Arkitekterna på Wingårdhs ligger bakom Ting1 i Örnsköldsvik

Keramik för konstens skull

Ting1 mottog Stora Kakelpriset 2014 för sin intensiva och färgsprakande fasad. Arkitekten Fredrik Lyth berättar om det utmanande projektet, som han till en början inte trodde skulle byggas.

Projektfakta


Projekt: Ting1
Plats: Örnsköldsvik
Årtal: 2013
Entreprenör: Peab
Arkitekter: Wingårdhs
Beställare: Nyberg, Kai & Wingårdh AB
Team: Team: Gert Wingårdh, Fredrik Lyth, Per Glembrant, Lena Fagle, Tobias Forsgren, Jonas Edblad, Aron Fidjeland och Tobias Fast.
Omfattning: 4000 m2

Som en trefärgad Rubiks kub som exploderar inifrån skjuter Ting1 upp, ovanpå det grå Tingshuset i Örnsköldsvik. Bostadshuset är iögonfallande med en uppmärksamhetssökande färgsättning och fascinerande asymmetri. Det handlar om kontrasten mellan det gamla och det nya. Den glaserade keramiska fasaden och den slitna betongen. Ting1 mottog Stora Kakelpriset 2014 men Fredrik Lyth, en av arkitekterna bakom projektet, trodde själv till en början inte att det skulle se dagens ljus.

– Om jag ska vara ärlig trodde jag faktiskt inte att huset skulle byggas, säger Fredrik Lyth, arkitekt på Wingårds.

Att bygga ett hus ovanpå ett befintligt med alla komplikationer det medför verkade väl extremt i en inte så tätbebyggd stad som Örnsköldsvik.Men när jag såg byggherrarnas entusiasm började jag tro på att det verkligen skulle gå att genomföra, fortsätter han.

Byggnaden är extrovert och uppmärksamhetssökande, spektakulär och väl genomförd i detaljerna. Den har placerats ovanpå det K-märkta Tingshuset, utan att nudda den ursprungliga strukturen.

– Vi valde att inte bygga vidare på det befintliga husets konstruktion, utan att låta det nya huset stå på berget i Tingshusets atriumgård. Det nya bostadshuset tillåts sväva över det gamla tingshuset. Detta förhållningssätt blev en förutsättning som präglat projektet, fortsätter Fredrik Lyth.

InläggMall-4-Ting1

Wingårds står även bakom Kuggen i Göteborg, och visst finns det likheter mellan byggnaderna.

Man ville respektera den ursprungliga strukturen och samtidigt skapa något nytt.

– Den geometriska formen, enkelheten, kommer från det ursprungliga huset. Vi ville skapa något som bryter av istället för att imitera, säger Fredrik Lyth.

Att använda keramik i fasaden blev ett självklart val.

– Vi har goda erfarenheter av materialet från tidigare projekt, ett exempel är Kuggen i Göteborg. Med en glaserad keramisk fasad kunde vi få fram klara kulörer och åstadkomma den här färgsprakande bomben, förklarar Fredrik Lyth.

Han menar att materialet är överlägset vad gäller att få fram fasadens klara färger.

– Man får ett lyster och ett djup i färgerna, och den här intensiva och sprakande effekten som är svår att få med ett annat material. På det sättet är materialet oslagbart och i en fasad som denna lyfter det verkligen byggnaden, fortsätter han.

Förutom att det var ett estetiskt val fanns det flera andra kvaliteter man ville åt.

– Materialet är hållbart och har lång livslängd. Det kräver inget underhåll, så det är verkligen en investering. Det var viktigt att hålla nere priset och tänker man på vad man får för pengarna är det väldigt prisvärt. Keramiken har en tyngd och en kvalitet, konstaterar Fredrik Lyth.

Färgsättningen i sig är långt ifrån slumpmässig. Byggherren Nicklas Nyberg är en passionerad konstsamlare, och särskilt förtjust är han i Bengt Lindström (1925-2008), en av Sveriges mest uppmärksammade konstnärer. Bengt Lindströms verk präglas av starka kulörer, djärva färgkombinationer och stora färgsjok.

”Om jag ska vara ärlig trodde jag faktiskt inte att huset skulle byggas.”

– Det var Gerts idé att vi på något sätt skulle inspireras av Bengt Lindström. Vi valde att inspireras av hans verk Women’s Dance som hade ett stående format och en spännande sammansättning av kulörer. Det hade liknande färger som de vi använt i Kuggen, röda och gröna toner. När man besöker platsen och ser det grå betonghuset så känns det helt rätt att använda sig av den färgskalan, förklarar Fredrik Lyth.

Man ville göra mer än att bara återskapa verket i fasaden.

– Vi pixlade upp det och gjorde färgfälten större. Vi var inte intresserade av att göra en kopia eller parafras, utan ville inspireras av hans verk för att göra något eget, fortsätter Fredrik Lyth.

Att använda sig av en glaserad keramisk fasad var en förutsättning för att få rätt kvalitet i färgerna.

InläggMall-4-Fredrik-Lyth

– Det som är fantastiskt med det här projektet är att det i princip är den första skissen som genomfördes, säger Fredrik Lyth, arkitekt på Wingårdhs.

– Det passar väldigt bra när man vill få fram en specifik kulör. Det samspelar också bra med ljuset. Med ett annat material hade man fått en annan effekt, säger Fredrik Lyth.

Plattorna kommer från Centro och är tillverkade av Buchtal, men både färg och storlek är specialanpassade för byggnaden.

– Ofta köper man en standardstorlek som man sedan skär i. Vi gjorde en indelning efter plattornas storlek i fasaden så att man inte skulle behöva skära. Ett fönster är tre bitar, en balkong sex. Vi använde oss av ett modultänk, förklarar Fredrik Lyth.

Keramik är alltid ett alternativ när man väljer fasadmaterial, menar han.

– Keramiska plattor är intressanta och vi tänker alltid på materialet som ett möjligt alternativ. Sedan blir det inte alltid det till slut, men det är alltid ett alternativ.

Han är nöjd med projektet och menar att en stark idé och ett bra samarbete mellan olika aktörer har varit nyckeln till framgången. Fredrik Lyth kan också konstatera att trots väldigt specifika förutsättningar och tydliga begränsningar har det varit en relativt rak väg från idé till färdig byggnad.

– Det som är fantastiskt med det här projektet är att det i princip är den första skissen som genomfördes. Ofta blir det ju väldigt många ändringar under resans gång, men inte här. Vi hade en robust idé som var rätt från början. Vi har haft väldigt engagerade byggherrar, ett bra samarbete och stort förtroende för varandra, konstaterar han.

Text: Hedvig Andersson Bild: Tord-Rikard Söderström

Få alla nummer av Lera och/eller Plattform i brevlådan och ett digitalt nyhetsbrev.

Jag vill prenumerera gratis

Teckna en gratis prenumeration på tidningarna Lera och Plattform och vårt digitala nyhetsbrev till arkitekter.

Ja tack, jag vill prenumerera