Sandells storslagna fasad

Thomas Sandell står bakom många uppmärksammade projekt. Förra året såg hans första husfasad i keramik dagens ljus. Ambitionen var att få den storslagna privatbostaden Villa Sagalid att smälta in i skärgårdens natur.

– Formen, funktionen och fasaden! Det är Thomas Sandells svar på vad han är mest nöjd med när det gäller det omtalade projektet Villa Sagalid.

På Djurös karga klippor vilar den 500 kvadratmeter stora privata villan, med en magnifik utsikt över Stockholms skärgård. För allmänheten blev huset bekant då det visades i SVT-programmet Hemma hos arkitekten i höstas. Där hyllades det för sina öppna ytor, insynsskyddade pool och imponerande vyer som sträcker sig ända till Sandhamn. Men det första som fångar betraktarens öga är den särpräglade fasaden, helt i handtillverkad keramik.

Sedan Thomas Sandell var med och grundade arkitektkontoret Sandellsandberg i mitten av 90-talet har han gjort sig känd för framstående projekt som Gåshaga brygga på Lidingö, Stockholmsbörsen och inredningar för Ordning & Reda, Polarn & Pyret, restaurang East och Moderna Museet. Han har formgivit lampor, möbler, designföremål och inte minst hus. I Villa Sagalid fick den mångsidige arkitekten testa något nytt för första gången i sin gedigna karriär.

– Jag hade aldrig gjort en fasad i keramik förut, så det var väldigt roligt, berättar han.

 

Fasad som reflekterar omgivningen

I lockelsen med att testa det keramiska materialet låg både en önskan om hållbarhet men också möjligheterna i det konstnärliga uttrycket.

– Huset ligger ganska högt och väldigt utsatt för väder och vind i Stockholms skärgård. Då behöver man ha ett hållbart material. Jag ville också ha ett material som i sig är väldigt fint och då tyckte jag att keramik var alldeles utmärkt. Det är snyggt, det håller länge och det åldras på ett elegant sätt, konstaterar han.

På avstånd ter sig fasaden som en mörk, solid yta, men vid närmare anblick skimrar den i både brunt och blått, allt eftersom skärgårdsljuset skiftar under dygnet och årets lopp. Målet med färgvalet var främst en önskan om att få huset att smälta in i sin omgivning.

– Det finns en massa tallar på tomten, så min tanke var att keramiken skulle se lite grann ut som barken på träden, fast uppförstorat. Själva plattan är ju mörkbrun, men så är det lite blåstick i den, det gjorde vi för att plocka upp himmelsljuset. Det blev jättelyckat. Förutom att det är väldigt snyggt så samspelar det fint med omgivningen.

Handgjorda plattor

Medan ägarens ursprungliga önskemål var en bostad på 1000 kvadratmeter landade Thomas Sandells slutgiltiga ritning av Villa Sagalid på halva storleken. Men det är fortfarande ett rejält tilltaget hus och en av fördelarna med färgen på fasaden är att den får byggnaden att se mindre massiv ut, menar arkitekten.

– Jag är jättenöjd med det. Ibland kan huset framstå som ganska mörkt, men när keramik är glaserat som här så ser det lite olika ut när det reflekterar olika ljus. När solen ligger på så blänker hela fasaden.

Sandell valde att ge de handgjorda keramiska plattorna en rektangulär form, med en ås som höjer sig längs dess mitt. Plattorna har hängts i vertikala leder på en betongstruktur, en monteringsteknik som utöver att skapa ett luftflöde också underlättar underhållet.

–  När man hänger keramiken som vi gjort här så är det extremt enkelt att byta ut enstaka plattor om de blir skadade. Om du har en lastbil som backar in i huset eller något så är det jättelätt att rätta till.

 

Traditionell teknik – personligt uttryck

Ett av de knivigare momenten i processen var jakten på rätt tillverkare för den egenritade keramiken.

– Vi letade först i Finland och sedan i Tyskland. Men i Tyskland var plattorna maskingjorda, så det blev inte samma känsla av liv som vi var ute efter. Till slut var det faktiskt vår beställare, som är holländare, som kom att tänka på Makkum.

Den anrika holländska porslins- och keramiktillverkaren arbetar fortfarande med traditionella tekniker. Varje platta glaseras för hand, vilket ger var och en ett individuellt uttryck. Ännu mer personligt blev huset med de detaljer som Thomas Sandell har lagt in både i skafferiet, där han målat ett mönster på kakel i form av en abstrakt blomma i blått, samt på fasaden, där han smugit in sin signatur på tjugo plattor.

– Det var de på fabriken som föreslog det, det var en kul idé och enkelt, eftersom det är lera. Så jag skrev lite olika saker på varje platta, ibland mitt namn, ibland Villa Sagalid.  De sitter lite här och där på huset, det är kul, man kan gå runt och upptäcka.

För Thomas Sandell är Villa Sagalid ett strålande exempel på att det alltid finns nya saker att utforska och att man aldrig blir fullärd, trots en lång karriär i ryggen.

– Efter det här har jag ju lärt mig hur man jobbar med keramik och att det är ett väldigt bra material. Så nu har jag börjat rita keramik på massor av hus!

DAP har gett den anrika spainsitutionen Yasuragi en ny skepnad.

Projektfakta


Projekt: Villa Sagalid
Arkitekt: Thomas Sandell
Plats: Stockholm
Årtal: 2018
Omfattning: 500 kvm

Om keramiken


Plattorna på Villa Sagalid är ritade av Thomas Sandell och handgjorda hos holländska Makkum. Plattorna är bruna med blåstick för att fånga färgskalan i tallskogen och himlen.

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera