Daniel-Heckscher-Note

Med kaklet som identitetsskapare

Daniel Heckscher är inredningsarkitekt på uppmärksammade Note Design Studio. För Lera berättar han om att inte komma in på Konstfack, lusten till färg och kärleken till keramiken. Och om drömprojektet som är en saknad pusselbit i ett sekulärt samhälle.

Läs fler personporträtt här.
Daniel Heckscher – Note Design Studio

Daniel Heckscher


Ålder: 43
Bor: Stockholm
Familj: En flicka på 5 och en pojke på 7.
Yrke: Inredningsarkitekt på Note.
Senast lästa bok: Religion för ateister.
Senast sedda film: Sing. Med barnen.
Reser helst i världen: Berg eller hav. Alltid. Skidor, cykel eller surfbräda är alltid med.
Inspireras av: All möjligt. Gamla legender och samtida genier. Men också mycket av de miljöer jag är i på resa. Man hinner tänka mycket medan man väntar på rätt våg, eller trampar uppför på 3000 meters höjd.

Note Design Studio grundades 2008, arbetar med allt från arkitektur och inredning till möbel- och produktformgivning och har idag tio anställda. I slutet av förra året bidrog de med en installation till Nordiska Museets utställning Nordiskt ljus. I år har de bland annat gjort Möbelmässans restaurang, släppt mattor för Ogeborg och en kollektion för Fogia. Under våren har de haft fokus på ett ännu hemligt samarbete med en stor keramiktillverkare. Daniel Heckscher har arbetat som inredningsarkitekt på Note sedan 2012.

– Jag tror att uppdragsgivare som kommer till oss förväntar sig ett mod och en nyfikenhet. Vill man inte ha färg så väljer man nog någon annan, svarar Daniel Heckscher på frågan om vilken typ av design som Note står för.

Note uppfattas nog lätt uppfattas ett designkontor som gärna låter starka färger prägla uppdragen. Men Daniel Heckscher menar att de i internationella sammanhang ofta beskrivs som återhållsamma.

– Det här med självbild är ju väldigt intressant. Vi tänker inte att vi skapar minimalism, men många internationella aktörer tycker att vi är minimalistiska. När vi tycker att vi drar på uppfattas vi ändå ofta som återhållsamma i ett internationellt perspektiv.

”Det finns en kreativ höjd i Sverige, men också en lathet.”

Note Design Studio har uppmärksammats i många sammanhang de senaste åren. Byrån har tagit emot flera stora priser och varit involverade i uppmärksammade inredningsprojekt. Daniel Heckscher är utbildad på Istituto Europeo di Design (IED) i Milano och på Konstfack i Stockholm. Men till skillnad från de flesta i branschen har han också erfarenhet från finans- och eventvärlden.

Kom inte in på Konstfack

– Jag har en bakgrund som är ovanlig inom formgivning. Jag började på bank och arbetade med utveckling av förvaltningssystem. Sedan jobbade jag på eventbyrå och det var där mitt intresse för formgivning väcktes. Vi skapade ju miljöer för en kort tid och det fick mig att längta efter att skapa något mer beständigt.

Efter några kurser för att ”kunna hantera penna och pensel” var det dags att söka till Konstfack och Beckmans.

– Jag kom inte ens vidare till intervju. Det var en stor frustration. Jag blev nog lite bitter efter att ha fått det beskedet två år i rad. Men motivationen var större än bitterheten.

”Keramiken har så mycket större potential än vad vi vanligtvis ser i Sverige.”

Efter en kandidatutbildning i inredningsdesign från IED i Milano sökte han Konstfacks masterprogram InSpace på institutionen för inredningsarkitektur och möbeldesign. Han kom in.

– När jag kom tillbaka från Milano kände jag att jag saknade ingång i den svenska arkitekturen och designhistorien. Till exempel var alla byggnormer och regler jag lärt mig italienska. Mastern var ett bra sätt att komma in i det svenska.

Daniel Heckscher

I Notes nya lokaler på Söder i Stockholm fanns tidigare en bank.

Han menar att det är stor skillnad på svenska och italienska arkitektur- och designutbildningar – på gott och ont.

– Skolan i Milano var väldigt processdriven, och det fanns ett krav på att vara strukturerad. Man ska göra saker i en viss ordning och presentera dem så. Det är bra, för det är så det fungerar i arbetslivet. I Sverige är det mer konstnärligt, friare.

Det finns fördelar med båda systemen, konstaterar han.

– Det finns en kreativ höjd i Sverige, men också en lathet. Jag som gillar att prata kunde prata mig igenom vissa saker utan att ha gjort något. Jag är både otålig och lite ostrukturerad och tyckte att det var stelt i Milano. Men nu ser jag hur utbildningarna kompletterar varandra. Jag är väldigt glad att jag har båda.

”Idéer föds ju i kaoset, men för att sedan genomföra dem behöver man vara strukturerad.”

Att vara otålig och ostrukturerad menar han kan ha sina fördelar i ett skapande yrke.

– Det är nog egenskaper som jag delar med många i branschen. Det kommer med att vara en person med öppet sinne. Idéer föds ju i kaoset, men för att sedan genomföra dem behöver man vara strukturerad.

Note anställde tidigare i år Tengboms tidigare vice vd Jannice Johansson Steijner. Detta för att just få en bättre struktur i verksamheten.

– När jag jobbade med event pratade vi mycket om upplevelsemarknadsföring, ljussättning och färgsättning. Och det är ju till stor del det vi håller på med här också. Att med alla verktyg skapa en känsla. Men det är först när projektet är klart som beställaren upplever det vi försökt förmedla. Vi behöver bli bättre på att förmedla det tidigare i processen.

Keramiken som identitetsskapare

I skapandet av upplevelser spelar keramiken många gånger en viktig roll. Finefood i Hammarby Sjöstad med sitt fiskbenmönstrade golv och mässrestaurangen Sulla Bocca di Tutti är bara två exempel på projekt där keramiken fått stå i fokus. Dessutom har Daniel Heckscher valt att klä hela sin hall i lägenheten i Saltsjöbaden i keramiska plattor.

Daniel-Heckscher-Note-inredning

Fine Food i Hammarby Sjöstad och restaurangen på möbelmässan i Stockholm 2017.

– Keramiken har så mycket större potential än vad vi vanligtvis ser i Sverige. Min helkaklade hall är perfekt när man har små barn. Bara att torka av och på fem minuter har man helt nya väggar. Det är ett av få material som man får stoppa rakt ner i jorden. Men också ett av få material som håller utseendemässigt över tid.

Samtidigt är de estetiska kvaliteterna större än de praktiska, menar han.

– Inom hotell och restaurang kan man använda keramik i identitetsskapandet med väldigt bra resultat. Mosa har ett enormt utbud av färgat kakel i de nyanserna vi gärna jobbar med. Så det använder vi flödigt. Många produkter hos exempelvis Mutina har en struktur som gör att man får lust att stryka med handen över dem. Det är fantastiskt att kunna skapa en varm känsla med ett stenhårt material.

Daniel-Heckscher-Note

Daniel Heckscher menar att keramiken har man sällan använder keramik till sin fulla potential i Sverige.

På kontoret har man valt att klä hela köket i ett blekrosa kakel från Mutina.

– Även om inte alla gillar det så lämnar det ingen oberörd. Ingen har gått in dit utan att kommentera det.

Framtida drömprojekt

Hotell, och kanske framför allt ett alphotell, står högt på listan över framtida drömprojekt.

– Vi satte upp gemensamma mål och drömmar på kontoret för ett par år sedan. Då stod hotell högt på mångas önskelista och flera av de kunder vi nämnde då har vi jobbat med nu. Men vi har ett projekt som vi drömmer om och som vi inte riktigt vet var det kommer att landa.

Note vill möta behovet av ett religiöst obundet kapell och skapa en ceremoniell plats utan koppling till religion.

– I ett sekulärt samhälle finns det behov av en plats för ceremonier även för dem som inte vill vara i kyrkan. Människor som inte tror hamnar fortfarande i skeenden i livet där man vill ha en byggnad med samma arkitektoniska tyngd som en kyrka. Vi skulle vilja rita en byggnad som kan axla den rollen som kyrkan haft men som den inte längre har.

Här hittar du fler personporträtt.

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera