The Crown i Milano av arkitekterna på Studio Libeskind

Keramisk experimentlusta

Studio Libeskind fortsätter att experimentera med keramisk arkitektur. Deras fascination för materialets kvaliteter och mångsidighet har nu resulterat i en dramatisk skulptur norr om Bologna – som rengör sig själv.

Projektfakta


Projekt: The Crown
Plats: Milano
Årtal: 2015
Arkitekter: Studio Libeskind
Omfattning: 20 meter hög

Först kom den strömlinjeformade Vanke Pavilion, en tillfällig konstruktion för Expo Milano 2015, och nu The Crown – en kantig skulptur placerad i en rondell nära keramiktillverkaren Casalgrande Padana i Casalgrande norr om Bologna. Platsen är naturligtvis ingen slump. Studio Libeskind samarbetar sedan länge med Casalgrande Padana,

ett samarbete som tog sin början när arkitektkontoret arbetade med stadsbyggnadsprojektet City Life i Milano.
– Genom det projektet etablerade vi ett kontor här i Milano och Daniel Libeskind kom i kontakt med Casalgrande. De brottades med frågeställningar kring hur man kan uppdatera keramikens uttryck och göra materialet relevant för modern arkitektur. De bad oss fundera på vad vi skulle vilja göra. Och vi vill ju alltid utforska spännande material, berättar Guiseppe Blengini på Studio Libeskind.

Staende_the_crown

Studio Libeskind står bakom den spektakulära strukturen som har en självrengörande fasad.

Den knixande och skimrande keramiska skulpturen The Crown reser sig nu 20 meter över motorvägen och ger en hint om materialets betydelse för regionen. De glänsande plattorna som följer dess dramatiska vändningar bärs upp av en stålstruktur.
– Vi ville använda skulpturen för att visa keramikens kvaliteter och hur man kan använda den i arkitektur på ett konstnärligt sätt. I formen ville vi skapa en rörelse och utforska dynamiken i den rörelsen. Spiralformen, att rörelsen upprepas, är också en referens till det faktum att den ligger vid en rondell, fortsätter Guiseppe Blengini.

De silvriga plattorna skimrar i ljuset och dess kulör tycks förändras under solens strålar.
– Vi ville experimentera med färg, precis som vi gjorde i Vanke Pavilion. Plattornas uttryck förändras hela tiden beroende på hur ljuset faller på dem. Ljuset gör så att betraktaren får intrycket att plattorna har olika färg trots att de alla har samma. Detta är första gången vi använder den här färgen men effekten i samspelet med ljus har vi experimenterat med tidigare, säger Guiseppe Blengini.

Ljuset har också en annan viktig effekt. Plattorna är behandlade med titandioxid som, när det utsätts för ljus, bryter ner smuts på ytan – smuts som sedan tvättas bort med regnvatten. Guiseppe Blengini är angelägen om att utveckla materialet vidare – i både stort och smått.
– Keramik är ett av de mest fantastiska material som finns. Det är så mångsidigt och passar i flera sammanhang. Det går att skapa fantastiska effekter med keramik. Keramiken är också otroligt tålig och kan stå emot både extrem kyla och extrem värme, konstaterar han.

liggande_the_crown

– Vi är bara i början av processen, säger Guiseppe Blengini som drömmer om hela städer i keramik.

Det är ingen tvekan om att Studio Libeskind kommer att fortsätta experimentera med keramik, utforska materialets egenskaper och utveckla dess formspråk i olika projekt framöver.
– Vi ser det som att vi bara är i början av processen att utveckla det fantastiska material som keramik är. Vi har en möjlighet att verkligen ta materialet till en ny nivå och visa hur det kan användas nu och i framtiden. Det finns egentligen ingen gräns för vad man kan göra. I tanken leker jag med att göra hela städer, eller bilar kanske …

Text: Hedvig Andersson Bild: Aldo Magnani 

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera