Duck & Rice av arkitekterna på Autoban

Möte mellan två kulturer

Humor och ironi i kontrasterna mellan två kulturer la grunden för inredningen på restaurangen Duck & Rice i London. Resultatet är ett spännande möte mellan brittisk pubtradition och kinesisk keramik, signerad turkiska Autoban.

Projektfakta


Projekt: Duck & Rice
Plats: London
Arkitekt: Autoban
Årtal: 2015
Omfattning: 497 kvm

Londons restaurangscen befinner sig i ständig rörelse och utveckling. Ett av de senaste inslagen är den kinesiska restaurangen Duck & Rice i Soho. Bakom menyn, som hämtar inspiration från många asiatiska kök utöver det kinesiska, däribland det malaysiska och det japanska, står Alan Yau som kanske är mest känd för restauranger som Hakkasan och Wagamama.

Inredningen är signerad det turkiska arkitektkontoret Autoban – som gett lokalen en uppdaterad kinesisk prägel, framför allt genom en modern tolkning av den klassiska blåvita keramiken.
– Vårt uppdrag var att inreda en brittisk pub med ett kinesiskt kök. Vi besökte Londons mest ikoniska pubar. Alan menade att det mest engelska med en engelsk pub handlar om humor och ironi. Indisk och kinesisk mat är populärare än fish and chips i Storbritannien nu, så tanken att ha en pub med ett kinesiskt kök är otroligt kul och ironin i den kombinationen var kärnan i detta. Alan har en unik förmåga att se kulturella metaforer, berättar Seyhan Özdemir som tillsammans med Sefer Caglar driver Autoban.

InläggMall_Autoban_Duck_and_rice

Undervåningen är livlig, övervåningen lugnare, men den kinesiska keramiken ger hela lokalen en gemensam berättelse.

Dova toner, trä marmor och koppar dominerar de sparsmakat belysta rummen. Gemytlig som en pub, måhända, men långt mer sofistikerad. På väggar och i taket får en blåvit, handmålad keramik breda ut sig. Den ramar in bardelen, breder ut sig längs väggar och tak och kontrasterar och lyser upp bland de djupa kulörerna och rustika materialen. De lätta, svepande dragen i de blå dekorationerna som avtecknar sig mot den vita ytan saknar det klassiska kinesiska porslinets finmejslade detaljrikedom, men leder ändå tankarna dit.
– Två material dominerar: trä och keramik. Träet representerar det brittiska, puben, medan de överdimensionerade blåvita keramikplattorna representerar det kinesiska. Vi skapar en design i flera lager, där den viktorianska puben smälter samman med olika asiatiska referenser, fortsätter Seyhan Özdemir.

Man ville också ge de två våningarna olika atmosfär, livligt och pub-inspirerat på bottenvåningen och en lugnare matsalskänsla på övervåningen, men samtidigt knyta dem samman med en gemensam visuell identitet.
– Vi ville att undervåningen skulle vara så välkomnande som möjligt, precis som en traditionell pub. Övervåningen är lugnare, utan att vara sömnig. Vi använde samma material, exempelvis marmor och de vackra keramiska plattorna, för att ge hela lokalen en gemensam berättelse. Att skapa en restaurang är som att regissera en film, man vill berätta något.

”Att skapa en restaurang är som att regissera en film, man vill berätta något”

Keramiken, som är formgiven av Autoban och tillverkad specifikt för restaurangen är en tydlig referens till Kinas berömda tillverkning av blåvitt porslin, men plattorna har också en annan uppgift.
– Vi ville skapa en blåvit, keramisk box inuti restaurangen, vars exteriör också är boxliknande. När man tittar in från gatan ser man tydligt väggarna och taket som bildar en låda som ser ut att vara placerad i byggnaden. Trä och keramik bildar också väldigt fina kontraster tillsammans, säger Seyhan Özdemir.

InläggMall_2_Autoban_Duck_and_rice

Tonade och genomskinliga glaspartier blandas i fasaden.

Byggnaden fanns redan, och inhyste passande nog just en pub när Autoban inledde sitt förvandlingsarbete.
– Vi gjorde om fasaden för att den bättre skulle passa in i omgivningen. För att ge gästerna lite mer avskildhet blandade vi tonade och genomskinliga glaspartier. Detta ger en spännande fasad som passar väldigt bra in i Sohos blandkulturella dynamik, säger Seyhan Özdemir.

Färgskalan i keramiken och tillverkningen av plattorna är, trots dess kinesiska särprägel, något som ligger det turkiska arkitektkontoret nära.
– Tekniken för att blanda koboltoxid med vatten för att få fram den intensivt blå kulören är samma som används i traditionella turkiska İznik-plattor. Precis som i den kinesiska kulturen är blå keramiska plattor ett viktigt inslag i turkisk konst, fortsätter hon.

InläggMall_Autoban

Arkitektbyrån Autoban drivs av Seyhan Özdemir och Sefer Caglar.

Att kombinera de engelska och kinesiska referenserna på ett bra sätt var inte helt enkelt. Och med lokalhyrorna i Londons innerstad räknades varje centimeter av restaurangen.
– Det svåraste var att få till en bra balans mellan det engelska och det kinesiska. Dessutom är både vi och beställaren riktiga detaljnördar. Duck and Rice kommer vi att minnas som projektet där vi designade varje centimeter, konstaterar Seyhan Özdemir.

I efterhand kan hon dock konstatera att det varit värt det.
– Det är andra gången vi jobbar med Alan. Han är en sann visionär och det är verkligen inspirerande att få arbeta med honom. Och att få göra en restaurang i den kulinariska huvudstaden London är alltid en upplevelse.

Text: Hedvig Andersson Foto: Ed Reeve

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera