Schmidt Hammer Lassen ligger bakom Malmö Live

En keramikstad i staden

En struktur i tre volymer – diskret i exteriören, spektakulär i interiören. Kongresscentret Malmö Live invigdes i våras och den glaserade keramikfasaden sätter byggnaden i sitt sammanhang.

Projektfakta


Projekt: Malmö Live
Plats: Malmö
Årtal: 2015
Entreprenör: Skanska Sverige
Arkitekter: Schmidt Hammer Lassen
Omfattning: 54000 m2

Malmös nya mötesplats är en ståtlig struktur i keramik. Intill Neptuniparken reser sig de tre volymerna som utgör konserthus, kongressbyggnad och hotell. Hotellet utgör det högsta med sina 85 meter. Hela området sträcker sig över 54000 kvadratmeter. Den keramiska fasaden glänser ikapp i tre kulörer, valda för att matcha och spegla omgivningen och göra det så enkelt som möjligt för de väldiga volymerna att hitta sin plats i staden.

– Vi ville inte göra ett Guggenheim, utan en byggnad med en stark relation till omgivningen. Vi vill att enheterna för en dialog med varandra, säger Kristian Lars Ahlmark, delägare och arkitekt på Schmidt Hammer Lassen som tog hem uppdraget i en tävling.

Att man valde en keramikfasad hade flera skäl.
– Vi ville ha en fasad som fungerar för alla byggnaderna och på så sätt förenar dem. Vi ville inte att de skulle uppfattas som separata byggnader, trots att de är det, fortsätter han.

InläggMall-malmölive

Med den keramiska fasaden ville man dels samla byggnaderna i en enhet, dels integrera den i befintlig bebyggelse.

Man valde också keramik för dess förmåga att fånga ljuset och låta kulörerna nå sin fulla potential.
– Vi ville leka med det skandinaviska ljuset, som faktiskt är helt unikt. Dessa sommarnätter när det aldrig blir mörkt och hur vattnet reflekteras i den glaserade keramiken. Eftersom det delvis är ett konserthus ville vi också att byggnaden skulle kännas festlig, berättar Kristian Lars Ahlmark.

En stor del av arbetet vid ritbordet handlade om hur man placerar så stora volymer mitt i en stad och får dem att passa in på ett bra sätt – att förändra staden drastiskt men att göra det till det bättre.
– Det är alltid en utmaning att bygga något såhär stort som kommer att förändra staden så mycket, konstaterar Kristian Lars Ahlmark.

Man ville att byggnaden utifrån skulle uppfattas som separata volymer, integrerade i staden.
– Från början bröt vi upp helheten i åtta enheter, sedan vinklade vi dem och tryckte ihop dem igen. Vi ville att byggnaden skulle kännas familjär, trots att den är ny. Och att den skulle fullända den här delen av staden genom att knyta ihop den, säger Kristian Lars Ahlmark.

I det spelade fasaden en viktig roll.
– Fasadens färger är färger som redan finns i Malmös övriga arkitektur. Glaseringen gör också att keramiken tar upp färgerna som finns i omgivningen. Vi har använt en ganska transparent men ändå lätt pigmenterad glasering. Det var en lång process att hitta rätt, men jag tycker att vi lyckats, fortsätter han.

För Kristian Lars Ahlmark är beslutet att använda keramik både rationellt och känslomässigt.
– Det bästa med keramiken är att det är ett starkt material med lång livslängd. Den behåller sitt utseende under lång tid och åldras med värdighet. Det är också ett material som man vill stryka handen över, man vill röra keramiken, säger han.

InläggMall-2-malmölive

Interiören är utvecklad kring idén om en medeltida stad med en blandning av smala ”gator” och stora ”torg” och präglas av betong och trä.

Om man ville göra ett försiktigt och samspelt avtryck utåt, så skulle interiören snarare vara så spektakulär att den tar andan ur besökaren. Interiören är utvecklad kring idén om en medeltida stad med en blandning av smala ”gator” och stora ”torg” och präglas av gedigna material så som betong och trä. Även här har keramiken fått skapa effekter. De olika fasaderna får ”glida in” i varandra, som lådor som skjutits ihop.
– Där en fasad ”kolliderar” med nästa volym har vi låtit plattorna fortsätta in en bit, så att de är synliga också i interiören, precis som om man skjuter en box en liten bit in i en annan. Det ska kännas som om du fortfarande befinner dig i staden när du gått in i byggnaden. Utifrån sett är det separata volymer, inne känns det som om du går ner för 5th Avenue, säger Kristian Lars Ahlmark.

Han är nöjd med resultatet och menar att de lyckats skapa en unik struktur.
– Vi ville göra ett helt unikt konserthus, så som det aldrig gjorts tidigare. Vi ville att byggnaderna skulle bilda en gemensam skyline och inte bli det traditionella, låga konferenscentret med ett högt hotell bredvid som man sett så många gånger förut.

Vi ville skapa en öppen och inbjudande byggnad, inte en stängd plats för finkultur. Vi är väldigt nöjda med projektet, säger Kristian Lars Ahlmark.

Text: Hedvig Andersson Bild: Adam Mørk

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera