Kaklad tunnel i Amsterdam

Det holländska arkitektkontoret Benthem Crouwel har skapat en länk mellan Amsterdams centralstation och floden Ij. En kaklad tunnel klädd i 80,000 handmålade keramiska plattor.

Som en del av uppdraget att ta fram en detaljplan för området kring Amsterdams centralstation har arkitekterna på Benthem Crouwel skapat en kaklad tunnel för cyklister och fotgängare. Tunneln knyter samman delar av staden som tidigare bara kunde nås genom att köra bil runt den. Som kronan på verket har den världsberömda holländska grafiska formgivaren Irma Boom illustrerat de 80,000 kakelplattor som klär tunnelns interiör.

Kaklad tunnel i Amsterdam av Benthem Crouwel.

Den holländska formgivaren Irma Boom står bakom den keramiska utsmyckningen.

– Vi ställde upp i en tävling som staden ordnade för att ta fram en detaljplan för området, och fick uppdraget. Genom tunneln skapar man en snabb väg mellan två delar av staden. Dessutom har vi fått väldigt positiv respons från Amsterdams invånare som ser tunneln som ett konstnärligt bidrag till stadsrummet, berättar Joost Vos, arkitekt på Benthem Crouwel.

kaklad tunnel Amsterdam.

Ett verk av den holländska konstnären Cornelis Boumeester (1652-1733) har delvis inspirerat Irma Booms illustration.

Tunneln är 110 meter lång och 10 meter bred och här passerar drygt 15,000 människor dagligen. Gångbanan är upphöjd och gränsen mellan gång- och cykelbana märks ut med LED-belysning.

– Cykelbanor i Amsterdam är röda för att det ska vara tydligt var de går. Vi ville att denna skulle vara svart och fick verkligen kämpa för det. Men eftersom vi kunde visa att den är tydligt utmärkt på andra sätt så fick vi behålla den svart, fortsätter Joost Vos.

När det var dags för den keramiska utsmyckningen valde arkitektkontoret att kontakta Irma Boom. Hon är grafisk formgivare med några av sina verk bland MoMAs permanenta samlingar och undervisar på Yale University.

– Vi ville ge väggen ett konstnärligt utryck och kände att grafisk formgivning ska lämnas till grafiska formgivare. Det blir bara fel när arkitekter ska försöka göra det också. Så vi kontaktade Irma som vi tidigare arbetat med en bok vi gjort om just det här området, fortsätter han.

För Irma Boom var det första gången hon arbetade med keramik.

– Detta är mitt första keramiska projekt, så materialet var nytt för mig. Men jag har arbetat med Royal Tichelaar Makkum, Nederländernas äldsta keramiktillverkare. De levererade plattorna till det här projektet och jag har tidigare gjort deras visuella identitet, logga och så vidare, berättar Irma Boom.

kaklad tunnel i Amsterdam.

I början av tunneln är den handmålade illustrationen av skeppet detaljerad för att sedan upplösas i ett abstrakt mönster.

Hon har också arbetat med Rijksmuseum och det var därifrån hon hämtade inspiration till motivet som kommer från en målning av den holländska konstnären Cornelis Boumeester (1652-1733). I början av tunneln, om man kommer från centrala staden, är den handmålade illustrationen av skeppet detaljerad. Ju längre in man kommer desto mindre detaljerat blir verket för att sluta i ett abstrakt, blåvitt mönster.

Symboliskt verk

– Motivet är en referens till vattnets och sjöfartens betydelse för Amsterdam. Sedan går illustrationen från ett konkret motiv till något abstrakt, vilket får symbolisera resan genom tunneln från det gamla Amsterdam till det nya. Vad jag ville var att skapa ett vackert landskap, något att stanna och titta på när man passerar, fortsätter hon.

Benthem-Crouwel

Alla plattor i den 110 meter långa tunneln är handmålade.

Att övertyga beställaren, staden, om att få göra en keramisk utsmyckning av den här omfattningen var inte enkelt. Det ursprungliga uppdraget var att göra en 30 centimeter lång utsmyckning.

– Jag fick uppdraget att växa från att innefatta ett verk på 30 centimeter till att klä hela tunneln på 110 meter i handmålad keramik. Jag fick verkligen kämpa för att få igenom min idé. Arkitekterna tyckte jag var galen men jag lyckades övertyga uppdragsgivaren, så jag fick igenom det, berättar Irma Boom.

Det var också en stor utmaning att få de 80,000 keramiska plattorna i en kaklad tunnel målade för hand.

– Det finns bara en person i hela landet som kan göra den här typen av målning på keramik och det tog mer än ett år att färdigställa den.

Plattorna är 13 x 13 centimeter, en storlek som återfinns i många kaklade tunnlar världen över, och som också är standard för keramiken i Amsterdams kanalhus.

Projektfakta


Projekt: Cuyperspassage
Plats: Amsterdam
Årtal: 2015
Arkitekter: Benthem Crouwel
Konstnärlig utsmyckning: Irma Boom
Omfattning: 1150 kvm.

– Jag insisterade på att vi skulle använda 13 x 13 cm. Alla tunnlar i Moskva, London, Paris och så vidare använder det måttet. Det är också måttet på den klassiska nederländska keramiken som man ser i kanalhusen. Så jag ville använda det måttet för att skapa en hemtrevlig och familjär känsla. Den här typen av traditionellt holländskt hantverk är väldigt dyrt, men nu finns det på en plats där alla kan njuta av det, konstaterar Irma Boom.

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera