Radisson Blu Helsingborg

Keramiskt utifrån och in

Keramiken är ständigt närvarande i det nya Radisson Blu-hotellet i Helsingborg. Materialet spelar en central roll både i den funktionella exteriören och som historisk referens i inredningen.

Projektfakta


Projekt: Radisson Blu Helsingborg
Arkitekter: Horisont Arkitekter och Doos Arkitekter
Årtal: 2015
Omfattning: 11 200 m2

Det nya hotellet i Helsingborg är ett samarbete mellan arkitektkontoren Horisont och Doos. Horisont arkitekter står bakom byggnadens struktur och exteriör, inklusive den självventilerande granitkeramikfasad som pryder byggnadens sockelvåning. Interiören är signerad Doos Arkitekter och även här utgör keramiken ett centralt inslag.

Hotellet spelar en viktig roll för staden eftersom det länkar ihop norra och södra Helsingborg och bidrar till att aktivera stadsrummet i anslutning till byggnaden. Att man valde att använda granitkeramik i fasaden hade flera skäl.

– Tanken var först att vi skulle använda marmor, men det fick inte plats i budgeten så vi började titta på alternativ. Vi testade skiffer men det uppfyllde inte kraven för frostsäkerhet. Det är ett utsatt klimat vi har här vid havet och till slut valde vi granitkeramik. Jag jobbar gärna med naturmaterial, säger Anders Blomqvist, arkitekt på Horisont.

InläggMall-4-Radisson-Blue-Helsingborg

Trä och keramik är centrala inslag.

Förutom att fasaden passar bra in bland de många stenfasaderna i omgivningen är den självventilerande. Detta eftersom man lagt en luftspalt bakom plattorna. Luftspalten låter vatten som kommer in genom de öppna fogarna torka, och skapar samtidigt ytterligare ett isolerande lager. På sommaren ger luftspalten en något kylande effekt.
– Vi får en något säkrare konstruktion eftersom vatten alltid tenderar att leta sig in. Fuktspärren ligger sedan i den isolerande väggens yttersida, fortsätter Anders Blomqvist.

Byggnaden ska vara välkomnande. Entrén består av stora glaspartier och förhoppningen är att hotellet ska bidra till ett livligare stadsrum. Fönstersättningen återspeglar en flytande rumssammansättning. Det inre speglas i det yttre.
– Sockelvåningens livfulla material ger en taktil känsla i relation till gatan och den fria fönstersättningen speglar byggnadens flytande rumssammanhang och skapar kontakt med byggnadens inre utifrån. Hotellet aktiverar gaturummen runt omkring, forsätter Anders Blomqvist.

Även i interiören finns en stark koppling till staden, och då framför allt till dess historia.
– Det viktigaste i interiören är naturligtvis funktionaliteten. Sedan klär man strukturen i en kostym och då vill man att det ska finnas en röd tråd genom hela hotellet, från lobbyn, genom restaurangen och upp till rummen, säger Bronwynn Welsh, arkitekt på Doos och fortsätter:
– Vi började med att titta på hotellets geografiska placering. Vi ville ha ett urbant koncept och inspirerades av Köpenhamn och London. Helsingborg har alltid haft mycket kontakt med kontinenten och vi ville väva in en känsla av det i designen.

InläggMall-2-Radisson-Helsingborg

Badrummen har en sofistikerad enkelhet.

Reseromantiken i lobbyn är påtaglig och vykort och gammaldags koffertar pryder rummet. Man har också låtit sig inspireras av H55, en internationell utställning för arkitektur och formgivning som ägde rum i Helsingborg sommaren 1955. Influenserna från utställningen blir framför allt tydliga i interiörens keramiska delar. I det öppna köket, vid buffén och i delar av konferensanläggningen pryder ett vackert, blekt fiskbensmönster i keramik väggen och på toaletterna har man låtit ett lekfullt och fascinerande svartvitt mönster krypa längs väggar och golv.

–Vi har inspirerats mycket av de grafiska mönster som visades på H55 och har använt stora, avlånga kakelplattor för att skapa liknande, geometriska mönster. Jag tror att man i första hand ser mönstret och sedan materialet. Jag tycker att vi lyckats skapa en intressant effekt här. Kakel är dessutom lätt att sköta och passar bra på ytor där det är viktigt att det alltid ser fräscht ut, säger Bronwynn Welsh.

InläggMall-4-Radisson-Helsingborg

Fiskbensmönstrat i matsalen.

Materialvalen är genomtänkta och den röda tråden löper från exteriören och in.
– Vi ville skapa en story för hela hotellet. Vi valde en varm industriell stil med ärliga material. Vi har arbetat med kakel, betong, järn, trä, läder och så vidare. Vi valde också att låta flera av fasadmaterialen fortsätta in i interiören, betong och keramik är två exempel, säger Bronwynn Welsh.

Keramik är ett material som arkitekterna på Doos gärna använder.
– Keramik ingår alltid som en naturlig del i våra hotellprojekt. Det står för kvalitet och hållbarhet.Vi väljer keramik både för dekoreffekten och för dess kvaliteter som material. Sedan finns det en miljöaspekt också, det är ett material som går att både ta fram och återvinna på ett bra sätt, konstaterar hon.

Text: Hedvig Andersson Bild: Radisson Blu

Få alla nummer av Lera och/eller Plattform i brevlådan och ett digitalt nyhetsbrev.

Jag vill prenumerera gratis

Teckna en gratis prenumeration på tidningarna Lera och Plattform och vårt digitala nyhetsbrev till arkitekter.

Ja tack, jag vill prenumerera