Erik Nissen Johansen är konstnär, kreatör, visionär, historieberättare och grundare av designbyrån Stylt Trampoli

Intervju: Erik Nissen Johansen – Stylt Trampoli

 

Erik Nissen Johansen driver Stylt Trampoli som berättar historier med design. I det berättande har keramiken en viktig roll.

Erik Nissen Johansen


Ålder: 51.
Bor: Göteborg.
Familj: Elisabeth och barnen Saga och Tilde 12, Liv 16 och Lucas 25.
Yrke: Konstnärlig ledare.
Senast lästa bok: Elon Musk: Tesla, SpaceX och jakten på en fantastisk framtid av Ashlee Vance.
Senast sedda film: The theory of Everything.
Reser helst i världen: vart som helst med mina barn.
Inspireras av: mina barn.

Erik Nissen Johansen är konstnär, kreatör, visionär, historieberättare och grundare av designbyrån Stylt Trampoli.

– Arkitekt är jag inte! Och det kanske är bra. Min roll idag är som kreativ ledare. En av våra styrkor här på Stylt är att vi blandar många olika kompetenser, berättar Erik Nissen Johansen som grundade kontoret 1991 efter att under några år ha ingått i en konstnärsgrupp på fem personer i Göteborg, tillsammans med bland andra komikern och konstnären Peter Apelgren.

– Alla fick måla på allas verk, alla fick signera allas tavlor. Det funkade i tre år. Sedan startade jag eget, och det blev Stylt, fortsätter han.

ERIK NISSEN JOHANSEN, STYLT TRAMPOLI from BKR on YouTube.

Konstnärsgruppen hade då nyligen inrett restaurangen Farbror Hjördis, där en fiktiv transvestit fått stå i centrum för den kreativa processen.

– Café Opera-gänget skulle öppna i Göteborg och hade engagerat tre tjejer som var aktiva i stadens krogbransch. Vi fick uppdraget att inreda, berättar Erik Nissen Johansen.
Men projektet pausades mitt i och tjejerna ville ha något att göra i väntan på att arbetet skulle återupptas. De köpte en lokal, ville kalla restaurangen Under Tiden och bad Stylt Trampoli att inreda även denna.

”Jag menar att vi är nyskapande, men jag vet att det finns de som tycker tvärtemot.”

– Budgeten var låg så vi handlade allt på Myrornas. Där hittade vi ett gammalt fotoalbum med en bild tagen någon gång på 1800-talet. En kvinnoförening från Trollhättan var på utflykt och på bilden stod alla tanterna uppradade på en trappa – och mitt i stod en man utklädd till kvinna. Det måste ha krävt mycket mod att vara transvestit på den tiden och vi började fantisera om vem han varit, berättar Erik Nissen Johansen.

Erik Nissen Johansen, grundare av Stylt Trampoli.

Erik Nissen Johansen har hittat nyckeln till människors hjärtan i nostalgin.

Vi har sjunkit ner i mjuka fåtöljer i ett konferensrum med tunga gardiner och lila, sammetsklädda väggar på Stylt Trampolis kontor på Hamngatan i centrala Göteborg. Utanför fönstret rullar spårvagnar och inne på kontoret råder ett minst sagt kreativt kaos. Vi har vandrat genom stora rum och längs smala korridorer. Travat upp och ner för trappor. Gått förbi hyllmeter efter hyllmeter av kakelplattor och textilprover, passerat ett stort arbetsbord där hundratals stålhöljen från champagnekorkar limmas fast på en träskiva. Vi har duckat för två romerska ringar som hänger ner från taket.

– Vi kallade honom Farbror Hjördis och historien om honom blev designprocessens manus. Utifrån den här påhittade personen utvecklades allt från mat till inredning. Vi gillade inte namnet Under Tiden och lyckades med historien om Farbror Hjördis övertyga tjejerna om att döpa restaurangen till just det. Den blev en succé. Jag menar att man konsumerar en restaurang som man konsumerar en film. Det handlar om eskapism, att få kliva in i en annan värld. Så när jag startade Stylt bestämde jag mig för att bli bäst på att skapa eskapism.

Erik Nissen Johansen har varit i Göteborg sedan 80-talet och att hans ursprung är norskt hörs numera bara på enstaka ord. Historieberättandet är drivkraften i varje projekt, och manuset ligger till grund för processen. Kontoret är nu specialiserat på hotell och restaurang och har uppdrag över hela världen.

– Vi vill jobba med ställen som är i behov av upplevelsemanuset. Det är ju Paris som är anledningen till att man åker till Paris, inte Hilton. Kan hotellet erbjuda mer av Paris, så kan man ta mer betalt, konstaterar Erik Nissen Johansen.

Fenomenet storytelling är egentligen inget nytt, fortsätter han, men det har blivit viktigt för hotell- och restaurangbranschen i och med att konkurrensen ökat.

– Storytelling har blivit ett modeord, men metoden är gammal. Hotellen behöver något intressant att berätta utöver det som alla hotell har och då blir ett emotionellt argument väldigt viktigt för att fånga intresset.

”När jag startade Stylt bestämde jag mig för att bli bäst på att skapa eskapism.”

Samtidigt som nostalgin är central i många av kontorets projekt och designen utvecklas för att väcka känslor menar Erik Nissen Johansen att kontoret står för en nyskapande design.

– Jag menar att vi är nyskapande, men jag vet att det finns de som tycker tvärtemot. Inom arkitektur och design anses det lite fult att titta bakåt. Man ska blicka framåt. Men mycket handlar om att hitta historien. Det finns en 200-årig tradition av bistrokultur i Paris. Dess hjärta och själ kan du bygga in i designen.

Tillsammans med nostalgin spelar det keramiska materialet en stor roll i många av kontorets projekt. Stora Hotellet i Umeå är ett exempel. Som stadens äldsta hotell och gamla sjömanshus var trä lika viktigt för inredningen som det är svårt att underhålla. Lösningen för att få till de storslagna miljöerna blev en keramisk imitation.

– Imitationerna är så oerhört bra nu. Det har varit en fantastisk teknisk utveckling inom keramik, och tillverkarna är mycket mer lyhörda vad gäller trender och efterfrågan nu. Förut var skiftningarna på varje platta bra, men när man lade dem bredvid varandra såg man att alla plattor var exakt likadana, så det syntes att det inte var äkta. Idag är det väldigt svårt att skilja på äkta och imitation.

Materialets kvaliteter i kombination med den utveckling som ägt rum har inneburit att det fått en given plats i många av kontorets projekt.

– Massproduktionen har kommit så långt att de snyggaste mönstren som tidigare bara handmålades nu också massproduceras till priser som gör att vi kan använda de i våra projekt. Det finns också en tradition i keramiken som passar vårt historieberättande, konstaterar Erik Nissen Johansen.

Kontoret har för närvarande projekt på gång i Dubai, Kanada, Finland, Tyskland, Estland och Schweiz.

– Vi håller också på med ett intressant projekt vid riksgränsen. Ett hotell som ligger i en liga som inte riktigt finns i Sverige. Fler än 50% av världens befolkning bor i städer nu, så vardagseskapismen kommer att handla om natur, tystnad och frisk luft, tror Erik Nissen Johansen.

Erik väljer tre projekt:

Stora Hotellet i Umeå. Styla Trampoli inredde Umeås gamla paradhotell och sjömanshus 2014. Det maritima arvet är centralt och interiören präglas av träimiterad keramik.

inlaggmall-stora-hotellet-umea-stylt

inlaggmall-huus-hotel-stylt


Huus Hotel
. Ett personligt inrett hotell i Gstaad som med natursten, trä och klinker vill inspirera till att gå ut och uppleva omgivningen


Stora Hotellet i Fjällbacka
. – Jag vill skriva en artikel om hållbar design baserat på detta projekt. Det är 20 år gammalt och designen håller fortfarande, säger Erik Nissen Johansen.

inlaggmall-stora-hotellet-fjallbacka-stylt

Text: Hedvig Andersson Foto: Emelie Otterbeck

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera