The Center for Asian Art, The Ringling i Sarasota, Florida. Arkitekter: Machado Silvetti

The Ringling: museum i keramik

Uppdraget var att skapa en spektakulär hemvist åt The Ringlings asiatiska samlingar, och en ny entré till museet. Inspirerade av den kinesiska jadestenen lät arkitekterna en djupgrön keramik omsluta byggnaden.

Projektfakta


Projekt: The Center for Asian Art, The Ringling
Plats: Sarasota, Florida
År: 2016
Arkitekter: Machado Silvetti
Omfattning: 700 kvm

Det Boston-baserande arkitektkontoret Machado Silvetti har gjort sig ett namn på spektakulära fasader. Så när de vann tävlingen om en tillbyggnad, tillika ny entré, till det anrika museum- och universitetsområdet The Ringling var förväntningarna höga. Beställaren hade varit tydlig med att det var en spektakulär byggnad som efterfrågades, något som skulle bli ett arkitektoniskt landmärke men samtidigt passa in i den befintliga bebyggelsen. Invigd i början av

året ligger nu Center for Asian Art som ett glänsande, grönt smycke i gräset i The Ringlings frodiga park.

– Uppdragsgivaren hade en uppfattning om plats och ungefärlig storlek, och en budget förstås, annars hade vi ganska fria händer. Men de var tydliga med att de ville ha något uppseendeväckande, något som skulle prägla hela området, en ikonisk byggnad. Och det ville vi ge dem, säger Jeffry Burchard, arkitekt på Machado Silvetti, som varit ansvarig for projektet.

Entrén på museet The Ringling i Florida.

Tillbyggnaden består av allmänna ytor i tre lager: entrén, galleriet och därefter översta våningen som används till olika typer av evenemang.

Arkitektkontoret Machado Silvetti är kända för sina spektakulära fasader. The Ringling har samlingar som sträcker sig från tidig bronsålder till europeisk barock och renässans och vidare till modern, amerikansk konst.

The Ringling, som också kan stoltsera med titeln State Art Museum of Florida, har samlingar som sträcker sig från tidig bronsålder till europeisk barock och renässans och vidare till modern, amerikansk konst. Museet grundades av John Ringling som tillsammans med fyra bröder gjorde sig en förmögenhet som cirkusdirektör på 1920-talet. Hans känsla för entreprenörskap gjorde honom sedan till en av USAs rikaste män. Han och hans fru Mable valde att bosätta sig i den lilla byn Sarasota i Florida på vinterhalvåret, och det var här som hon 1924 förverkligade sin dröm att bygga ett hus inspirerat av Venedigs palazzi, ett uppdrag som föll på den New York-baserade arkitekten Dwight James. Det rosafärgade Ca’ d’Zan (Johns hus) är nu museets huvudbyggnad. Under tiden samlade John Ringling på sig konst från hela Europa och 1935 öppnades byggnaden och samlingarna för allmänheten. Den nyligen färdigställda tillbyggnaden rymmer, som namnet antyder, en ständigt växande samling asiatisk konst från bland annat Kina, Japan, Vietnam, Thailand och Korea.

The Ringling, Florida.

Valet föll på keramik eftersom den begränsade budgeten innebar att man ville skapa ”maximal effekt för pengarna”.

– I museets kinesiska samlingar finns ett antal verk i jade, en ädelsten som finns i alla nyanser på den gröna skalan. Dess kulör var en källa till inspiration när vi arbetade fram fasaden, berättar Jeffry Burchard.

Att de ville använda sig av en keramisk fasad beslutades tidigt.

– Vi är kända för att skapa spektakulära fasader. Här hade vi en ganska begränsad budget och vi var tvungna att tänka efter noga vad vi ville lägga pengarna på. Så vi började fundera på hur vi skulle få maximal visuell effekt för pengarna. Och då föll valet på keramik, fortsätter han.

Interiör, The Ringling, Florida.

Fönstren är placerade på olika höjd så att alla, oavsett längd, ska kunna se ut och njuta av landskapet.

Tillsammans med tillverkarna av de keramiska plattorna, Boston Valley Terra Cotta, började de utveckla fasadmaterialet. Fler än 3000 plattor, unikt framtagna för projektet, klär nu byggnaden.

– Att få till de lätt böjda plattorna, i rätt storlek och rätt form, var nog projektets största utmaning. Men det är också den del jag är mest nöjd med. Man kan se hur plattorna skiftar färg i ljuset, hur fasaden uppfattas på olika sätt beroende på vilken tid på dygnet det är och beroende på hur ljuset faller på den. Fasadens intryck förändras allteftersom dagen går, det är en väldigt levande fasad, säger Jeffry Burchard.

The Ringling, Florida.

Den nya entrén står i stark kontrast till den äldre huvudbyggnaden.

Tillbyggnaden består av allmänna ytor i tre lager: entrén, galleriet och därefter översta våningen som används till olika typer av evenemang. Förutom att skapa den spektakulära och iögonfallande byggnad som beställarna efterfrågat var det också viktigt att koppla byggnaden till dess omgivning, inte minst till Ca’ d’Zan.

– Huvudbyggnaden är rosa, och omgivningarna är grönskade. Förutom att huvudbyggnaden har omfattande keramiska utsmyckningar, finns inga referenser till den i tillbyggnaden. Men jag tycker att vi hittat ett bra sätt att skapa den här ikoniska byggnaden som lever sitt eget liv och samtidigt låta den bidra på ett bra sätt till den helhet som finns på området, säger Jeffry Burchard.

Det var också viktigt att koppla ihop tillbyggnaden med den frodiga park som omger den.

– Vi ville skapa ett tydligt område utanför. Estetiskt är interiören egentligen helt separat från exteriören. Men även i interiören har vi velat få in den grönskande omgivningen. De många små fönstren är exempelvis placerade på olika höjd så att alla, oavsett längd, ska kunna se ut och njuta av landskapet. Från galleriet ser man ut över havet, konstaterar han.

Text: Hedvig Andersson Bild: Anton Grassl

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera