Massimo Orsini, VD på Mutina

Mutinas mästare

Massimo Orsini, vd på Mutina, brinner starkt för keramiken och har lyckats vända företaget till en framgångssaga. Från att ha varit en producent av standardkakel kännetecknas Mutina idag av konstnärliga och designorienterade plattor där kvaliteten står i fokus.

Projektfakta


Fakta Massimo Orsini
Yrke: Vd på Mutina.
Ålder: 49.
Bor: Sassuolo.
Familj: Gift med Carmen och har dottern Bianca 6 år.
Intressen: Modern konst, rockmusik och auteur-filmer.
Senaste lästa bok: ”Lezioni americane” av Italo Calvino.
Senast sedda film: Quentin Tarantinos ”The Hateful Eight”.

Mutina är ett konstnärligt projekt som har lyckats förena teknik, hantverk, experimentlusta och forskning för att tänja på gränserna för keramiken och skapa produkter av hög kvalitet.

Till exempel väljer Massimo Orsini att arbeta med designer som aldrig har arbetat med keramik tidigare, vilket kan verka som ett vågat beslut då materialet kräver gedigen kunskap om produktionsprocessen.

Anledningen är enkel, Mutina vill främja experimentlustan hos människorna de arbetar med och ser man till resultatet har de lyckats.

Du tog över Mutina 2006, vilka var dina ambitioner med företaget då?
– Jag tog över tillsammans med Giuliana Ricci, Michel Dallafiora och Emanuele Marcato. Mutina har en lång tradition av keramisk produktion som sträcker sig tillbaka ända till 1974. Vår ambition har varit att komma nära designerna genom samarbeten där målet har varit att lyfta standardkaklet med deras spännande design.

staende_mutina

Mutinas ambition är att tillföra något nytt till den traditionella keramiken.

Hur skulle du beskriva Mutina som företag idag och vad gör er annorlunda jämfört med andra keramikproducenter?
– Mutinas twist är att tillföra något nytt till den traditionella keramiken, att ta fram nya koncept genom spännande samarbeten och lyfta själva essensen av materialet.

Varför har du valt att arbeta med designer som aldrig tidigare har arbetat med keramik?
– Alla stora designer idag har arbetat med keramik tidigare, problemet har varit att övertyga dem om att keramiken är något ädelt och formbart. Nästa år startar vi ett projekt inom samtida konst, Mutina Edition, som är en serie samarbeten med konstnärer som aldrig har varit i kontakt med keramiken tidigare. Vi drar nytta av deras kreativitet och kunskap i andra material och tillämpar dessa i vår värld. Varenda företag borde arbeta på det här sättet tycker jag.

Ni tillverkar både konstnärligt utformat kakel och industriella plattor. På vilket sätt är det en styrka för Mutina
– Industriell keramik har ett stort antal olika produktionstekniker. Så stort att det har varit intressant för oss att utnyttja de olika teknikerna för att röra till den slutgiltiga produkten. Angående hantverkskeramiken samlade vi ett antal fabriker som höll på att försvinna och tog på så sätt tillbaka något till marknaden. Mutinas styrka skulle kunna vara just det, att kombinera dessa två tekniker ihop.

Vad gör keramiken speciell att arbeta med?
– När vi använder keramik i dess naturliga form, med bara naturliga pigment, ser vi den som ett lika ädelt material som marmor eller trä. Därför besitter den samma möjlighet att forma på oändliga sätt.

Vad är era tankar bakom att arbeta med enbart svart, vitt och neutrala färger?
– Vi har bara haft en tanke, att Mutina ska vara ett enastående varumärke. Det hela började med en tydlig vision och vi bad våra designer att endast använda ett strikt antal färger, och vi var övertygade om att vi skulle kunna skapa ett oändligt antal projekt av dessa. Det har därför varit mer en utmaning än en begränsning.

staende-2_mutina

Keramiken, precis som marmor eller trä, går att forma på oändliga sätt, menar Massimo Orsini, vd på Mutina.

Vad driver dig i ditt arbete på Mutina?
– Passionen och besattheten av att lära mig något nytt varje dag från designer och människor i min omgivning. Det är det här jag kan. Jag har försökt att bli rockstjärna, men det gick inte. Rodolfo Dordoni (arkitekt och konstnär som började arbeta för Mutina 2011, redaktionens anmärkning) brukar säga att jag är den enda personen i världen som blir känslosam av att titta på en keramikplatta.

Inga Sempé nämnde många bra saker om dig, som hur passionerad du är med keramiken. Hur startade ditt stora intresse för materialet?
– Keramiken är en familjetradition. Där jag växte upp är arbetet med keramik en klassisk bakgrund. Jag har alltid tyckt att det är viktigt att göra saker bra och med ett fint resultat och jag ville att keramikplattorna skulle vara de vackra tingen jag arbetade med.

Text: Lisa Bergman Foto: Mutina

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera