BKR-Victoria-and-Albert

Anrikt museum i ny kostym

London-kontoret AL_A står bakom en skräddarsydd ny kostym åt det anrika Victoria & Albert. Fler än 15,000 handgjorda porslinsplattor klär innergården – en tydlig referens till museets imponerande keramiska samlingar.

Museets innergård är klädd i keramiska plattor i flera nyanser vars mönster återger den underliggande konstruktionen som utgör den underliggande utställningshallens tak.

BKR-Victoria&Albert-london

Samma plattor som klär innergården har också fått pryda taket på kaféet.

Victoria & Albert

Stirling Prize-vinnaren Amanda Levete och hennes kontor AL_A färdigställde i somras en omfattande renovering av London-museet Victoria & Albert (V&A). Renoveringen, som inneburit tre stora förändringar, ska säkerställa att det anrika museet som först slog upp portarna 1852 behåller sin särställning som ett av världens mest berömda muséer för arkitektur, design, mode, fotografi, hantverk, konst och teater. En ny utställningsyta på över 1000 kvadratmeter, en spektakulär innergård och en välkomnande ny entré ska attrahera nya målgrupper. Ambitionen är att göra museet till en mötesplats för många. Man vill med arkitekternas egna ord få människorna till museet och museet ut på gatan. En viktig del i detta är den nya innergården som klätts i 11,000 handgjorda keramiska plattor. Ytterligare 4,300 handgjorda plattor klär taket på innergårdens kafé

BKR-Victoria&Albert-museum-london

För att få plats med fler utställningsytor fick man placera dem under jord.

En referens till museets samlingar

– När vi arbetade med vårt förslag tillbringade vi mycket tid på museet. Både med att titta på samlingarna men också på de material och ornament som redan använts i byggnaden. Där finns en väldig rikedom. Det finns en fantastisk keramisk trappa. Och i samlingarna finns en av de bästa keramiska kollektionerna i världen, säger Amanda Levete, grundare av AL_A som tog hem uppdraget i en internationell tävling.

”Vi har verkligen pressat gränserna för vad som är tekniskt möjligt i det här projektet.”

Den nya utställningshallen ligger under den porslinsklädda innergården som bär namnet Sackler Courtyard. Den hade varit osynlig utifrån om det inte varit för en öppning i glas som släpper in ett generöst takljus över utställningsytorna samtidigt som den låter flanörer och kafébesökare ana vad som visas under jord. Mönstret på innergårdens keramik hämtar inspiration från den underliggande stålkonstruktion som utgör utställningshallens tak. 15 olika typer av plattor har använts för att återskapa strukturen av den 256 ton tunga konstruktionen. De små variationer som kommer av att plattorna är handgjorda ger en unik karaktär.

BKR-Victoria-and-Albert-museum

Genom fönstren får innergårdens besökare ana vad som pågår i utställningshallen under fötterna på dem.

Stora tekniska utmaningar

– Paradoxen i det här projektet är att huvudattraktionen, den nya utställningsytan, ligger under jord. Vi ville göra det osynliga synligt. Skapa en relation mellan innergården och utställningsytan så att besökaren kan förstå vad som finns under fötterna. Därför valde vi att låta mönstret i plattorna reflektera det underliggande galleriets tak, vilket innebär att vi får ett mönster av stora tringlar. Mönstret går över de keramiska plattorna och deras fogar så man uppfattar bara mönstret och färgerna säger arkitekten Alice Dietsch som lett arbetet.

”Vi ville göra det osynliga synligt och skapa en relation mellan innergården och utställningsytan så att besökaren kan förstå vad som finns under fötterna.”

Plattornas glasyr är inspirerad av den kinesiska Qingbai-keramiken, ett kinesiskt porslin som producerades under Song (960-1279)- och Yuan (1271-1368)-dynastierna. Den karaktäriseras av vit keramik med bleka nyanser av grönt och blått.

Hantverkstradition

– Vi blev nästan fixerade vid idén av att skapa och ge uttryck för komplexa mönster i golvytan genom keramik. Det projicerar väldigt väl museets filosofi, att gifta ihop industri och hantverk. Först trodde vi att vi skulle använda en annan typ av keramik, men upptäckte att porslin har en subtilitet och nyanser som är överlägsna. Att använda porslin har gett ny relevans till 2000-talets hantverkstradition, fortsätter Amanda Levete.

BKR-Victoria&Albert-museum

Att välja en keramikklädd innergård var en referens till det anrika museets omfattande keramiska samlingar.

Det har länge funnits ett behov av fler utställningsytor på V&A och man insåg snabbt att de skulle behöva placeras under jord eftersom platsbristen var påtaglig i den del av stadsdelen Kensington som kallas Exhibition Road Quarter där museerna ligger sida vid sida.

– Museet ville att vi skulle maximera utställningshallen och innergården, vilket innebar att vi ville komma så nära de intilliggande historiska byggnaderna som möjligt. Detta innebar en enorm utmaning när det gällde att hålla kolla på vibration och rörelse för att skydda de ömtåliga museibyggnaderna. Det var också viktigt att skapa en relation mellan den nya bygganden och de existerande.

Fler aktuella projekt hittar du här.

Projektfakta


Projekt: Victoria & Albert
Plats: London
Årtal: 2017
Arkitekter: AL_A

– Så vi placerade den trappa som leder ner till den nya utställningsytan inne i den äldre byggnaden.Detta innebar att vi var tvungna att kräva ut under den existerande fasaden, vilket var extremt komplicerat. Vi har verkligen pressat gränserna för vad som är tekniskt möjligt i det här projektet, konstaterar Alice Dietsch.

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera