”Material med stort avtryck på miljön försvinner”

Trä är framtidens material, menar arkitekten Gert Wingårdh. Men keramiken kan mycket väl bli träkonstruktionens färgstarka fjäderskrud. Precis hur färgstark en keramisk fasad kan vara har den namnkunnige arkitekten illustrerat flera gånger.

På Hisingen i Gert Wingårdhs hemstad Göteborg såg på våren 2011 en spektakulär byggnad dagens ljus. Den cirkelformade universitetsbyggnaden Kuggen expanderar likt en tromb i omfång för varje våningsplan. Tanken med att låta byggnaden expandera är att den ska skugga sig själv och på så sätt skapa ett bra inomhusklimat på ett klimatsmart sätt. Fasaden är klädd i keramiska plattor i röda och gröna nyanser.

– Till Kuggen valde vi keramik av flera skäl. Vi ville ha monokromt trä från början, men lyckades inte övertyga uppdragsgivaren. Vi bytte till terrakotta. I Berlin finns en brandstation i glas som plockar upp omgivningens färger. Vår beställare gillade inte färgen på terrakottan, men brandstationen gillade de väldigt mycket. Så vi började fundera på om vi kunde använda en glaserad terrakotta istället och på samma sätt som i Berlin fånga upp omgivningens färger, berättar Gert Wingårdh.

Kuggen mottog Stora Kakelpriset året därpå, men Gert Wingårdhs relation till keramiken inleddes mycket tidigare.

– Jag såg lerkulor från Babylon som var glaserade på toppen på British Museum 1978 och kunde konstatera att glasyren hade kvar sin glans. Det var magiskt! Det visar att keramiken är ett extremt beständigt material.

Miljövänliga material i framtidens arkitektur

Gert Wingårdh menar att endast de material som har lågt koldioxidutsläpp kommer att ha en plats i framtida arkitektur.

– De material som har ett stort avtryck på miljön kommer att försvinna. Jag tror att de allra flesta hus kommer att byggas i trä i framtiden på grund av klimatskäl. Jag kan inte se att det finns något material som kan ersätta stål och betong som trä kan. Men trähus behöver en skyddande hinna, och det kan mycket väl bli keramik.

Kuggen var varken det första eller det sista huset med en uppseendeväckande keramisk fasad som Gert Wingårdh skulle sätta sitt namn på. Ett par år senare, 2013, stod Ting1 färdigt i Örnsköldsvik. Ett kontroversiellt hus som inte ens alla på kontoret var nöjda med.

”Jag såg lerkulor från Babylon som var glaserade på toppen på British Museum 1978 och kunde konstatera att glasyren hade kvar sin glans. Det var magiskt! Det visar att keramiken är ett extremt beständigt material.”

– Uppdraget var att lägga till en byggnad ovanpå en befintlig byggnad där man använt rå betong på ett väldigt osminkat sätt. Då kan man antingen välja att fortsätta på den linjen eller skapa en kontrast. Jag satt i en taxi med en kollega när byggnaden nyligen blivit klar och han försökte såra mig djupt genom att kalla den för Villa Villerkulla. Men det är ett av de bästa husen vi någonsin ritat, så färgstarkt, säger Gert Wingårdh om det färgsprakande bostadshuset vars fasad hämtar sina kulörer från en målning av Bengt Lindström.

Färgstark fasad rör upp känslor

Bostadshuset Ting1 har placerats ovanpå det K-märkta Tingshuset, utan att nudda den ursprungliga strukturen. Byggherren Nicklas Nyberg är en passionerad konstsamlare, och särskilt förtjust är han i Bengt Lindström, en av Sveriges mest uppmärksammade konstnärer. Bengt Lindströms verk präglas av starka kulörer, djärva kontraster och stora färgsjok.

– På Nicklas Nybergs kontor fanns 40 eller 50 av Bengt Lindströms målningar. När jag sedan kom hem till honom på kvällen för att äta middag fanns minst lika många till. Så vi valde en av hans tavlor, Woman’s Dance, pixlade den och lät den pryda fasaden. Att använda keramik i fasaden gav möjlighet att efterlikna färgerna i Bengt Lindströms konst.

”Jag skulle säga att Ting1 symboliserar Örnsköldsvik som Eiffeltornet symboliserar Paris.”

Byggnaden har väckt känslor, både positiva och negativa. När lokaltidningen gjorde en undersökning av vilken som var den mest hatade byggnaden i Örnsköldsvik kom Ting1 på första plats. Men den kom också på andra plats över de mest älskade.

– Jag skulle säga att Ting1 symboliserar Örnsköldsvik som Eiffeltornet symboliserar Paris. Det var också en väldigt hatad byggnad från början, nu är den en ikon, ler Gert Wingårdh självsäkert.

Och precis som Eiffeltornet kommer den förmodligen att stå här om 130 år. Med oförändrad styrka och glans i fasadens färger.

– Ting1 ska kunna stå där i minst 100 år. En del tycker om att se material åldras och få patina. Men det finns definitivt också en grupp som inte vill se material åldras, som vill se de behålla sitt uttryck år efter år. Det kommer trender som tyvärr innebär att man river ut jättefin keramik, men om man söker perfektion och ett underhållsfritt material, då har keramiken verkligen en styrka.

En framtid i trä och keramik

Att vi kommer att få ser fler uppseendeväckande kreationer i keramik signerade Gert Wingårdh finns det ingen tvekan om. Redan nu har han inte mindre än tre projekt där materialet på olika sätt får sätta sin prägel.

– Vi håller på med några projekt som det är svårt att berätta mer om just nu. Men vi har ett projekt där vi utgår från björkens färgskala och försöker återskapa den i keramik, i ett annat där den svenska grönskan står i fokus och ett tredje där vi hämtat inspiration från prerafaeliterna.

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera