Coca-Colas nya huvudkontor i Berlin

Fem nyanser av rött

Ingen passerande kan ha missat Coca-Colas nya huvudkontor i Berlin och dess röda fasad. Matta och högglansiga keramikplattor i fem röda nyanser har mixats för att skapa ett levande utseende.

 

Projektfakta


Projekt: Coca-Colas huvudkontor
Plats: Berlin
Årtal: 2013
Entreprenör: Hochtief Projektentwicklung Berlin och Hochtief Solutions AG – Classic Solutions Building Berlin
Arkitekt: Sergei Tchoban, BDA, NPS Tchoban Voss Berlin
Projektpartner/ledare: Philipp Bauer, Axel Binder (design-stadiet)
Team: Christoph Heimermann, Anissa Landgraf, Kenan Ozan
Omfattning: 10 263 m2

 

Coca-Colas nya huvudkontor ligger i den forna industrihamnen Osthafen i Berlin, mitt emellan de progressiva stadsdelarna Friedrichshain och Kreuzberg. Tillsammans bildar de stadens just nu trendigaste kvarter med goda utvecklingsmöjligheter och stark tillväxt, som snabbt blivit populära framför allt hos den yngre generationen. Arkitektbyrån NPS Tchoban Voss har ritat byggnaden med Sergei Tchoban som ansvarig arkitekt. Att det är den välkända dryckestillverkaren som huserar här är svårt att missa, fasaden är nämligen täckt av röd keramik i fem olika nyanser. Och utanför står röda dryckesautomater med företagets produkter.

Samtidigt som kontoret smälter väl in i omgivningen har det en egen arkitektonisk utformning som är av högsta standard.

InläggMall_2_coca-cola_fasad

Olika glasyrer skapar ett levande utseende på fasaden. Foto: Claus Graubner

– Enligt rådande byggregler passar den sju våningar höga byggnaden in med Osthafens övriga hus i fråga om både anpassning, form och design, svarar teamet på nps tchoban voss. Arkitekterna har valt att täcka tre av fyra fasadväggar med keramik. Den fjärde fasaden är helglasad med balkonger för att personalen ska kunna njuta av utsikten över floden Spree. I alla hörn på byggnaden har den keramiska beklädnaden skurna kanter. Kontoret vetter mot närliggande Nhow hotell och matchar dess reliefliknande råa tegelfasad fint.

– Keramiken har vissa egenskaper som liknar tegel, ett material som har använts i stor utsträckning i det tidigare hamnområdet Osthafen. Det handlar om bränd lera med robust yta som kräver ytterst lite underhåll. Utöver detta är färgen väldigt iögonfallande, säger arkitekten Sergei Tchoban.

InläggMall_2_coca-cola_kontor

De röda kulörerna går igen även i inredningen, som de röda sofforna i lobbyn samt det röda lilla mötesrummet format som en Coca-Colaburk. Foto: Werner Huthmacher

Kontoret är utrustat med ett centralt ventilationssystem som ligger ovanför undertaket och med ett ambitiöst miljöarbete har arkitekterna lyckats uppnå en LEED guld-certifiering med byggnaden. Alla icke-bärande räcken är av betong och prefabricerade. Källarväggarna är semi-prefabricerade samt platsgjutna och fyllda med betong. Även trappan är gjord av prefabricerad betong.

Det tyska företaget Pro m2 står bakom huvudkontorets inredning. Entrén i mitten av byggnaden leder in till en generöst tilltagen lobby på två våningar. Från den centralt belägna lobbyn tar man sig enkelt vidare till konferensrum och matsal samt till övervåningen och parkeringen under markplan. Till kafeterian med utsikt över floden Spree kommer man från den östra sidan. De flesta delarna av kontoret har en öppen planlösning, men enstaka rum är åtskilda och inglasade. På varje våningsplan finns också särskilda utrymmen för möten, videokonferenser och grupparbeten. Stor vikt har lagts vid en effektiv akustikdämpning för de stora ytorna där det passerar mycket folk samtidigt som det sitter många och arbetar.

InläggMall_3_coca-cola._tchoban

Vänster: Arkitekten Sergei Tchoban, född i Ryssland men bor och verkar i Tyskland. Foto: Lichtschwaermer-Christolibuda Höger: De ljusa plattorna har matt glasyr medan de mörkare är högglansiga. Foto: Claus Graubner

Ett starkt varumärke som Coca-Cola vill inte bara presentera en unik varumärkesbaserad lösning för allmänheten, utan även för de anställda. Därför går den karaktäristiska röda kulören igen även i inredningen, som de röda sofforna i lobbyn och det röda lilla mötesrummet format som en Coca-Colaburk. De röda kulörerna är också det som gör byggnaden unik exteriört. Fasaden består av två ljust röda plattor och tre mörka som tillsammans skapar en pixlad yta. De två ljusare klinkerplattorna har en matt glasyr, medan de tre mörkare har en högglansig glasyr för att ge fasaden en fin lyster, oavsett vilket håll man ser den ifrån.
– Olika glasyrer skapar ett levande utseende. Reflektioner är mer effektiva på mörka ytor än på ljusa. De släta ytbehandlingarna på keramikplattorna skiljer sig markant från tegel med dess råa yta och oregelbundna glasyr, säger Sergei Tchoban.

Intrycket betraktaren får av fasaden är att plattorna är slumpmässigt placerade, men det finns naturligtvis en tanke bakom detta.
– Placeringen av keramikplattorna är noggrant planerad för att se slumpmässig ut. Alla fem varianter finns representerade i lika stor mängd, avslutar Sergei Tchoban.

Text: Lisa Bergman Bild: Claus Graubner, Werner Huthmacher, Lichtschwaermer-Christo Libuda.

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera