Sundbybergs simhall av arkitekterna på Urban Design

I regnbågens färger

Sundbybergs simhall invigdes på nyårsafton förra året. Simhallen är landets första hbt-certifierade – och en sprakande keramikfest.

Projektfakta


Projekt: Sundbybergs simhall
Plats: Sundbyberg
Årtal: 2014
Arkitekter: Urban Design
Team: Erik Jarlöv, Christina Eriksson, Anna Undén
Konstnärlig utsmyckning: Backa Carin Ivarsdotter
Entreprenör: Sundvall Byggnads m fl.
Omfattning: 3 000 m2

Det är tidig morgon och solen har precis börjat värma träfasaden på Sundbybergs simhall, men inne i byggnaden är det redan full aktivitet.

Skolsimtävlingen Bästa Fyran går av stapeln och hundratals barn rusar fram och tillbaka mellan omklädningsrum och bassänger.

Den ursprungliga byggnaden ritades av Åke Östin 1978 och när simhallen skulle byggas ut för att ta emot Sundbybergs växande befolkning gick uppdraget till Stockholmskontoret Urban Design.

– Vi har jobbat mycket med skolor, bibliotek, ridanläggningar och andra typer av lokaler för ungdomsverksamhet. Uppdraget var att göra en funktionell simhall för alla, berättar Erik Jarlöv, arkitekt på Urban Design.

Den nya simhallen har bland annat en undervisningsbassäng med höj- och sänkbart golv. En träfasad på tillbyggnaden får samspela med den ursprungliga byggnadens tidstypiska tegelfasad.
– Vi ville respektera den ursprungliga byggnaden genom att l.ta den fasaden dominera och samtidigt knyta ihop de båda volymerna, fortsätter Erik Jarlöv.

InläggMall_2_Sundbybergs_simhall

Till barnbassängen har Backa Carin Ivarsdotter valt den vackraste mosaiken eftersom barn ser detaljer på ett helt annat sätt än vi vuxna.

Det har man bland annat gjort genom det stora soldäcket i värmebehandlat trä som sträcker sig från den nya byggnaden och riktat mot söder omfamnar den gamla. Varma dagar öppnas de stora skjutdörrarna i glas så att soldäcket blir tillgängligt direkt från den nya bassängen. Här i den stora simhallen klär ett, av akustikskäl perforerat, turkosglaserat tegel nederdelen av den ena långsidans vägg. Ett kvadratiskt, vitt kakel i skiftande nyanser, lagt i löpande förband, pryder motsatt sida. Övre delen av väggarna är i värmebehandlad furu, något som både förbättrar akustiken och samspelar med fasaden. Erik Jarlöv hade gärna sett ännu mer färg i den stora simhallen.

”Keramiken ger stämningen och signalerar kvalitet”.

– Det finns regler för att insidan på bassängen måste vara vit, att man måste ha kontrastmarkeringar och så vidare. Det har styrt gestaltningen. Men det som är fantastiskt med keramik är att man ändå ganska enkelt med färger och rätt bredd på fogar kan skapa värme och liv i ytorna, säger han.

InläggMall_4_sundbybergs_simhall

Utsmyckningar i mosaik till barnpoolen.

Urban Design står bland annat bakom ett antal medelhavshotell och är vana att arbeta i keramik.
– Keramiken ger stämningen och signalerar kvalitet. Materialet i sig är hårt, slätt och blankt och kan uppfattas som kallt. Men med ett lite finare kakel än det billigaste kan man skapa väldigt vackra ytor ganska enkelt. Det finns stora möjligheter att göra spännande saker med keramik och det är ett fantastiskt material när man ska klä ett helt rum, konstaterar han

Den mest storslagna keramiska uppvisningen hittar man i det rum som är avsett för de allra minsta. Det är konstnären Backa Carin Ivarsdotter som står bakom utsmyckningen av barnbassängen. Där har hon skapat ett sagoland i keramik. En färgsprakande regnbåge sträcker sig längs den rundade, kaklade väggen. I bassängen reser en sjöstjärna i mosaik sina armar över vattenytan och i den djupare delen ligger en sjöborre och gömmer sig. Det skimrar och glittrar under ytan.

– Barnen får inte bara en vatten- och lekupplevelse, de får också en konstupplevelse. Jag har i det här rummet gestaltat allt från väggkakel till armaturer, sittplatser och de handgjorda lekskulpturerna, berättar Backa Carin Ivarsdotter.

Hon vill med en lustfylld utsmyckning locka till lek.
– Jag har valt den vackraste av mosaik eftersom små barn ser detaljer på ett helt annat sätt än vi vuxna. En ettåring kan bli mer fascinerad av tre mosikbitar än av ett helt guldberg, fortsätter hon.

Att välja keramik i det här projektet var självklart.
– Jag jobbar i många olika material, men i offentlig konst är keramiken oslagbar. Den åldras vackert, man kan få fram många färger och jobba storskaligt. Att göra ett verk är som att släppa ut en fågelunge. Det får ett eget liv i sin miljö och om jag inte är säker på att det är hållbart i längden kan jag inte sova gott på nätterna, säger hon.

InläggMall_2_Sundbybergs_simhall_dusch

Möjligheten att byta om i enskilda rum är bland de åtgärder som gett simhallen hbt-certifiering.

Sundbybergs simhall är Sveriges första hbt-certifierade, men trots det är regnbågen en slump.
– Jag visste inget om certifieringen när jag fick uppdraget. Men det känns roligt att jag omedvetet bidragit till ett budskap som jag verkligen ställer mig bakom, säger Backa Carin Ivarsdotter.

Både hon och Erik Jarlöv är nöjda med projektet, även om det inte varit en spikrak väg från uppdrag till färdigt resultat.
– Dels är en simhall en väldigt tekniskt avancerad byggnad, sedan har begränsningar i ekonomin varit styrande, förklarar Erik Jarlöv.

 

– Den största utmaningen var att kombinera det konstnärliga uttrycket med de tekniska förutsättningarna. Guldberget gjordes på plats, lampmolnen i min ateljé i Arboga och sjöborren i ateljén här i Stockholm. Att se till att de samspelar när de görs på olika platser är otroligt svårt. Nu kan jag konstatera att det blev precis så som jag ville ha det. Det känns fantastiskt, säger Backa Carin Ivarsdotter.

Text: Hedvig Andersson Bild: Per Krisiansen/Backa Carin Ivarsdotter

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera