Babaji i London av arkitekterna på Autoban

Att äta med ögonen

Det är inte bara maten som är turkisk på London-restaurangen Babaji – även det handgjorda kaklet har sin historia djupt rotad i Turkiets keramiktradition.

Projektfakta


Projekt: Babaji
Plats: London
Arkitekt: Autoban
Entreprenör: Misia & Carter Shopfittings
Omfattning: 300 kvm
Årtal: 2015

Den skimrande metalliska fasaden står ut trots den brokiga och intensivt färgstarka estetik som präglar Soho. Tar man sig tid att titta in genom de stora glasfönstren blänker en blå och guldig kakelprakt ikapp. Från väggarna fortsätter den upp och ramar in lokalen genom att täcka hela taket. Det grova mönstret i plattorna ger ett rustikt intryck i den eleganta inredningen. Det är det Istanbul-baserade arkitektkontoret Autoban som står bakom inredningen på Babaji

och de har varit måna om att låta Turkiets keramiska tradition, såväl som den kulinariska, bli en del av upplevelsen.
– Tanken med restaurangen är att ge det turkiska köket nytt liv med ett globalt perspektiv. Och inredningen reflekterar den ambitionen, säger Seyhan Özdemir som tillsammans med Sefer Çağlar äger och driver Autoban.

Invävda mönster och geometrisk design har ett starkt fäste i Turkiet. Vi tog det arvet och utvecklade en serie nya, samtida mönster.

Plattorna är inspirerade av den traditionella İznik-keramiken, namngiven efter den stad i Anatolien där de tillverkades under 1400-talet och fram till slutet av 1600-talet, och är handgjorda enligt uråldrig tradition. İznik-plattor kan bland annat beskådas i det berömda palatset Topkapi i Istanbul, hem åt de regerande sultanerna i det osmanska riket under mer än 600 år.
– İznik-plattorna har en lång historia och var särskilt populära hos sultanerna i det osmanska riket. Dess styrka är väldokumenterad, de är i princip oförstörbara, berättar Sefer Çağlar.

InläggMall-2-Babaji

Arkitekterna utgick från den turkiska keramiktraditionen och utvecklade unika plattor utifrån den.

Den djupblå färgen, karaktäristisk för de traditionella İznik-plattorna, kommer från mineralen kvarts som blandas i glasyren. På Babaji har plattorna fått ett grovt tredimensionellt mönster inspirerat av turkiskt marmara-marmor.
– Invävda mönster och geometrisk design har ett starkt fäste i Turkiet. Vi tog det arvet och utvecklade en serie nya, samtida mönster, säger Seyhan Özdemir.

För att skapa kontrast till det blå och märka ut nischerna har man kompletterat med guld.
– Det skapar intryck av ett större djup i nischerna, fortsätter hon.

Ambitionen var att skapa en helhet med varje plattas mönster, som blir tydlig på avstånd – något som inte var helt enkelt.
– Restaurangen är relativt liten. Att skapa en effekt med det här mönstret som framträder på lite avstånd, samtidigt som vi använder den guldiga färgen för att förstärka nischerna, och att sedan skapa en harmoni mellan dessa olika element var en utmaning. Men vi är väldigt nöjda med resultatet, säger Sefer Çağlar.

InläggMall-4-Babaji

Seyhan Özdemir och Sefer Çağlar äger och driver Autoban.

Även om mönstret är nytt är plattorna fortfarande handgjorda enligt gammal tradition i några av de fåtal fabriker runt om i Turkiet som fortfarande tillverkar keramiska plattor för hand. Möblerna är enkla men eleganta. Mässingsdetaljerna i borden är en flört med den traditionella turkiska designtraditionen, där mässing är vanligt. Det prickiga mönstret ger ett lekfullt och modernt intryck.
– Vi ville visa upp en del av det turkiska kulturarvet. Vi har valt material som representerar traditionell turkisk design, och tekniker som nästan är bortglömda. Det passar väldigt bra att njuta av klassisk turkisk mat i den här miljön, säger Sefer Çağlar.

Central för Babajis meny är signaturrätten pide, turkisk pizza. Den strömlinjeformade, vita pizzaugnen – en modern tolkning av den traditionella pide-ugnen – står ut mot den blå, keramiska bakgrunden. Den utgör restaurangens hjärta och gästerna kan se maten förberedas och tillagas.
– Keramik signalerar kök och med den keramiska inredningen och det öppna köket får gästen uppleva tillagningen, konstaterar Sefer Çağlar.

Med inspiration av klassisk turkisk design och traditionellt hantverk har Autoban skapat en inredning som är modern men som samtidigt har starka historiska referenser.

Text: Hedvig Andersson Bild: Ed Reeve

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera