Pontus Lomar i egenritade restaurangen Vau De Ville

”Kakel är vår vardag”

Pontus Lomar brinner för att forma arkitektur och att lösa problem. Keramiken finns med i alltifrån kontoren till lyxvillorna.

Pontus Lomar


Yrke: Arkitekt
Ålder: 54
Bor: Kungsholmen
Aktuell: Med Kontorshus Nya Hovås Göteborg
Bakgrund: Född och uppvuxen i Ludvika i Dalarna
Startade Lomar Arkitekter: 1994
Familj: Lena, min äldre syster och Magnus min tvillingbror
Intressen: Skidåkning, löpning, akvarellmålning och samlar samtidskonst
Senast lästa bok: En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie
Senast sedda film: Soleils av regissörerna Olivier Delahaye och Dani Kouyate

Några av Pontus Lomars mest kända verk i medierna är Tiger Woods villa på Jupiter Island och Elin Nordegrens sommarhus i Sverige. Själv är han stolt över Spritmuseet på Djurgården, Kontorshus Nya Hovås och Villa T. Men han hade lika gärna kunnat arbeta i reklambranschen om hans far svarat honom annorlunda år 1982.

När visste du att det var arkitekt du ville bli?
– Samma dag som jag kom in på arkitektskolan. Jag hade även kommit in på både Bergs och Beckmans och bad min far om råd och hans svar var ”Arkitekt verkar vara ett hederligt yrke”. Innan arbetade jag som skogshuggare i två år, vilket är en jättebra erfarenhet.

Vad har den erfarenheten gett dig?
– Jag har fått en annan förståelse för byggnad och produktion. Det finns en misstro mot akademiker i byggbranschen som grundar sig i att man inte varit ute i verkligheten, utan gör teoretiska projekt. Jag relaterade mer till mina platschefer som gjorde projektet än mina arkitektkollegor i början och kände att ”Här måste jag kunna lära mig massor”. På den vägen har jag fått en attityd jag tror att jag fortfarande har kvar idag. Jag vet att ett hus som vi gör är fiktion och för att det ska bli verklighet krävs entreprenörsidan.

Vad driver dig i ditt arbete?
– Kreativiteten. Att få forma arkitektur och lösa problem. Det spelar ingen roll om det är en lyxvilla i Miami eller en glasskiosk på Norrmalmstorg.

”Jag skulle vilja använda stora keramiska plattor oftare i fasader”

Vilken typ av projekt brinner du för lite extra?
– Under en lång tid ritade jag mycket kontorsmiljöer. Det kändes som en viktig uppgift då människan tillbringar trettio procent av sin tid där. När vi ritade Vin- och spritmuseet och tog hand om en 250 år gammal byggnad med en restaureringsuppgift. Det var ett fantastiskt jobb. Det är också intressant att skapa flera tusen kvadratmeter stora hus i USA. Där handlar det inte bara om lyx, utan att bygga för en världsettas behov. (Tiger Woods, redaktionens kommentar).

Vad har du för relation till kakel?
– Kakel är någonting vi dagligen arbetar med. Vi väljer det både av praktiska och estetiska skäl. Vi har projektutvecklat Max Hamburgerrestauranger från tjugo till hundratio restauranger där vi använder keramiska plattor i golv, kök och fondväggar. I nästan varje restaurangmiljö jobbar vi med kakel. Trenden nu verkar vara att blanda kakel, natursten och andra naturliga material som trä.

InläggMall_4_Pontus_Lomar_arkitekt

Pontus Lomar i egenritade restaurangen Vau De Ville.

Vilka är de största fördelarna?
– Hygienaspekten, äktheten och att materialet inte åldras. Keramiken fångar upp ljuset, är blankt, har ojämnheter och fogar, vilket gör att det händer något i ytan. När vi arbetade med Max-projektet i Dubai ville de först ha laminat eller färg, men då dog hela lystern. Fogen skapar hela tiden en del av ytan. Vi arbetar en hel del med vitt kakel där man väljer en kontrasterande färg, som djupt grön eller till och med guld. Det blir en snygg effekt.

Något som överraskar dig med materialet?
– Att det går att göra plattor som är tre meter långa, men tunnare än en centimeter. Jag skulle vilja använda stora keramiska plattor oftare i fasader, som ersättning till sten. Jag åt lunch med Alessandro Bisazza härom veckan, sonen till ägarfamiljen Bisazza. Han berättade att trenden går från glaskeramik till keramikplattor och att Bisazza därför har startat produktion av keramikplattor för att möta det behovet.

”Keramiken fångar upp ljuset, är blankt, har ojämnheter och fogar, vilket gör att det händer något i ytan”.

Vilken arkitekt beundrar du?
– En som fortfarande är ganska okänd, David Adjaye. När jag såg hans Museum of Contemporary Art i Denver, slogs jag av dess enkelhet, samtidigt som det har proportioner, volymer och ett rumssamband som är fantastiskt. Favoritarkitektkontoret är Herzog de Meuron, som är nummer ett i världen. Där är det analysen som ger arkitekturen och ingenting är givet från början. Japanska arkitekter är fantastiska, som Toyo Ito och Sejima. Vi arkitekter är mer trendkänsliga än vi erkänner. Vi vill veta vad som ligger i framkant och hur man kan utmana byggindustrin för att höja nivån. Det är bara de främsta arkitekterna som får den möjligheten.

Jag har läst att du är väldigt konstintresserad, hinner du ta del av samtidskonsten?
– Jag går ofta på gallerier, särskilt när jag är i New York. Art Basel i Miami, USA:s största konstmässa, besöker jag varje år för att hålla mig uppdaterad. Jag umgås också mycket med konstnärer runt om i världen.

Vad inspireras du mer av än konsten?
– Möbelmässan i Italien är väldigt inspirerande. När jag är ute och reser och ser projekt som Herzog de Meurons konstmuseum i Miami. När jag njuter blir det ett minne som följer med mig, som jag kan plocka fram. Fast jag frikopplar arkitektur från konst, då den ena jobbar mot en beställare och den andra är fri. En del säger att arkitektur är konst, jag hävdar att det inte är det.

Vilken byggnad önskar du att du själv hade ritat?
– Khalifa Tower i Dubai är en fantastisk skyskrapa. Ska jag välja något småskaligt är det konstmuseet i Miami. Jag skulle också vilja vara med i ett projekt där arkitektur betyder något mer, som att utforma ett system för SOS Barnbyar. Ett fantastiskt jobb som betyder så mycket mer än bara arkitektur.

Vad gör du helst en ledig dag?
– Jag hade trettio skiddagar förra året och åker mycket utför och längd. Någon gång i veckan målar jag vykortsstora akvareller. Annars går jag gärna ut och äter med mina nära.

Pontus väljer tre favoritprojekt

Spritmuseum
– Efter en tävlingsvinst blev vi utsedda att skapa ett nytt museum för Spritmuseum. Uppdraget var att vårda ett 250-årigt byggnadsminne på Djurgården och samtidigt skapa ett samtidsmuseum.

InläggMall_5_Spritmuseum_Lomar

InläggMall_5_Kontor_Lomar

Foto: Petra Björstad

Kontorshus Nya Hovås Göteborg
– Genom att leka med sektionen med överhäng och utkragningar har vi skapat en intressant volym för ett funktionellt kontorshus i den framväxande stadsdelen Nya Hovås.

Villa T
– Huset har en effektiv plan för en privat familj utanför Göteborg. Fasaden är klädd med granitkeramik, ett material som kommer att se ut som nytt även om tjugo år. Byggnaden har nominerats till Årets byggnad i Göteborg.

InläggMall_5_VillaT_Lomar

Text: Lisa Bergman Foto: Anders Roth

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera