Självrengörande keramisk fasad

Bussdepån i Montreal är ritad av det lokala arkitektkontoret Lemay. Ett grönt tak och en självrengörande keramisk fasad sätter prägeln. Byggnaden både smälter in landskapet och fångar betraktarens blick.

Intresserad av keramiska fasader? Här finns fler.

Självrengörande keramisk fasad

Den nya bussdepån utanför Montreal utmärker sig med en fyrkantig, gul färgklick i det grå, industriella landskapet – ett intensivt, nästan självlysande inslag i fabriksbebyggelsen. Den låga, grå depåbyggnaden är stor som sex fotbollsplaner med en klargul keramikbeklädd gångbro som löper från den ena sidan till den andra. Tack vare sitt gröna tak, och trots sin enorma volym, tycks bussdepån lägga sig platt mot den gräsbeklädda marken.

Uppdraget var att bygga en ny depå för 300 bussar, men också att med byggnaden öppna upp och föra en dialog med omgivningen och inspirera till fortsatt nybyggnation. Valet föll på det lokala arkitektkontoret Lemay Associés.

– Platsen valdes för att den ligger nära Montreal centrum. Den ligger i ett industriområde med lättare verksamheter och den här byggnaden är det första steget mot att göra området mer intressant, också för andra verksamheter, säger Jean-François Gagnon, arkitekt på Lemay Associés och ansvarig för projektet.

Självrengörande keramisk fasad.

De klargula plattorna rengör sig själva, vilket passar bra för en byggnad som omges av tung busstrafik.

Han och hans team hämtade den uppmärksamhetssökande fasadfärgen från företagets logga.

– Vi utgick från loggan och varumärket som båda är starka. Loggan består av gult och blått som i mitten smälter ihop och blir grönt. Det gula står för befolkningen, det blå är företagets färg och det gröna står för miljön. Vi ville använda gult för att märka ut byggnaden. Och så hittade vi de här väldigt intressanta plattorna, fortsätter han.

För det är inte vilka plattor som helst som klär fasaden. De klargula plattorna fyller inte bara en estetisk funktion, de har också förmågan att rengöra sig själva. Självrengörande plattor är behandlade med titandioxid, TiO2, ett naturligt ämne som bland annat används som vitt pigment för tillverkning av livsmedelstillsatser och tandkräm, och som effektivt bryter ner avgaser och damm. Regnvatten sköljer sedan plattorna rena. Vad kan passa bättre för en byggnad som dygnet runt trafikeras av hundratals bussar?

”Det är en bussdepå som med sitt fasadmaterial aktivt förbättrar miljön i dess närhet.”

– Vi bestämde oss tidigt för att använda keramik i fasaden. Det handlade om att plocka upp elementen från loggan, i det här fallet den gula färgen, och med byggnaden förstärka varumärket. Keramik visade sig vara det bästa materialet för gestaltningen. Uppdragsgivaren var inte helt övertygad om att gult var den bästa färgen, men vi lyckades övertyga dem och nu är de jättenöjda, säger Jean-François Gagnon.

Han fortsätter:
– Det är en enorm byggnad, så vi ville hålla underhållet nere. Därför valde vi keramiska plattor som rengör sig själva. Det är en bussdepå som med sitt fasadmaterial aktivt förbättrar miljön i dess närhet.

Att inte ha en negativ inverkan på miljön runtomkring, trots den tunga trafik som byggnaden är gjord för att inhysa, var viktigt. Ett antal åtgärder finns på plats för att minimera negativ inverkan.

– Byggnaden är enorm, som sex fotbollsplaner, och den största utmaningen var att integrera den väl i sin omgivning. Därför äger all cirkulation rum inne i byggnaden, alla bussar som kommer och går vänder inne i byggnaden och inte utanför. På så sätt stör inte verksamheten området runt omkring.

För att ytterligare smälta in i landskapet har Stinson Transport Centre fått ett grönt tak.

– Vi har valt att anlägga ett grönt tak för att bygganden ska smälta in i landskapet så gott det går. Byggandens skyline smälter samman med landskapets former och låter den bli ett med det. Arbetsprocessen har varit väldigt intressant och jag tycker att vi verkligen lyckats med varumärkesbyggandet.

De stora glaspartierna i fasaden kan tolkas som ett slags fönster mot framtiden.

Självrengörande keramisk fasad.

Den låga, grå depåbyggnaden är stor som sex fotbollsplaner med en klargul keramikbeklädd gångbro som löper från den ena sidan till den andra.

– Vi har valt att låta byggnadens öppna sig mot omgivningen och låta förbipasserande titta in. Vi vill att den ska föra en dialog med gatorna och människorna eftersom vi tror att det kommer att underlätta vidareutvecklingen av det här området. Den största utmaningen var att integrera byggnaden i omgivningen och det tycker jag att vi har lyckats med, säger Jean-François Gagnon.

Stinson Transport Centre har mottagit en guldcertifiering i det internationella miljöklassningssystemet LEED.

Projektfakta


Projekt: Stinson Transport Centre
Plats: Montreal
Årtal: 2014
Arkitekt: Lemay Associés
Omfattning: 35,000 kvm

Text: Hedvig Andersson Bild: Stéphane Groleau och Marcin Wozniak

Få alla nummer av Lera och/eller Plattform i brevlådan och ett digitalt nyhetsbrev.

Jag vill prenumerera gratis

Teckna en gratis prenumeration på tidningarna Lera och Plattform och vårt digitala nyhetsbrev till arkitekter.

Ja tack, jag vill prenumerera