Shang Xia i Paris

Lyxbutik väljer keramik

Tio tusen kakelplattor täcker väggar och tak i butiken Shang Xia i Paris. Den högglansiga keramiken reflekterar ljuset vackert och passar fint med de keramiska varorna i butiken.

Projektfakta


Projekt: Shang Xia, kinesisk butikskedja
Plats: Rue de Sèvres 8, Paris
Årtal: 2013
Arkitekt: Kengo Kuma and Associates
Omfattning: 134,3 kvm

Parisbutiken är Shang Xias första i Europa och kedjan inriktar sig på ett livsstilskoncept med kläder, accessoarer, hushållsartiklar och möbler.

Inredningen står Kengo Kuma and Associates för, som nyligen ritade Shang Xias butiker i Peking och Shanghai. Idén är att skapa ett molnliknande utrymme av tunna keramiska paneler.

Historiskt sett har keramiken varit väldigt viktig i den kinesiska kulturen. Kinesisk keramik har också länge varit föremål för beundran i Europa. I produkterna från Shang Xia spelar keramiken en speciell roll. Därför vill arkitekterna att inredningen ska spegla det som säljs i butiken.

Shang_Xia– Kakelplattorna bär spår från tillverkningen så att Shang Xias fokus på hantverket återspeglas fint i en keramisk miljö. En annan fördel med keramik i inredning är att det står emot bränder effektivt, svarar Kazuhiko Miyazawa på Kengo Kuma and Associates som är en av de involverade i Parisbutiken.

Arkitekterna valde rektangulära keramikplattor med en högglansig yta för att reflektera inkommande ljus i butiken. Keramik kan förtunnas vilket ökar ljusupptagningen. Det gör att keramik fungerar bra som skärmar.
– Med genombrutna keramiska plattor på skärmar kan besökaren känna tidens förändringar genom ljuset, även inne i butiken, förklarar arkitekten Kazuhiko Miyazawa.

Parisbutiken är den enda i Shang Xia-kedjan med keramisk inredning och Kazuhiko Miyazawa förklarar varför.
– För Parisbutiken ville Shang Xia testa ett annat material än i Peking och Shanghai. Vi bestämde oss därför för att använda ett material som de faktiskt har i sina produkter. Vi anser att det skapar den bästa relationen mellan butik och kollektion.

I butiken sitter tunna keramiska paneler med hela 6 000 plattor upphängda i taket för att täcka utrymmet. Den glänsande vita ytan är unik för keramiken och skapar ett belysningstillstånd som du annars bara kan hitta i impressionisternas pointillistiska målningar, enligt arkitekternas beskrivning (pointillismen är en konstriktning från sent 1800-tal där konstnären målade i form av punkter, redaktionens anmärkning).

”Med genombrutna keramiska plattor på skärmar kan besökaren känna tidens förändringar genom ljuset”

En kaklad skiljevägg med rektangulära fack skapar perfekta visningsutrymmen för smycken. Ett bord och kantiga stolar är placerade framför för att göra det enkelt för kunden att sätta sig ner och pröva smycken. Längst bort i den ovala butiken visas möbler, hushållsartiklar och accessoarer. Kläderna hänger från stänger som sitter fast i de kaklade väggarna. I skyltfönstret skapar keramiken en ren fond som framhäver varorna på bästa sätt och ger en tredimensionell känsla.

Shang Xia

Att sätta kakel både i tak och på väggar var en utmaning för arkitekterna, vilket krävde stor noggrannhet.
– Precisionen med keramiska plattor är annorlunda än exempelvis grunden i en aluminiumskärm. Noggrannheten och samordningen av vägg och tak tog därför tid, avslutar Kazuhiko.

Kengo Kuma

Kengo Kuma föddes 1954 och är en japansk arkitekt och grundare till Kengo Kuma and Associates med över 150 anställda på kontoren i Tokyo och Paris. Kuma avslutade sin magisterexamen vid universitetet i Tokyo 1979. Efter studier vid Columbia University som gästforskare, startade han Kengo Kuma and Associates 1990. Under 2009 började han arbeta som professor vid Graduate School of Architecture, University of Tokyo. Bland Kumas större verk finns Water/Glass, Stage in the Forest, Toyoma Center for Performance Arts. Nya produktioner är Kabukiza, Besancon Arts, Culture Center samt FRAC i Marseille. Kuma har även skrivit flera böcker. Kengo Kumas uttalade mål är att återskapa japansk arkitekturtradition och omtolka den till 2000-talet.

Kengo Kuma– Kengo Kumas övertygelse är att material bör bestämmas utifrån de naturliga och historiska faktorerna för platsen, berättar arkitekten Kazuhiko Miyazawa på Kengo Kuma and Associates för Lera.

I
en intervju för Dezeen.com berättar Kengo Kuma om hur hans syn på arkitektur har omprövats en aning sedan tsunamin i Thailand 2004.
– Problemet under 1900-talet var arkitekternas arrogans. Före katastrofen trodde arkitekter och ingenjörer att arkitektur var starkare än naturen. Efter tsunamin förstod de att det var svagt jämfört med naturens kraft.

Det fick honom att fundera över att materialval ofta kommer i slutet av arbetsprocessen, vilket orsakar många misstag. Han menar att materialvalet istället bör vara först.

 Text: Lisa Bergman Bilder: Shang Xia

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera