BKR_arkitekt_Rikard_Lindvall

Richard Lindvall – konceptuell kreatör

Det konceptuella tänk Richard Lindvall fick lära sig på reklamskolan gjorde honom till en eftertraktad inredare. I år öppnade hans första projekt på andra sidan Atlanten – ett ölbryggeri i industriromantisk anda.

Richard Lindvall – konceptuell kreatör

Richard Lindvall skulle bli reklamare men tänkte om. Det första inredningsuppdraget fick han strax efter examen från AD-utbildningen på Berghs. Sedan dess har uppdragen avlöst varandra.Vi träffar honom på restaurangen Usine på Söder i Stockholm, ett uppdrag som resulterade i flera internationella utmärkelser, bland annat Wallpaper Design Awards och WIN Awards. Nu är han mitt uppe i sitt första projekt i USA –ett ölbryggeri på östkusten med höga ambitioner.

– Jag tänkte nog från början att jag skulle hålla på med inredning. Jag tog ett par kurser på Central Saint Martins i London. När jag sedan flyttade hem till Sverige fortsatte jag med en AD-utbildning på Berghs. Men jag hann aldrig söka några reklamjobb.

Rikard-Lindvall-inredning-BKR

Keramisk vägg i den nu nedlagda restaurang Museet i Stockholm.

Konceptskapande utmärkande

Istället blev han efter examen, genom en gemensam bekant, kontaktad av en läkarstudent med en trea på Lidingö som skulle inredas. Med uppdragivarens framtida yrke i åtanke skapade Richard Lindvall en i grunden stram och avskalad interiör med ikoniska detaljer från den medicinska vetenskapens värld. Bland dessa en kopia av Damien Hirsts illustration av eskulapstaven med orm och giftskål.

– Att skapa koncept är ju något man gör inom reklambranschen så på det sättet har jag haft stor nytta av den utbildningen.

Konceptskapandet har sedan dess utmärkt Richard Lindvalls inredningar. Inte minst på den nu nedlagda restaurangen Museet som öppnade på Birger Jarlsgatan i Stockholm 2010.

”Att skapa koncept är ju något man gör inom reklambranschen så på det sättet har jag haft stor nytta av den utbildningen.”

– Idén där var att ha montrar med skelett från utrotningshotade djur i restaurangen, som på ett museum. Detta för att skapa medvetenhet kring alla ståtliga djur som håller på att utrotas. Men det är inte helt enkelt att få tag i skelett och det enda djuret jag hade budget till tillslut var ett tigerskelett. Under perioden restaurangen hade öppet skänktes stora belopp till WWF. Den typen av idéer har jag reklamutbildningen att tacka för.

Rikard-Lindvall-inredningsarkitektur-BKR

(Th) Kontor åt produktionsbolaget Bond Street Film. (Tv) Ett spa i mosaik från Bisazza.

Första projektet i USA

Nu är han nyligen hemkommen från Portsmouth i New Hampshire. Där har han inlett arbetet med att inreda ett bryggeri som ska bära samma namn som det största ölbryggeriet i USA på 1800-talet – Frank Jones Brewery. Ytterligare ett bryggeri med inredningen signerad Richard Lindvall öppnade i New Hampshire i juli i år.

– Uppdragsgivaren hade träffat flera arkitektbyråer från San Diego till New York, men förslagen som presenterades speglade den klassiska stil som New England redan är så känt för. Ägaren och hans fru började själva kolla runt efter inredningar som de gillade på Pinterest. De hittade restaurangerna Usine och Nazdrowje där, bjöd över mig till New Hampshire och efter en vecka skrev vi på för det första bryggeriet.

”Det är både lärorikt och svårt att jobba i USA, men det är väldigt roligt att få ansvara för sådana här stora projekt utomlands nu.”

Det var med blandade känslor han tog sig an det.

– Där jobbar man i feet och inches, och det är lite läskigt att skicka iväg finalritningar i mått som man inte är van att jobba i. En annan sak är att jag vill kunna åka runt och besöka samarbetspartners och leta material. I Sverige besöker jag ofta leverantörer och producenter och laborerar med material. Det är både roligt och väldigt viktigt. Jag tycker inte att det finns samma detaljkännedom där som här. Det är både lärorikt och svårt att jobba i USA. Men det är väldigt roligt att få ansvara för sådana här stora projekt utomlands nu.

Keramiken som stilbildare

Keramiken är ofta närvarande i Richard Lindvalls inredningar, som ofta rör sig inom vad han kallar industriell minimalism.

– I Frank Jones-bryggeriet har jag en idé om att använda liggande, glaserade plattor från en leverantör i San Fransisco i olika bränningar. För att få till en yta med skiftningar, på alla väggar i inredningen.

BKR_rikard_lindvall_arkitekt

Richard Lindvall på den flerfaldigt prisbelönta restaurangen Usine i Stockholm.

Även på restaurangerna Usine, Nazdrowje och Museet var keramiken ett viktigt inslag. Precis som i det kontor han gjort åt produktionbolaget Bond Street Film.

– Här på Usine kunde vi inte klä av alla bärande stålbalkar så då passade det bra att klä dem i keramik istället. Vi lyckades lösa den industriella stilen ändå, genom att kakla.

Undviker fogen

Till många hantverkares förskräckelse undviker han att använda fog.

– Jag använder ytterst sällan fog. Jag tycker att det är så mycket snyggare när man lägger allt kant i kant. Många hantverkare säger att fogen måste vara där, men jag har kaklat väggar som är fyra gånger fyra meter utan fog. Det funkar och det blir väldigt snygga möten. Det är en trend nu, men jag har alltid gjort så.

Förutom att keramiken är ett hållbart och naturligt material tycker Richard Lindvall om den levande yta som reflektionerna i en glaserad platta ger.

– Med keramik kan man bygga upp väldigt vackra fonder. Om man har en vägg som känns ganska död, vilken kan bli effekten med en målad yta, så får man en vackrare reflektion med kakel. Det finns inte så många blanka material som inte ger en spegeleffekt, men keramik är ett av dem. Man får ett liv i ytan, eftersom varje bränning blir unik och det ger en väldigt fin helhet när man sätter ihop det.

Fler aktuella porträtt på intressanta personer hittar du här.

Richard Lindvall


Ålder: 40
Bor: Stockholm
Familj: Sambon Sophie och sönerna Douglas och Nicholas
Yrke: Designer
Senast lästa bok: Tesla, Space X och jakten på en fantastisk framtid av Elon Musk
Senast sedda film: Nocturnal Animals
Reser helst i världen: USA och Asien
Inspireras av: Människor som bryter mönster

Text: Hedvig Andersson Bild: Emelie Otterbeck

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera