Patricia Urquiola

Patricia Urquiola lyfter keramikens funktion

Patricia Urquiola är arkitekten med en passion för produktdesign. Med fem kollektioner keramiska plattor i bagaget ville hon ta materialet till nästa nivå och göra keramiken till en funktionell del av inredningen. Nästa drömprojekt är dock av icke-materiell natur.

Nästa år fyller Patricia Urquiola 60 år. Även om hon inte verkar ha några planer på att gå i pension kan den spanskfödda arkitekten redan nu blicka tillbaka på en lång och framgångsrik karriär. En present i form av ett dockhus väckte en gång i tiden hennes intresse för hur vår fysiska miljö är konstruerad.

– Jag visste att jag ville bli arkitekt redan som barn. Min pappa var ingenjör och min mamma hade studerat filosofi. Jag tror att jag fått mina intressen och min nyfikenhet från dem båda. Fast på olika sätt. När de gav mig ett dockhus blev jag så nyfiken på konstruktionen. Hur alla de små rummen satt ihop. Så jag tog isär det och byggde ihop det, gång på gång.

Patricia Urquiola

I kollektionen Tierras är kopplingen till plattornas ursprung i jorden viktigt.

Sedan examen från Madrids arkitekturhögskola 1989 och fortsatta studier i Milano har det blivit produktformgivning hon ägnat sig mest åt. Hennes lekfulla, färgstarka, smarta och vackra möbler, mattor, armaturer, tapeter och inte minst kakel har fått internationellt genomslag. Sedan 2001 driver hon en egen verksamhet. Det var ett beslut hon tog på uppmaning av den italienska arkitekten och formgivaren Piero Lissoni som var hennes arbetsgivare under sex år.

– Jag lärde mig mycket när jag jobbade för honom. Det var väldigt värdefulla år. Det var han som övertygade mig om att jag borde öppna en egen studio. Själv hade jag inte tänkt på det. Jag trivdes med mitt jobb och hade kanske också lite låg självkänsla. Men han sa ’du har vad som krävs, åsikter, och du är redo för en egen studio nu’, och så fick det bli.

Patricia Urquiola och kollektionen Celosia

I Mutinas kollektion Celosia har Patricia Urquiola fokuserat på att både lyfta det dekorativa med keramiken men också funktionen. I det här fallet som en rumsavdelare.

Patricia Urquiola och Mutina i nära samarbete

Hos den italienska keramiktillverkaren Mutina är hon sedan 2008, när företaget grundades, en återkommande formgivare. Sex kollektioner keramiska plattor har det hunnit bli under åren. Det var Mutina som först väckte hennes intresse för det keramiska materialet.

– Jag har haft turen att få jobba med dem sedan starten. Trots att det var ett nystartat företag var de redan då modiga och nyfikna. I den första kollektionen jag gjorde för dem, Déchirer, experimenterade vi med stora format och en ny metod, Continua-teknologi. Den innebar att vi kunde skapa oglaserade plattor med relief även för golv. Under den processen lärde jag mig hur formbart materialet är och hur spännande det är att experimentera med keramik.

Kollektionen Tierras har en jordnära färgskala i varma, sandiga nyanser med inslag av grönt och svart. Patricia Urquiola har hämtat inspiration från hantverkstraditioner kring Medelhavet. Tillsammans med den senaste kollektionen, Celosia, tillhör den de plattor som hon är mest nöjd med.

– Bra design tar risker, och rör sig utanför de givna ramarna. Den stora utmaningen med att skapa i keramik är att gå bortom den dekorativa aspekten. Vi behöver utforska den keramiska plattans möjligheter och börja tänka på den som en funktionell del av inredningen. Plattorna kan till exempel rena luften eller stänga ute ljud utifrån. Det finns väldigt mycket att studera och utforska där.

Patricia Urquiolas kollektion Tierra

De jordiga tonerna är viktiga i kollektionen Tierra från Mutina som Patricia Urquiola varit med och designat.

Drömprojektet handlar om kommunikation

I linje med denna övertygelse och viljan att ta materialet till nästa nivå. Nytillskottet Celosia är egentligen inte en platta, utan snarare en tredimensionell skapelse med skulpturala kvaliteter och konstruktiva egenskaper.

– Utgångspunkten för Celosia var att skapa ett föremål, snarare än något som man klär en miljö i. Jag hämtade inspiration från de rumsavdelare som man ofta ser i den arabiska kulturen. Arbetet med kollektionen kändes till en början som ett hantverksprojekt. Tack vare den kunskap som finns hos tillverkaren kunde vi skapa enheter som kan bilda en bärande struktur, som tegelstenar.

Den som har vägarna förbi Stockholm kan passa på att bo på Grow Hotel i Solna där svenska Note Design Studio har använd Celosia som rumsavskiljare i hotellets restaurang och bar. Även om kollektionen har en ovanlig skala i byggkeramikens värld har visionären Patricia Urquiolas drömprojekt helt andra dimensioner – och det ligger väl i tiden.

– Jag drömmer om att skapa ett bättre sätt att kommunicera än något av dem vi har idag. Ett som nästan inte är fysiskt, som inte påverkar hälsan och som kan filtrera vilken information som når dig utifrån din tillgänglighet, humör, vilken typ av information du behöver och vilka människor du vill ha kontakt med just då.

Kollektionen Dechirer med Patricia Urquiola

Kollektionen Dechirer var Patricia Urquiola med och tog fram för Mutina redan 2009.


Kollektion Déchirer

Déchirer var banbrytande när den kom 2009 på så sätt att man lyckats skapa storskaliga, matta plattor med reliefeffekt för golv. Det småskaliga och detaljrika mönstret symboliserar fragmenterade minnen i en relief som ömsom framträder tydligt, ömsom ger ett nött och nedskavt intryck.

Kollektionen Tierras

Inspirationen till Tierras hämtades från traditionellt hantverk från länderna kring Medelhavet. Ambitionen var att skapa keramiska plattor med en estetisk koppling till dess ursprung i jorden, med färger hämtade från lera och terrakotta, men också med tydliga spår av människans hand och kreativitet.

Kollektionen Celosia

Patricia Urquiola vill röra sig bort från idén att keramiken i första hand ska ha en dekorativ roll, och skapa kollektioner där plattorna också har en funktion utöver det dekorativa. I den senaste kollektionen Celosia ville hon göra plattorna till föremål, snarare än beklädnad.


Patricia Urquiola

Patricia Urquiola föddes i Spanien 1961 och utbildade sig till arkitekt i Madrid och Milano. Efter sex år hos Piero Lissoni valde hon 2001 att starta en egen studio. Sedan dess har hon rönt internationell uppmärksamhet för sina möbler, mattor, armaturer, tapeter och kakelplattor för företag som Kartell, B&B Italia, Moroso och Mutina.

Foto Massimiliano Sticca (toppbild), Stefano Triulzi (bild artikellistning)

Få alla nummer av Lera och/eller Plattform i brevlådan och ett digitalt nyhetsbrev.

Jag vill prenumerera gratis

Teckna en gratis prenumeration på tidningarna Lera och Plattform och vårt digitala nyhetsbrev till arkitekter.

Ja tack, jag vill prenumerera