Suit i Reykjavik

Keramik i butik

Keramiken förenar, kontrasterar och skapar effekter. Den bygger varumärken och tål trampet av hundratals skor. Lera har letat upp några av världens mest spännande butiksinredningar i keramik.

Projektfakta


Projekt: Made.com
Plats: London
Arkitekt: Bureau de Change
Omfattning: 800 kvm
Årtal: 2015
Från mjukvara till hårdvara

Möbelföretaget Made.com har sin huvudsakliga verksamhet på nätet. För tre år sedan öppnade de sitt första showroom i London, och i början av året invigdes det andra. Här ges möjlighet att uppleva produkterna och materialen, känna på textilierna. Den nya lokalen ligger på Charing Cross Road, sedan länge känd som bokhandlarnas gata

och det är just en gammal bokhandel som företaget flyttat in i. Under en heltäckningsmatta hittade man ett vackert keramikgolv från tidigt 80-tal.
– Vi upptäckte det här vackra golvet när vi tog bort en heltäckningsmatta som tidigare legat där. Men det var inte enkelt att få bort allt lim, och en del av golvet var i betong, så vi var tvungna att hitta en lösning för att kunna behålla keramiken och samtidigt skapa en enhetlig yta, berättar arkitekten Billy Mavropoulos som driver Bureau de Change tillsammans med Katerina Dionysopoulou.

InläggMall-2-Made-keramik-i-butik

Inredningsbutiken Made.com har kaklade mötesrum.

Limmet lyckades man får bort, och för att skapa en sammanhållen enhet täcktes hela golvet av ett så tunt lager betong att man fortfarande kan urskilja keramikens mönster, ett slags tegelmönster som påminner om det kakel man ofta ser i Londons tunnelbana.
– Vi var väldigt angelägna om att bevara golvet, vi älskade det verkligen. Den här lösningen gör golvet enhetligt och man får ett intressant mönster under – de två materialen ger varandra nytt liv, fortsätter Mavropoulos.

Även i mötesbåsen, där personalen kan sitta ner med kunder, har man använt sig av keramik.
– Här har vi inspirerats av en traditionell amerikansk diner och skapat ett schackrutigt mönster med svarta och vita kakelplattor på väggarna.

Vita skärmar, inspirerade av sidorna i en bok, separerar olika utställningsytor – en referens till gatan och lokalens historia. Man ville skapa separata rumsavdelningar utan att hamna för nära Ikeas fullspäckade inspirationsytor. Lokalen är luftig och sparsamt inredd.
– Det handlar mer om att skapa en upplevelse än att sälja, eftersom försäljningen till stor del äger rum på nätet, säger Mavropoulos.

Projektfakta


Projekt: La Fabrique de Lunettes
Plats: Paris
Arkitekt: Marc Ifrah Architecture
Omfattning: 110 kvm
Årtal: 2011
Hundtänder och krokodiler

Paris-kontoret Marc Ifrah Architecture fick i uppdrag att göra om en bank till butik åt glasögonförsäljaren La Fabrique de Lunettes. Beställaren hade redan flera butiker i en mer traditionell stil men ville i den här plocka upp vintagekänslan som präglar stadsdelen Marais där butiken ligger.

Keramikälskaren Marc Ifrah bestämde sig för ett 50-talskoncept med matta färger och ett uppförstorat, hundtandsmönstrat keramikgolv i två grå nyanser. Att han ville använda keramik visste han från början.
– Keramik är lätt att hålla rent och det blir inga märken från exempelvis högklackade skor. Keramik går inte sönder så lätt och blir inte sliten. Det värsta som finns är en smutsig butik. Och det blir ju smutsigt väldigt snabbt när alla går in med skor, säger han.

Vi hade fått nej till en krokodilmönstrad keramikfasad, men löste det genom att bara skriva produktnumret i ansökan, och då var det inga problem.

Även fasaden är i keramik. Här har man valt en djupröd och glänsande italiensk platta. Men keramikfasader är inte populära i Paris och till en början såg det ut som om det skulle bli svårt att få igenom förslaget.

– Vi hade fått nej till en krokodilmönstrad keramikfasad när vi pratade med arkitekten som ansvarar för bevarandet av byggnaderna här, men löste det genom att istället för att skriva krokodilmönstrat i ansökan så skrev vi bara produktnumret, och då var det inga problem. De kollade nog inte upp vilka plattor det var, skrattar Marc Ifrah.

InläggMall-2-keramik-i-butik

Paris-butiken Fabrique de Lunettes har ett hundtandsmönstrad golv.

Att lägga ett keramiskt golv i två grå nyanser, en väldigt mörk och en väldigt ljus, bestämdes direkt, och sedan utvecklades resten av butikskonceptet utifrån det.
– Jag älskar verkligen det materialet och försöker använda det så ofta det bara går. I interiören tänkte vi först använda grundfärger; rött, blått, och så vidare. Men sedan bestämde vi oss för att göra dem lite mattare, som om man hade lagt ett filter på, för att få fram den här retro-känslan, säger Marc Ifrah.

Det största utmaningen var budgeten.
– Allt är gjort väldigt billigt – det syns inte, men så är det. Att få tillstånd för fasaden var också en utmaning, men det löste vi ju, konstaterar Marc Ifrah nöjt.

Projektfakta


Projekt: Cortiço & Netos
Plats: Lissabon
Arkitekt: Pedrita
Omfattning: 45 kvm
Årtal: 2014
Ett arv som förpliktar

För två år sedan ärvde fyra bröder sin morfars stora keramiksamling. Morfadern hade specialiserat sig på att köpa upp överblivna plattor från serier som slutat produceras. För att förvalta arvet och samtidigt upprätthålla traditionen startade bröderna butiken Cortiço & Netos i Lissabon.

– Vårt mål var egentligen inte att starta en butik. Vi var tvungna att hitta ett sätt att behålla samlingen och fortsätta utveckla den. Det kommersiella är egentligen ett resultat av viljan att förvalta det här arvet på något sätt, förklarar Pedro Ferreira, en av de fyra bröderna.

Han är själv formgivare och driver studion Pedrita som står bakom butikens utformning.
– Vi hade ingen budget så vi var tvungna att göra något som vi kunde bygga själva, utan att anlita hantverkare. Plattorna är limmade på cardbordboxar, det är både ett sätt att visa upp vårt sortiment, ge butiken ett spännande utseende och förvara plattorna bakom, berättar han.

Och vad kan vara mer självklart än att ge en keramikbutik en keramisk inredning?
– Vi använder keramik varje dag så det var naturligt att låta det prägla butikens utseende. De plattorna vi har hittar man bara här, bara det ger butiken en unik karaktär, fortsätter Pedro Ferreira.

InläggMall-2-Lissabon-keramik-i-butik

Fyra bröder har tagit över butiken som säljer plattor som inte längre tillverkas. Bild: Pedro Sadio.

För att inte ta uppmärksamhet från plattorna är resten av butiken gråmålad eller i obehandlat trä. När bröderna hittade lokalen var även väggarna kaklade, men det kaklet målades över.
– Det blev för mycket. Vi kunde inte ha både det och vårt eget, så vi fick ta bort det, säger Pedro Ferreira.

Den klassiska blå keramikfasaden fick däremot vara kvar.
– Det var inget vi planerade, att ha en kermikfasad, men det passar ju bra. De flesta fasader är kaklade här, så det är svårare att hitta en som inte är det, säger Pedro Ferreira.

De övriga tre bröderna har också andra jobb, men alla turas om att stå i butiken. Och samlingen fortsätter att växa.
– Vi kontaktar varuhus och köper upp sådant som blivit över och som inte längre produceras. Några plattor behåller vi alltid själva, det blir vår kakelskatt. Någon gång ska vi ordna en utställning med allt, säger Pedro Ferreira.

Projektfakta


Projekt: Suit
Plats: Reykjavik
Arkitekt: HAF Studio
Omfattning: 350 kvm
Årtal: 2014
Uträknad slump

En gammal spelarkad skulle bli en trendig butik åt det danska klädmärket Suit på en av Reykjaviks populäraste shoppinggator. Hafsteinn Júlíusson och Karitas Sveinsdóttir som driver isländska HAF Studio fick uppdraget.
– Lokalen såg bedrövlig ut när vi började eftersom den var full med rester från spelarkaden, berättar Hafsteinn Júlíusson.

Men HAF visste vad de ville med butiken.
– Vi ville skapa ett utrymme som inte nödvändigtvis ser ut som en klädbutik. Känslan skulle vara ung och fräsch och vi strävade efter en sorts grovkorning elegans som skulle göra ett direkt intryck på dem som klev in, förklarar han.

Men budgeten var begränsad och designduon brottades med hur de skulle kunna skapa effekter utan att spendera för mycket pengar.
– Keramiken fick spela huvudrollen. De blanka, vita plattorna skapar en kontrast till det ljusa träet. De bidrar med elegans till lokalen och förstärker träets förfinade strävhet. Dessutom är keramik ett långsiktigt material som är enkelt att hålla rent, så det passar väldigt bra i en butik även ur den synvinkeln, säger Hafsteinn Júlíusson.

InläggMall-2-Suit-keramik-i-butik

Isländska Suit har en urbant avskalad inredning.

De ville åstadkomma en halvfärdig känsla där keramiken fick sprida sig genom lokalen till synes slumpmässigt. Men plattornas placering är allt annat än slumpmässig. En av de största utmaningarna var att placera dem ut dem för rätt effekt, att låta de börja högt upp på väggarna för att sedan rinna ut över golvet, rama in takbjälkar och disk.
– Butiken har en rå känsla men samtidigt mycket karaktär i detaljerna. Jag har tidigare jobbat på en designstudio i Milano som tog fram en kakelkollektion åt en italiensk tillverkare, och min pappa driver en butik som bland annat säljer keramik, så materialet ligger mig nära. Jag känner väl till fördelarna och möjligheterna med keramik, säger Hafsteinn Júlíusson.

Han är nöjd med projektet.
– Det enda problemet är väl kanske att kunderna tittar mer på interiören än på kläderna ibland, säger han och skrattar.

Projektfakta


Projekt: Camper
Plats: Genua, Glasgow, London, Santander, Thessaloniki, Tokyo, Saint Petersburg, Istanbul
Arkitekt: Tomás Alonso
Omfattning: 35-100 kvm
Årtal: 2010-2015
Med tydligt avstamp

Skomärket Camper har gjort keramiken till sitt signum. Den första kaklade butiken öppnade i Genua för fem år sedan och nu är inte mindre än åtta butiker världen över kakelklädda – samtliga signerade formgivaren Tomás Alonso. Vita plattor varvas med färgstarka, man leker med romber och kaklar butikens namn på väggen – en design som både låter produkterna stå i centrum och samtidigt tydligt kommunicerar varumärkets identitet.

– Den lekfulla designen passar Camper, som också har en bred färgpalett i sitt sortiment. De är inte intresserade av en återhållsam estetik, säger Tomás Alonso.

För att få fram de starka kulörerna är keramiken optimal, menar han.
– Keramik passar väldigt bra när man vill få fram starka färger tydligt. Dessutom är den hållbar och lätt att hålla ren och passar därför utmärkt i butiker, fortsätter han.

InläggMall-2-Camper-keramik-i-butik

Keramiken utgör en snygg fond åt varorna.

Tomás Alsonso har gjort sig ett namn på lekfulla och roliga möbler med oväntade detaljer. När Camper kontaktade honom första gången för fem år sedan hade han aldrig gjort en hel inredning.
– Jag fick uppdraget därför att de gillade mina produkter, och fick carte blanche från beställarna, vilket är fantastiskt för en designer. De är experimentella, det är alltid en intressant utgångspunkt. De sa egentligen bara att de vill ha en butik för Camper, det fanns inga andra direktiv, berättar Tomás Alonso.

Jag fick carte blanche från beställarna, vilket är fantastiskt för en designer.

Tomás Alonso hade vid den tidpunkten precis besökt en keramiktillverkare i Italien och var fascinerad och influerad av deras produkter.
– Det var där jag fick idén att leka med olika mönster inne i plattan. Med romberna skapar man illusionen av nivåskillnader och får fram bokstäverna på det sättet vi gjort, det blir en spännande yta, fortsätter han.

Sju butiker senare har keramiken och den distinkta, lekfulla designen nästan blivit en del av varumärket.
– Skulle jag göra ytterligare en butik för Camper skulle jag nog vilja förnya uttrycket, men vi är såklart jättenöjda med de här åtta, konstaterar Tomás Alonso.

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera