LaColline Jonas Bolin

La Colline – brasseri med detaljrikedom

På Brasserie La Colline har Jonas Bohlin eftersträvat en detaljrikedom som bland annat tar sig uttryck i för restaurangen ritade taklampor och ett nytt användningsområde för keramiska plattors avskurna hörn.

LaColline Jonas Bohlin

Jonas Bohlin vill gynna svenska tillverkare, keramiks utgör undantaget i det här projektet.

Arkitekten Jonas Bohlin kan lägga ytterligare en restaurang till sin portfolio. Den här gången är det ett brasserie med svenska materialval i ett 1700-talshus på Södermalm i Stockholm.

– Jag fick ganska fria händer och ville gärna få in husets historia i interiören. Därför valde jag till exempel pärlspont till väggarna. Det är ju en gammal profilering av träpanel och den tycker jag knyter an fint till husets historia, säger Jonas Bohlin som samarbetat med arkitektkontoret Dinell Johansson och Christine Frånlund i projektet.

Restaurangmiljön på Brasserie La Colline är ljus och lämnar utrymme åt varje material, från marmor och keramik till läder och linne, att framträda och sätta sin prägel på miljön.

– Jag valde ett såpat ekgolv eftersom det åldras snabbt och fint och blir därför en fortsättning av gatan utanför.

Den som besökt en av Jonas Bohlins mest kända restaurangskapelser, Sturehof, känner igen det mässingsinfattade glastaket. På La Colline har det diskreta krämfärgade glas som pryder den anrika Stureplanskorgen bytts ut mot mustigt grönt som skapar en gemytlig och ombonad känsla.

Naturen som inspirationskälla

– Jag inspireras mycket av naturen och tänker på glastaket som en stjärnhimmel. Träinslagen i inredningen representerar skog, de kaklade pelarna är som björkstammar och att vila ögonen på det olikfärgade kaklet mot köket är som att blicka ut över ett landskap.

LaColline restaurang

De keramiska plattorna kommer från Kakelspecialisten. Till pelarna användes avskurna hörn från kaklet på toaletterna.

Kaklet avlöser den linoljemålade pärlsponten på väggen mot köket för att just signalera kökets placering.

– Färgerna på kaklet valde jag för att jag ville att den väggen ska kännas livfull men samtidigt inte dominera för mycket. Jag vill använda material som åldras vackert. Det ska bli liv i föremålen.

”Färgerna på kaklet valde jag för att jag ville att den väggen ska kännas livfull men samtidigt inte dominera för mycket. Jag vill använda material som åldras vackert. Det ska bli liv i föremålen.”

De keramikbeklädda pelarna kring baren  på Brasserie La Colline kom till av en slump.

Rundade hörn fick nytt användningsområde

– Stavarna i pelarna är friser, överblivet material från avsluten i de kaklade väggarna på toaletten. Vi kom på att vi kunde använda dem i pelarna. Det blir mycket ljusreflexer från de rundade ytorna. Det är många som hänger i baren, så där vill man ha en detaljrikedom.

Läs mer om aktuella projekt här.

LaColline_-Jonas-Bohlin

Jonas Bohlin har inspirerats av den svenska naturen i inredningen och beskriver taket som en stjärnhimmel och pelarna som trädstammar.

Jonas Bohlin använder gärna svenska material, kaklet utgör undantaget. Tre typer av marmor – kolmårdsmarmor, brännlyckamarmor och ekebergsmarmor – pryder bardisk, fönsternischer och de höga borden. Keramiska krukor från Skåne och den egenritade stolen Vilda från Gemla som tillverkas i de småländska skogarna är fler exempel på svenskproducerad inredning.

– Det finns så många anledningar att välja svenska företag. Det är viktigt både för vår kultur och ekonomi. Jag tycker att det är tråkigt att så lite produktion finns kvar i Sverige. Det är så många branscher som försvinner utomlands.

Projektfakta


Projekt: Brasserie La Colline
Arkitekt: Jonas Bohlin, Dinell Johannson och Christine Frånlund.
Konstnärlig utsmyckning: Helene Billgren och Olav Christopher Jenssen
Plats: Stockholm
Årtal 2017
Omfattning: 250 kvm

Att arkitekten som står bakom inredningen på många av den svenska huvudstadens brasserier själv skulle vara inspirerad av Frankrike förnekar han.

– Jag tycker om Frankrike men är inte inspirerad av franska restauranger. Att skapa utifrån idén om en viss typ av restaurang gör jag inte. Jag sätter inte rubriker på saker. Jag börjar med att rita, inte med att tänka att det ska se ut på ett särskilt sätt. Sedan gör jag det bästa utifrån de förutsättningar som finns.

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera