Joyn Studio – de tre eskapisterna

Tre inredningsarkitekter som känt varandra sedan Konstfack bestämmer sig för att starta eget. Strax därpå ringer kocken och krögaren Björn Frantzén och undrar om de vill inreda hans nya restaurang. Nystartade Joyn Studio får en flygande start.

Joyn Studio – de tre eskapisterna

Stockholmskontoret Joyn Studio bildades i maj 2016 och har sedan dess bland annat hunnit med uppdrag som Yasuragis nya hotellrum och klädmärket Tigers kontor och showroom. Kontoret har i viss mån riktat in sig på hotell och restaurang och ambitionen är att försätta besökaren i stämning, att skapa en känsla och en upplevelse som går att försvinna in i.

– Jag och Helena lärde känna varandra på Nyckelviksskolan och gick sedan på Konstfack ihop. Ida tog sin kandidatexamen i London och sedan tog vi alla vår master på Konstfack tillsammans, berättar Lisa Grape, inredningsarkitekt som tillsammans med Helena Eliasson och Ida Wanler startade Joyn Studio i maj 2016.

Trion tog examen från Konstfack 2005 och har sedan dess arbetat på några av Sveriges mest namnkunniga arkitektkontor, bland annat White och SandellSandberg.

Joyn Studios grundare Helena Eliasson, Lisa Grape och Ida Wanler.

– Vi hade tjänster där vi ansvarade för inredningsarkitekterna på stora kontor och kände alla att vi ville bort från de administrativa rollerna och tillbaka till projekten. Vi längtade efter att ha kontroll och styra över hela projekten. Vi ville jobba närmare kunden, närmare projekten och ha mer inflytande över kontorets varumärke. Vi vill försätta människor i stämning med det vi skapar.

Mot bakgrund av ett högt tryck i branschen och en tillit till deras samlade erfarenhet tog de steget och startade Joyn Studio. Ida Wanler som tidigare arbetat med inredningen till flera av Björn Frantzéns restauranger, bland annat Flying Elk och den tidigare Frantzén som låg i Gamla Stan, får kort därpå ett samtal från den Michelinbelönade krögaren.

– Han visste att Ida skulle starta eget och undrade om vi ville inreda den nya restaurangen. Han sa ungefär ’jag har två stjärnor, jag vill ha tre, och jag vet att det inte är maten det är fel på’. Det satte ribban ganska högt för oss. Vi började med att sätta ihop en spellista som skulle representera stämningen i de olika rummen.

Saltglaserad keramik på Stockholmsrestaurangen Frantzén.

Materialvalen reflekterar matfilosofin

I september förra året slog nya Frantzén upp portarna på Klara Norra Kyrkogata, ett halvår senare belönades restaurangen med tre stjärnor.

– Maten på Frantzén är ett möte mellan Japan och Norden, med inslag av humor. Att äta middag på Frantzén är en helhetsupplevelse där man rör sig mellan olika sinnesstämningar. Björn ville att inredningen skulle gestalta stämningen för olika skeenden i matupplevelsen. Vi ville rama in den upplevelsen i en miljö som ska vara hållbar på sikt.

”Han sa ungefär ’jag har två stjärnor, jag vill ha tre, och jag vet att det inte är maten det är fel på’. Det satte ribban ganska högt för oss.”

Keramiken spelar en viktig roll i den gestaltningen och interiören präglas av en handgjord, saltglaserad keramisk platta från Polen i skiftande nyanser av brunt.

– Det skulle vara naturliga material med mycket känsla och koppling till hans matlagning. Det är med saltglaserat kakel som med matlagning, det handlar om att förädla en råvara. Därför passar keramiken särskilt bra i den här miljön.

Till det läggs olika typer av natursten och körsbärsträ. Tillsammans skapar de en lågmält lyxig interiör i en dämpad färgskala där ljussättningen fått spela en viktig roll i det stämningsskapande och de tempoväxlingar som uppdragsgivaren efterfrågade. Upplevelsen börjar i ett rum helt klätt i de polska plattorna. Här är råvaror i form av styckdelar exponerade i glasskåp på väggarna. I hissen som tar gästerna upp till vardagsrummet och matsalen blir ljuset starkare ju längre upp man kommer. Vardagsrummet, där man tar en drink före maten präglas av ett lugn. I matsalen höjs tempot.

Badrum i natursten med suggestiv belysning på restaurangen Frantzén.

– Tempoväxlingarna skapade vi framförallt genom ljussättningen. Vardagsrummet är upplyst och inredningen går i en ljusare färgskala med trä och glas. Matsalen är mörkare. Här är fokus på tallriken. Tanken är att det ska vara som ett scenrum där ljuset släcks och strålkastaren riktas mot maten.

Keramiken ett givet val

Att välja en keramisk inramning till detta dramatiska skådespel kändes självklart.

– Vi har alltid gillat keramik, alla tre. Det kändes rätt att välja ett gammalt material med en levande yta till den här miljön. Det känns också bra att använda ett så pass beständigt material i en värld där allt är snabbt och föränderligt. Vi kommer att fortsätta att använda keramik i samma anda, bland annat i en lunchrestaurang som vi jobbar med just nu.

”Man lär känna sidor hos varandra som knappt ens partner känner till när man samlas för att uppfylla en gemensam dröm.”

Namnet Joyn är en sammanslagning av orden joy och join och står för målsättningen att ha kul tillsammans. Och humorn fick spela en viktig roll i gestaltningen av utställningen Hemma under designveckan i Milano, ett uppdrag från Svensk Form och Visit Sweden.

– Uppdraget var att visa Sverige som designland och -destination och att visa upp verk av svenska formgivare. Vi skapade ett dimlandskap, och mellan slöjor och trädstammar lade vi in ögonblicksbilder från livet. Smälta glassar, en utspilld kaffekopp. Vi ville att det skulle finns ett humoristiskt inslag. Man ska känna en mänsklig närvaro där allt inte är perfekt.

Trion stod bakom utställningen Hemma på årets Milanomässa.

Sammansvetsad trio

I framtiden hoppas den tongivande trion på att få göra fler utställningar och scenografier.

– Just nu känns det som om vi får göra många av våra drömprojekt, men fler uppdrag av det här slaget skulle vara roligt. Den största skillnaden är att utställningar har mycket kortare livstid än andra inredningar. Därför är de uppdragen friare, men kräver också en tydlighet. De behöver vara direkt iögonfallande och ha ett tydligt budskap. En inredning behöver ofta falla tillbaka och rätta sig efter människorna, utan att för den sakens skull sakna ett eget intryck.

Drygt två år efter starten har Joyn anställt ytterligare en person utöver de tre grundarna och kontoret har hunnit bli en tongivande inredare, framför allt inom restaurang. Även om ambitionen är att växa vill man fortsätta att vara ett litet och personligt kontor.

– Att driva Joyn har gjort oss otroligt sammansvetsade. Det blir så när man går in med mycket hjärta i ett projekt och ansvarar för varandras inkomst och för att projekten som vi tar oss an ska blir bra. Man lär känna sidor hos varandra som knappt ens partner känner till när man samlas för att uppfylla en gemensam dröm.

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera