Smakfullt skådespel i NKs saluhall

Saluhallen på bottenplan i det drygt hundraåriga varuhuset Nordiska Kompaniet i Stockholm fick våren 2019 en uppdaterad interiör.

Bakom den nya inredningen på NKs saluhall står Strategisk arkitektur som tagit fasta på grundaren Josef Sachs tankar om att varuhuset skulle vara en kulturell och kommersiell teater. Han beskrev det som ”en scen för framtiden”.

I takt med att nätbutiker tar en allt större del av marknaden har det blivit ännu viktigare för de fysiska butikerna att kunna erbjuda en upplevelse, tillsammans med Sachs vision är detta något som arkitekterna tagit fasta på. Taktilitet och långsiktighet i materialval och gestaltning var ledorden för NKs saluhall.

– Vi strävade efter en något varmare materialpalett än tidigare med marmor, mässing, svart glas och läder. En värmebehandlad ask och terrazzo skänker paletten en ökad värme och taktilitet, säger Jonas Ericsson, arkitekt på Strategisk arkitektur.

Två rektangulära keramiska plattor i grått och vitt pryder väggarna.

– Väggarna är klädda i plattorna Metro Half Tile Chancel Grey och Subway Half Tile Vintage White. Keramiken är ett klassiskt material i en saluhall och passar utmärkt i en krävande miljö.

Gallerian – en stad i staden.

Projektfakta


Projekt: NK
Arkitekter: Strategisk arkitektur
Plats: Stockholm
Årtal: 2019

Vill du prenumerera på inspirationsmagasinet Lera
kostnadsfritt och få ett digitalt nyhetsbrev?

Ja tack, jag vill prenumerera

Få en gratis prenumeration på inspirationsmagasinet Lera och ett digitalt nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill prenumerera