta Tagliabue på EMBT och har ett böljande keramiktak i gula, röda och gröna kulörer.

InläggMall_5_Barcelona_1

Spanska paviljongen, Aichi Expo
Den spanska paviljongen på världsutställningen i Aichi i Japan 2005 är ritad av Foreign Office Architects. Paviljongen är täckt av ett keramiskt hexagonmönster i varma toner av rött, gult, svart och orange.

InläggMall_5_Aichi_Expo_1

Manuelle Gautrand


Ålder: 53.
Bor: Paris.
Familj: Man och två barn.
Senast lästa bok: L’esthétisation du Monde av Gilles Lipovetsky och Jean Serroy.
Senast sedda film: Ser inte på film.
Reser helst: Asien.
Inspireras av: Samtida konst.

Fler intressanta personporträtt hittar du här.

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera