Vanke Pavilion i Milano

Röd pionjär

Studio Libeskind vill ta keramiken till en ny nivå. Vanke Pavilion blev deras experimentverkstad för en platta som vi kommer att se mer av i framtiden.

Projektfakta


Projekt: Vanke Pavilion
Plats: Milano
Årtal: 2015
Arkitekter: Studio Libeskind
Entreprenör: Vanke
Omfattning: 1 000 kvm

Studio Libeskind vill ta det keramiska materialet till en ny nivå. Det kinesiska byggföretaget Vanke vill in på den europeiska marknaden. Resultatet är en spektakulär paviljong klädd i 4 000 djupröda keramiska plattor. Tillsammans har de bidragit till restaureringen av ett kinesiskt tempel. Men vi tar det från början. För ett par år sedan träffade arkitektkontorets grundare Daniel Libeskind ordföranden för Vanke, och de fick omedelbart bra kontakt.

När byggföretaget sedan ville in på den europeiska marknaden och tyckte att en paviljong kunde vara en bra början gick uppdraget att rita något till Milan Expo 2015 till Libeskind.
– De vill visa upp sig utanför Kinas gränser och paviljongen var en bra möjlighet att göra det. Vårt driv har varit kulturellt snarare än kommersiellt i den här fasen. Samtidigt är syftet för Vanke att få mer global uppmärksamhet, berättar Yama Karim, arkitekt på Studio Libeskind och ansvarig för projektet.

InläggMall_4_Libeskind.Vankepavillion

Formen hämtar sin inspiration från det kinesiska landskapet.

Arkitektkontoret hade delvis en egen agenda. De hade under en tid arbetat tillsammans med keramikföretaget Casalgrande Padana för att utveckla en ny keramisk platta.

– Vi hade använt de här plattorna i ett researchprojekt tidigare och utvecklat dem specifikt efter våra önskemål. Vi ville göra en platta som kändes väldigt modern. Keramik är ett uråldrigt och långsiktigt material, men det behöver inte ha en traditionell estetik för det, berättar Yama Karim.

Paviljongen har en dramatisk, avsmalnande struktur, som i en vridning strävar den mot himlen. Man tittade mycket på kinesisk konst, framför allt landskapsmålningar.
– Vi ville skapa referenser till kinesisk historia, men utan att koppla estetiken till en särskild dynasti eller vara politiska. Så vi inspirerades av landskapet och de rullande bergstopparna, säger Yama Karim.

”Att använda keramik i ett sådant modernt uttryck ger ett intressant samspel mellan ett uråldrigt material och en modern form.”

Strukturens form är inte den enda formen som skapar dess uttryck. Plattorna i fasaden är alla lätt vinklade.
– Vi ville lägga dit ytterligare en dimension. De vinklade plattorna ger strukturen liv. Den blir nästan en levande varelse. Fasaden är aktiv, säger Yama Karim.

För att ge plattorna dess metalliska yta blandade man titan i leran. Titandioxiden gör dessutom att de rengör sig själva. Färgen, storleken och plattornas diskreta, geometriska mönster är framtagna specifikt för paviljongen.
– Att använda keramik i ett s.dant modernt uttryck ger ett intressant samspel mellan ett uråldrigt material och en modern form. Vi ville ge det traditionella ett modernt uttryck, fortsätter han.

Paviljongens begränsade storlek var den stora utmaningen, nödutgångar och trappor var tvungna att integreras på ett eller annat sätt.
– Vi hamnade i en situation där vi navigerade väldigt mycket runt dessa. Så vi bestämde oss för att göra trappan teatralisk, istället för att försöka gömma undan den, säger Yama Karim.

InläggMall_4_Libeskind._kakel

Besökaren har tillträde till hela paviljongen, inklusive taket.

Trappan öppnar sig som ett väldigt gap. Hela paviljongen har gjorts tillgänglig – besökaren kan gå upp på taket eller rakt igenom den.
– Vi lät trappan ligga på utsidan och utgöra en betydande del av strukturen. Vi låter också besökaren ta kontroll över strukturen genom att kunna gå utanpå den, igenom den och så vidare. Eftersom vi inspirerats av landskapet ville vi att paviljongen skulle vara en del av landskapet, säger Yama Karim.

Med bara 18 månader från första skiss till färdig byggnad invigdes paviljongen i Milano i maj. I oktober monteras den ner för att hitta en ny skepnad.
– Vi vet inte hur strukturen kommer att göras om till konstverk, om det blir ett eller flera, vem som ska göra det eller var man kommer att kunna se det. Men vi vet med säkerhet att den kommer att fortsätta leva i en annan skepnad, säger Yama Karim.

Studio Libeskind kommer att fortsätta skapa strukturer med samma typ av keramiska plattor.
– Keramik är ett fantastiskt material. Hållbart, litet behov av underhåll. Vi ville ta vara på dess styrka men utveckla det till ett modernt material. Vi hade en större agenda med paviljongen, att utveckla och testa den här typen av platta för att kunna använda den mer i framtiden, konstaterar han.

Text: Hedvig Andersson Bild: Hufton + Crow

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera