Onagawa station i Onagawa. Arkitekt: Shigeru Ban

Shigeru Bans badhus

Shigeru Ban har ritat en tågstation till den katastrofdrabbade japanska provinsen Miyagi. Som ett smycke pryder ett rofyllt, kaklat badhus övervåningen. Konstnären Hiroshi Senju står bakom utsmyckningen.

Projektfakta


Projekt: Onagawa station
Plats: Onagawa
Arkitekt: Shigeru Ban
Omfattning: 900 kvm
Årtal: 2015

Den japanske stjärnarkitekten Shigeru Ban står bakom den nya tågstationen till orten Onagawa i provinsen Miyagi som ligger i nordöstra Japan. Området drabbades hårt av den förödande jordbävningen och tsunamin 2011 och man har sedan dess arbetat fokuserat med att bygga upp infrastrukturen. Stationen är bland de första nya byggnaderna som står klara.

Det är en vacker och ljus tågstation i den japanske stjärnarkitektens signifikativa stil som också inhyser ett offentligt, kaklat badhus. Förutom att vara en uppvisning i keramisk utsmyckning fyller badet också en viktig samhällsfunktion.
– Många bor i tillfälliga bostäder och att ha ett bad som alltid är öppet där man kan träffa sina tidigare grannar, prata och tillsammans bygga upp lokalsamhället igen betyder mycket, säger Shigeru Ban.

När arbetet med stationen inleddes var området helt kalt – alla byggnader hade tagits av tsunamin. Den luftiga strukturen i stål och ljust trä med generösa glaspartier tar nu plats utan att vara särskilt uppseendeväckande. Den är vacker men diskret i det område som under lång tid framöver kommer att vara under uppbyggnad. Stationen har fått en viktig symbolisk betydelse, både som en av områdets första byggnader och som symbol för återuppbyggnaden av infrastrukturen.

InläggMall_2_ShigeruBan

Stationen är ännu ensam på platsen.

– Uppdraget var både att bygga upp infrastrukturen och att skapa en plats där människor kan samlas. Både tågstationen och badet samlar människor som bor här, men också de som är på besök från andra delar. Det stora taket är format som en fågel som lyfter sina vingar. Det är både en symbol för ambitionen att samla och välkomna människor och för att vi nu blickar framåt mot en ljusare framtid, fortsätter Shigeru Ban.

Trätaket är lagt för att bilda det ljusbejakande rutmönster som arkitekten gjort sig känd för, och som man exempelvis också kan beskåda i hans uppmärksammade museum Centre Pompidou-Metz i Frankrike.
– Med ljuset ständigt närvarande växlar interiörens olika nyanser och uttryck med årstiderna, säger Shigeru Ban.

”Det stora taket är format som en fågel som lyfter sina vingar”.

InläggMall_3_stå_2_Badhus

Till vänster: Det rogivande badet på övervåningen. Till höger: En målning av Hiroshi Senju är avbildad på kaklet.

Det naturliga ljus som strömmar in genom rutmönstret i taket reflekteras i de blanka keramiska väggarna i badhuset på stationens övervåning, och lyfter fram den isblå kakelkonsten. Konstverk som den japanska bildkonstnären Hiroshi Senju står bakom.
– Jag ville ha illustrationer på väggarna i det offentliga badet, så jag frågade min vän Hiroshi Senju om vi fick reproducera en av hans målningar. Vi tog en bild av målningen, förstorade den och lät den pryda de kaklade väggarna, berättar Shigeru Ban.

Det offentliga badet är ljust och öppet, de blå dekorationerna står ut mot den annars vita keramiken. Vacker, ljusblå mosaik pryder den minsta av bassängerna.
– Att vi valde att använda keramik här beror ju på att det är ett material som är hållbart och långsiktigt, och enkelt att hålla rent. Till golvet valde vi antibakteriella plattor. Till väggarna valde vi en platta som passar för att återskapa Hiroshi Senjus konstverk. Keramik passar för övrigt väldigt bra för att trycka motiv på, fortsätter Shigeru Ban.

Badinrättningen känns ambitiös och påkostad i den sofistikerade enkelhet som så ofta präglar japansk arkitektur och design.
– Vi ville skapa en rofylld plats där man kan bada och tack vare det mönstrade taket vila upp sig i en vacker miljö med mycket naturligt ljus, säger Shigeru Ban.

Kakelfakta


Namn: Specialbeställd
Storlek: 15×15 cm
Färg: Lacca
Inköpt: Lixil

Lär känna den japanske arkitekten Shigeru Ban

Shigeru Ban föddes 1957 i Tokyo och är en av Japans mest framstående arkitekter. Han står bland annat bakom det uppmärksammade Centre Pompidou-Metz, en filial till Parismuseet med samma namn, som stod klart 2010. Shigeru Ban har ett stort socialt engagemang och har de senaste 20 åren producerat tillfälliga bostäder i katastrofdrabbade områden runt om i världen, första gången i Rwanada 1994 och senast i Nepal och Filipinerna. Här har han utmärkt sig med enkla strukturer, med pelare, väggar och balkar i kartong, som snabbt kan sättas på plats och utgöra tillfälliga bostäder. 2014 mottog han Pritzker-priset för sina humanitära, arkitektoniska insatser. Utöver detta står han bakom prestigebyggnader så som Aspen Art Museum i amerikanska Aspen såväl som exklusiva privatbostäder världen över.

InläggMall_4_stå_1ShigeruBan

Arkitekten Shigeru Ban.

Text: Hedvig Andersson Foto: Hiroyuki Hirai

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera