BKR-Adam-Nathaniel-Furman-London

Adam Nathaniel Furman – en lekfull teoretiker

Adam Nathaniel Furman rör sig i gränslandet mellan arkitektur, konst och design. Hans verk kan skalas likt en lök där lekfullheten och kärleken till färg är det första lagret. I sitt keramiska skapande låter han ett uråldrigt material möta samtidens tekniska möjligheter.

Adam Nathaniel Furman rör sig i gränslandet mellan arkitektur, konst och design. Han har en teoretisk bakgrund inom alla tre disciplinerna och är utbildad på Central St Martins och Architectural Association (AA) i London. Hans arbete präglas av en dynamisk kombination av färgstark lekfullhet, arkitekturhistoria och teoretiska referenser. Hans verk har ofta en utforskande prägel. Adam Nathaniel Furman vill att verken ska kunna upplevas på många olika sätt – av olika människor på olika nivåer.

Nathaniel-Furman-london

Den Londonbaserade formgivaren Adam Nathaniel Furman skapar verk som ska kunna upplevas på många nivåer.

– Jag vill tänka på mina verk som en lök, det ska finnas många lager. Ett barn kanske uppskattar färgerna, formerna och lekfullheten. Den som har ett intresse för arkitekturhistoria kan se referenser till olika tidsperioder. Och den som är intresserad av arkitektoniska teorier ska kunna se sådana i verken. Men man ska samtidigt inte behöva läsa en uppsats för att kunna uppskatta dem.

BKR-Adam-Nathaniel-Furman

Installationen Gateways visades under London Design Week i höstas.

I september i år var han aktuell med installationen Gateways som visades i Design Junction under London Design Festival. Gateways består av fyra portar klädda i keramik. Var och en har en egen särpräglad estetik. Tillsammans bildar de en iögonfallande helhet som besökaren kunde promenera igenom och uppleva på nära håll.

– Det som kan vara svårt när man gillar att arbeta med keramik är att man sällan får använda materialet i tillfälliga installationer. Men i det här fallet bjöd Turkish Ceramics in till en tävling för att göra något för Design Junction under festivalen.

Sätter keramiken i nya kontext

Turkish Ceramics är en organisation vars främsta uppgift är att marknadsföra turkisk keramik i världen. Adam Nathaniel Furman har bland annat använt sig av landets berömda Iznik-plattor i installationen. I Gateways såg han en möjlighet att visa en annan sida av keramiken än den vi vanligtvis ser.

– Jag ville skapa en känsla av ett episkt monument. Att på ett lekfullt sätt visa att det keramiska materialet, som vi ofta förknippar med vardagen, kök, badrum och så vidare, också kan vara skulpturalt och monumentalt. Jag ville illustrera materialets kvaliteter på det sättet.

BKR--London-Adam-Nathaniel-Furman

Varje valv är klätt i keramiska plattor i olika färger och mönster.

Precis som i de flesta av hans verk visualiserar varje port en egen berättelse. Men verket bjuder också på en effektfull upplevelse för den som bara vill promenera igenom. Adam Nathaniel Furman menar att man kan studera en plats eller en civilisations historia bara genom att titta på den keramik som finns bevarad.

– Alla civilisationer har använt keramik. Från Babylon till 1500-talsmoskéer i Turkiet till 1800-talets tunnelbanestationer i London för att bara nämna några av många, många exempel. Kultur, religion och traditioner – allt finns dokumenterat i keramiken. Och idag finns det väldigt högteknologiska möjligheter kring materialet, konstaterar han.

Keramiken i kombination med den senaste tekniken är någon han i flera verk har utforskat. Adam Nathaniel Furman började intressera sig för keramik redan när han läste arkitektur och upptäckte att ju mer han lärde sig om materialet desto starkare växte sig intresset.

– Ju mer jag studerade keramiken, desto mer tyckte jag om den. Jag började till och med samla och sälja keramiska föremål ett tag. Man kan använda keramiken på så många olika sätt och den fungerar så olika beroende på hur man använder den. Jag dras nog i första hand till de estetiska kvaliteterna. Jag är så kär i det här materialet.

London-Adam-Nathaniel-Furman.BKR

Verket City in Ceramics är skapat i 3D-skrivare och inspirerat av Roms arkitektur.

I två keramiska verk, Gerusalemme och City of Ceramics, utforskar han effekten av att kombinera ett uråldrigt material som keramik med en ny produktionsteknologi – 3D-skrivaren. Resultatet är detaljerade, lekfulla och färgstarka skulpturer. Med Gerusalemme, den italienska stavningen av Jerusalem, ville han gestalta den heliga stadens förflutna genom samtidens tekniska möjligheter.

– Jag vill föra in delar av arkitekturhistorien i en framtid av ny teknologi, säger han om verket som avbildar byggnader från italienska renässansmålningar av Jerusalem.

I City of Ceramics utforskar han bilden av Rom från besökarnas perspektiv.

– Det finns så mycket historia från så många olika tidsperioder i Rom att allt smälter ihop och blir en atmosfär, det slutar vara historia. På samma gång kan man välja vilken enskild del som helst och den kommer att ha ett enormt djup. Så jag skapade en väldigt personlig version av Rom. Jag avbildade byggnader i 3D-skriven keramik som berättar stadens historia, men som också gestaltar min högst personliga upplevelse av staden.

Att de flesta av de 3D-utskrivna verken använder sig av äldre motiv är ingen slump.

– Många som använder digital teknologi vill skapa något som ser väldigt digitalt ut. Jag vill fånga dåtiden med den senaste teknologin och kombinera en samtida estetik med en estetik som tillhör det förgångna. När jag har arbetat med keramik och 3D-skrivare har det varit för att jag velat utforska ett uråldrigt material i kombination med ny teknologi.

Med en fascination för färg

En annan gemensam nämnare för Adam Nathaniel Furmans verk är färgernas närvaro. Vare sig det gäller skulpturer, installationer eller inredningar spelar färg en central roll, och han skapar gärna kontraster genom att låta flera starka kulörer mötas och slåss om uppmärksamheten. Hans intresse för färg bottnar både i en fascination som han haft sedan barndomen, men det är också en reaktion mot den tidlösa minimalism som han menar präglas design och arkitekur just nu – och som han finner ointressant.

– Jag har dragits till färg sedan jag var liten, det gör alla barn. Men sedan får vi lära oss att det är dåligt med färg, vi får lära oss att föredra en vit Billy-bokhylla.

Han fortsätter:

– Just nu handlar brittisk arkitektur mycket om att alla vill skapa någon form av tidlös minimalism. Det är precis motsatsen till vad jag är intresserad av. Vi behöver mer pluralism i det offentliga rummet och jag menar att färg är det mest effektiva sättet att nå människor.

Fler porträtt på aktuella konstnärer, formgivare och arkitekter hittar du här.

Projektfakta


Ålder: 34
Bor: London
Familj: Partner och en Cocker spaniel.
Yrke: Designer
Senast lästa bok: The Invisible Hand av Adam Smith
Senast sedda film: Alien Covenant
Reser helst I världen: Italien
Inspireras av: All arkitektur och allt som är noggrant genomtänkt av en designer.

Även om det kommer att ta tid tror Adam Nathaniel Furman att vi går mot en mer tillåtande inställning till färg vilket i sin tur kommer att leda till en större kunskap kring färgsättning.
– Jag tror att vi håller på att bryta igenom det svartvita nu. Vi influeras av naturen och verkligheten och den är aldrig svartvit. Men det kommer att ta tid. Som arkitekt och designer är det viktigt att studera och förstå färg. Då kommer färg att få en naturlig plats i det vi gör. Bauhaus exempelvis var färgglatt för att arkitekterna fick möjlighet att lära sig och utforska färgsättning.

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera