BKR-Savile-Row-London

Skräddarsydd fasad

Handglaserade keramiska plattor i fyra kulörer klär fasaden på 24 Savile Row i London. Adressens koppling till skräddarsydda kostymer var något arkitekterna ville reflektera i gestaltningen.

BKR-EPR-Architects-savile-row-London

Plattorna är glaserade för hand och ger fasaden ett vackert lyster.

Londonbaserade EPR Architects vann uppdraget att rita en kombinerad kontors- och butiksbyggnad till den anrika gatan Savile Row i London för fem år sedan. Den exklusiva adressen är sedan tidigt 1800-tal starkt förknippad med skräddarsydda kostymer och skjortor. Det är här det engelska ordet bespoke (skräddarsydd) myntades. Detta ville arkitekterna ta fasta på i byggnadens gestaltning.

– Ordet bespoke myntades på Savile Row. Vi visste att vi var tvungna att skapa en skräddarsydd byggnad med material och en kvalitet i utformningen. En som matchade och reflekterande den traditionen, säger arkitekten Stephen Pey på EPR som varit ansvarig för projektet.

BKR.EPR-Architects

Plattorna går i fyra kulörer, tre nyanser av vitt och en svart med inslag av mörkblått, och har en tydlig handgjord känsla.

Skräddarsydd fasad

Det skräddarsydda skulle bli en viktig del i gestaltning av 24 Savile Row. Man ville ta chansen att visa upp det bästa inom konstnärlig utsmyckning och hantverk. Därför kopplades keramikern Kate Malone in i ett tidigt skede. Kate Malone är känd för färgstarka och detaljrika keramiska skulpturer och hennes verk finns att se på flera stora konstinstitutioner i Storbritannien och utomlands, bland annat Victoria & Albert och Los Angeles County Museum of Art. Till 24 Savile Row har hon skapat de 10,000 handgjorda keramiska plattorna som klär fasaden och glaserat var och en av dem för hand. Plattorna går i fyra kulörer, tre nyanser av vitt och en svart med inslag av mörkblått, och har en tydlig handgjord känsla.

– Allt är gjort för hand specifikt för projektet. Jag älskar det faktum att hela fasaden består av de här enskilda delarna på 30 centimeter som bildar en helhet där precisionen är väldigt stor, men där man samtidigt får en handgjord känsla, säger Kate Malone.

Att samarbeta med en konstnär var en självklarhet och ett beslut som togs i ett tidigt skede av processen.

BKR-Kate-Malone-savile-row-London

Keramikerna Kate Malone står bakom byggnadens fasad, som hon beskriver på ett klimax på en 30 år lång karriär.

– Vi kontaktade Kate just för att det är Savile Row, konst och hantverk, skräddararvet. Så vi ville ha en handgjord byggnad. Jag antar att ingen av oss riktigt förstod från början vad det skulle innebära att genomföra det. Men vi visste att det skulle bli en resa och det var spännande att sätta igång, säger Stephen Pey.

– Det fanns tillfällen när vi kanske tänkte ’hade vi hade vetat det här hade vi inte gjort det’, men nu har vi tagit oss igenom det. Det har verkligen varit en fantastisk resa, instämmer Kate Malone.

Karriärens höjdpunkt

Byggnaden ligger i området Mayfair Conservation Area, ett av 56 områden i stadsdelen Westminster med ett särskilt historiskt och arkitektoniskt arv, vilken innebär vissa restriktioner för nya byggnader. De keramiska plattornas kulörer har därför valts för att gå ton i ton med en befintlig färgskala. För Kate Malone, som beskriver den keramiska fasaden som ett klimax på 30 år av keramiskt skapande har det varit viktigt att se fasaden som ett offentligt konstverk som kan upplevas av alla.

– Jag gör vanligtvis saker som är färgstarka, söker uppmärksamhet och tar mycket plats. Men den här fasaden har ett djup och dekorativa kvaliteter. Den är diskret men har samtidigt en väldigt rik, dekorativ och genomarbetad yta, säger hon.

– För allmänheten är byggnader oftast anonyma, bara en del av gatan. Men den här blir ett konstverk. Det är en väldigt dekorativ byggnad. Diskret och samtida, säger Stephen Pey.

BKR.Savile-row-EPR-Architects

Toaletternas mosaik speglar fasadens färgsättning.

Den handgjorda glasyren gör varje platta unik och fasadens färg förändras med dygnets naturliga ljus och väder. Moln som drar över himlen eller solljus på den glaserade ytan tar fram olika nyanser och ger fasaden vitt skilda uttryck vid olika tidpunkter på dagen.

– De keramiska plattorna är praktiskt taget tredimensionella när ljuset faller på dem. De reflekterar ljuset och det var precis så vi ville ha det. Särskilt när solen lyser, då skiftar den blåsvarta plattan från bläckfärgad till koboltblå, säger Stephen Pey.

Han tror att byggandens unika hantverkskvaliteter möjliggjordes genom att man tidigt såg fasaden som ett samarbete mellan konstnär och arkitekt, en produkt som rör sig i gränslandet mellan offentlig utsmyckning och arkitektur.

Projektfakta


Projekt: 24 Savile Row
Plats: London
Årtal: 2015
Arkitekter: EPR Architects
Omfattning: 2906 kvm

 

 

– Ofta är konstnärlig utsmyckning på byggnader något man lägger till på slutet. Men vi samarbetade med Kate från början för att skapa ett arkitektoniskt element som är dekorativt men som också är väldigt tydligt kopplat till bygganden. Det är ganska ovanligt och jag hoppas att den här bygganden kommer att sätta ribban för våra framtida projekt genom nivån på vårt samarbete och den känsla för detaljer som vi lyckats åstadkomma här. Jag hoppas att det blir en form av standard för våra byggnader i London och på andra ställen.

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera