Haymarket by Scandic

När Garbo möter Gaga

Haymarket by Scandic har slagit upp portarna i PUB:s gamla lokaler vid Hötorget. Inredningen doftar av 20-talets Art Deco med en modern twist. Bakom hotellinredningen står Koncept Stockholm och för att få fram tidsåldern med hjälp av kaklet har de arbetat mycket med mönster, kontraster och glasyr.

Projektfakta


Projekt: Haymarket by Scandic
Plats: Hötorget, Stockholm
År: 2016
Arkitekter: Koncept Stockholm
Entreprnör: Arcona
Omfattning: 1 800 m2

En vinröd matta välkomnar in till en foajé som utstrålar både värme och lyx. Det är inte svårt att känna sig som en filmstjärna på 20-talet när man kliver upp för trappan med de vinröda mattorna och med handen på det så tidstypiska mönstrade räcket. I foajéns blickfång ligger det öppna köket in till Paul’s restaurang där det vita och röda kaklet i blank glasyr skimrar till av ljuset från hotellets öppna ljusgård.

Det är två färger som dominerar hotellet, dels de rödrosa nyanserna som på caféet Gretas som är inspirerat av Greta Garbo, dels de blå nyanserna som är en spegling av utsikten rakt mittemot – Stockholms Konserthus. Och det är ingen slump att Greta Garbo har inspirerat hotellinredningen, hon arbetade nämligen som expedit på PUB som tonåring och figurerade i ett par reklamfilmer för varuhuset innan hon flyttade till Hollywood och blev filmstjärna. Även namnet på hotellrestaurangen Paul’s har koppling till PUB då Paul U. Bergström var grundaren till varuhuset.

liggande_haymarket

Arkitekterna på Koncept har velat skapa en spännande krock mellan 20-tal och idag.

Koncept Stockholm har tagit fram inredningen till Haymarket som är Scandics första signaturhotell och för både dem och Scandic har det varit viktigt att se till det som redan fanns i huset och att utgå ifrån platsen.
– Vi har tagit avstamp i fastigheten och 20-talet, vilket har legat till grund för allt vi har gjort. I kontrast till det har vi ställt det kontemporära och moderna. I krocken uppstår en spänning mellan dåtid och nutid och olika typer av stilar. Internt beskriver vi det som att ”Garbo möter Gaga”, säger arkitekten Ann Marie Ekroth.

1_haymarket

Keramiken i det öppna köket representerar det klassiska och ger rummet ett levande uttryck.

För att återskapa känslan av hur det såg ut förr plockade de fram gamla foton av PUB och fann fantastiska detaljer som de vackra räckena i Art Deco-stil som de nu har återskapat.
– Pelarna med ljussättning i är också en detalj vi har hämtat från de gamla fotona. Även avskärmningar och bardiskar går i den äldre klassiska stilen, fast med en modern tappning, förklarar Niclas Makowsky, projektledare på Koncept Stockholm.

Materialvalen har varit väldigt viktiga för att få fram den lyxiga känslan.
– Alla val vi har gjort har svarat på frågan varför gör vi det. All inredning förstärker antingen den klassiska Art Deco-basen eller tillför ett modernt formspråk. Kaklet vi har valt har en levande yta vilket vi uppskattar och det får olika effekt beroende på om det ljussätts med släpljus eller punktbelysning. När det kommer till skötseln har keramiken en fantastisk yta som håller sig fräsch över tid. Det är också en fördel att det med enkla medel går att skapa olika typer av mönster och effekter med kakel, förklarar Ann Marie Ekroth.

Det röda och vita kaklet i det öppna köket på Paul’s förstärker 20-talet och det klassiska. Det är blanka kakelplattor med en yta som känns handslagen och ger ett levande intryck. Den kaklade väggen står i kontrast till den stora digitala skärmen framför, där det kommer att visas moderna konstfilmer. Allt för att spegla både dåtid och nutid. På pelare och väggar i Paul’s sitter ett varmt vitt kakel. På Gretas går inredningen däremot i rosa och beige med ett ljusgrönt golv. Taket är rosarandigt och kaklet i köket är persikornas.

2_haymarket

En blank glasyr i kombination med den ojämna ytan låter keramiken stå i centrum.

För att få fram tidsåldern med hjälp av kaklet har arkitekterna jobbat mycket med mönster, kontraster och en blank glasyr. I badrummen ramar det blanka kaklet in de matta plattorna föreställande fågelmotiv. Rummen har svarta socklar och pastellfärgade väggar som också för tankarna till dåtid och 20-tal.
– Kaklet plockar upp den gamla 20-talskänslan. Det ska kännas modernt men med en koppling till historien, förklarar Niclas Makowsky.

Ann Marie Ekroth håller med Niclas om att konstkaklet tillför mycket till hotellbadrummen.

– Badrummen blir mycket mer personliga, det blir inget standardbadrum. Hela hotellet kommer att bjuda på unika upplevelser. Det är som att kliva in i en egen värld och badrummen är en del av den upplevelsen.

Målet är att hotellet ska bli en social plats där ett generöst erbjudande öppnar upp sig med Gretas, baren Americain, restaurangen Paul’s, eventvåningen med konferensrum och en svit högst upp som heter ”The grand terrace suite”. Målgruppen är bred som på alla Scandics hotell och tanken är att alla ska hitta något som passar dem, både turister och stockholmare.
– Hotellet ska sjuda av liv och rörelse och kommer att aktivera Hötorget på ett annat sätt än idag eftersom det håller öppet dygnet runt. Det kommer att ligga uteserveringar mot Hötorget och hela torget kommer att leva upp. Det ska bli spännande att se vad det får för ringar på vattnet, avslutar Ann Marie Ekroth.

Text: Lisa Bergman Foto: Klas Sjöberg

Få alla nummer av Lera och/eller Plattform i brevlådan och ett digitalt nyhetsbrev.

Jag vill prenumerera gratis

Teckna en gratis prenumeration på tidningarna Lera och Plattform och vårt digitala nyhetsbrev till arkitekter.

Ja tack, jag vill prenumerera