BKR-citybanan-asa-lindstrom_ny

Citybanan – en vackrare väg

I år invigdes Citybanan i Stockholm. 40 miljoner har satsats på konstnärlig utsmyckning av de nya stationerna. Konstnärerna Astrid Sylwan och Åsa Lindström har låtit keramiken ta plats i bergrummen.

Citybanan – en ambitiös konstsatsning

För nio år sedan inleddes arbetet med Citybanan, en sex kilometer lång pendeltågstunnel som löper under centrala Stockholm. I juli i år invigdes den stora kollektivstrafikssatsningen. Förutom att effektivisera resandet genom huvudstaden har man också valt att satsa stort på konstnärlig utsmyckning på de två nya stationerna, Stockholm City och Stockholm Odenplan. 40 miljoner avsattes för konst och fler än 400 konstnärer anmälde sitt intresse för att bidra med ett verk till den nya Citybanan. Fjorton valdes ut, och bland dessa finns Astrid Sylwan och Åsa Lindström som båda gjort verk i keramik. Astrid Sylwan står bakom Skies – ett färgstarkt keramiskt verk som pryder gavlarna på Stockholm Citys östra plattform.

Citybanan

Åsa Lindströms Vardagens sal finns att se på den nya stationen Stockholm City.

– Jag vill att verket ska vara som ett scenrum. Man står ju aldrig still på stan annars, men perrongen är en plats där alla stannar upp. När man väntar på ett tåg på perrongen förhåller man sig ju till alla som finns där. Man tittar på någons skor, funderar över varför någon ser ledsen ut och så vidare. Jag ville att verket skulle bli en bakgrund till det skådespel som hela tiden pågår på perrongen, att verket ska förhöja den upplevelsen, berättar hon.

Till detta scenrum har hon valt starka och feminina kulörer.

– Det finns mycket machokultur i konsten i tunnelbanan. Jag tror att det finns en förväntan på hur saker ska se ut som handlar om industrialism, maskineri och förflyttning. Jag ville få in människan i detta genom att föra in färg och femininitet. Rosa, guld, lila. Jag ville att det skulle vara som att titta in i en dams handväska med läppstift och lyx och på så sätt bryta vardagstristessen, fortsätter hon.

Vill ta naturen ner i bergrummet

Citybanans andra keramiska verk heter Vardagens sal. Det pryder tre bergpelare på den västra plattformen på samma station och är signerat Åsa Lindström. Med drömska naturillustrationer på kakelplattor av djur, barrträd och mossa vill hon få ner en bit grönska i bergrummet.

BKR-Citybanan-Åsa-Lindström

Med drömska djurmotiv ville Åsa Lindström ta ner naturen i bergrummet.

– Man är långt ner i jorden och tanken var att ta ner naturen till de här bergrummen. Jag ville skapa något som kommer att finns kvar långt efter att vi är borta. Jag ville lämna ett spår. Jag ville göra något beständigt i en värld där allt är flyktigt. Till det passar ju keramiken, säger Åsa Lindström.

Illustrationerna på väggen på Stockholm City-stationen påminner om illustrationerna på de keramiska muggar som hon säljer i sin butik på Södermalm i Stockholm. Hon har också tidigare gjort flera offentliga utsmyckningar i Stockholm, bland annat på Karolinska sjukhuset och Ängbyplans tunnelbanestation.

– I det här projektet har jag jobbat med stora klinkerplattor. De har vattenskurits och sedan glaserats, bränts och böjds för att kunna följa dom rundade stora pelarna. Sedan har vi placerat mönsterdelarna och bränt in dom. En stor del av utmaningen har varit att få alla bitar att passa ihop, att få alla de små ljusblå klinkerplattorna att stämma mot dom vattenskurna träden, djuren och mossan, berättar Åsa Lindström.

”Ett drömjobb”

Astrid Sylwans konstnärskap präglas av abstrakta, färgstarka verk både i måleri och keramik och bland hennes tidigare offentliga utsmyckningar finns resecentrum i Umeå. Även där använde hon sig av färgade fält på keramik.

– Jag vill gärna jobba med keramik eftersom det tar rummet på ett helt unikt sätt. Det finns också en lång tradition av att jobba med keramik i tunnelbanan. Jag ville ta den traditionen i handen och följa den vägen, säger Astrid Sylwan.

BKR-astrid-sylwan-citybanan

Med Skies ville Astrid Sylvan att stationen skulle präglas av färg och femininet.

I illustrationen har hon valt att arbeta med flera tekniker för att ge de olika färgade fälten olika intryck.

– När man jobbar med glasyrer kan man få en ganska stor spännvidd i uttrycket. Glasyren har en fet konsistens, medan emaljfärg, som jag använt i de lila fälten, ger ett annat yttryck. Där syns penseldragen. Guldet är screentryck eftersom jag ville att de delarna skulle ha en karaktär av bladguld. Stryker man med handen över känner man grängen i mitt arbete. Man får en målerisk känsla som inte alla material tillåter. Man känner hantverket, konstaterar hon.

För Astrid Sylwan har Citybanan varit ett uppdrag hon drömt om.

– Detta har varit mitt absoluta drömjobb, att få göra en station. Jag tycker så mycket om de stationerna som finns idag så den största utmaningen var att inte bli blockerad, utan känna att jag kunde hantera ett sådant här jobb. Berättar jag vad nästa drömprojekt är så blir det inte verklighet, så det är min hemlighet, säger hon med ett skratt.

Läs Leras porträtt på Astrid Sylwan här.

Projektfakta


Projekt: Citybanan
Plats: Stockholm
Årtal: 2017

 

 

Åsa Lindström har arbetet tillsammans med sin assistent Leo Karlsson och plattsättaren Vitali Malyjhin i projektet.

Text: Hedvig Andersson Bild: Hans Ekestang

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera