corona och kakelbranschen

Så har pandemin påverkat kakelbranschen

Efter en intensiv sommar för plattsättare och kakelåterförsäljare med en tydlig uppgång för både badrumsrenoveringar och poolbyggen ser man med viss oro på hösten. Byggkeramikrådets vd Ralf Jerad beskriver hur pandemin påverkat kakelbranschen och förbereder sig för lågkonjunktur.

I slutet av mars satte Coronaviruset skräck i svenskarna. Från en dag till en annan flyttade vi hem arbetsplatsen, tog möten på video, började hamstra toalettpapper och avbokade middagar. När den initiala chocken lagt sig började vi se oss omkring. Vi fann våra hem i behov av renovering. När vi sedan insåg att semestern kommer att äga rum på hemmaplan var det många som valde att lägga reskassan på att uppgradera det permanenta boendet.

– Både plattsättarna och kakelåterförsäljarna har haft en jättebra period det senaste halvåret. Juli brukar normalt vara den sämsta månaden för återförsäljarna. I år har de haft sin bästa juli någonsin, konstaterar Ralf Jerad, vd på Byggkeramikrådet.

Ralf Jerad

Försiktighet inför framtiden

Man gläder sig åt att den ekonomiska kris som pandemin orsakat inom flera andra branscher hittills inte fått större konsekvenser för byggbranschen. Samtidigt oroar sig nu många för vad som ska hända under hösten.

– Oktober brukar vara en väldigt bra månad. Men de privatkunder som skulle ha kommit i oktober gjorde det redan under sommaren, så nu är man lite försiktig inför framtiden. Vi är i ett läge där vi haft en bra period, och nu går alla och väntar på vad som ska ske härnäst.

I en artikel den 8 maj konstaterade Johan Sandberg, vd på Kakeldaxgruppen, att man för första gången upplevde en kris som inte slog hårt mot byggbranschen. Ralf Jerad tror inte att det kommer att fortsätta så.

– I våras kunde vi konstatera att detta var en av få kriser som inte slog direkt mot byggbranschen. Men så kommer det nog tyvärr inte att fortsätta. De som jobbar mot konsument är orolig att den marknaden kommer att bli mättad och man ser redan nu att det håller på att hända.

Lågkonjunktur och digitalisering

De stora byggföretagen förbereder sig för en lågkonjunktur.

– Storbyggena är i ett läge där de gjort sig av med folk, och väntar med att dra igång nya projekt. Man vill se hur stor arbetslösheten blir, och om man får sålt det man redan färdigställt. Allt tyder på att vi går in i en lågkonjunktur nästa år. Storbyggarna brukar vara en bra temperaturmätare.

Samtidigt genomgår branschen en digitalisering, som nu fått en extra skjuts av det rådande läget.

– Byggbranschen, som inte varit särskilt digital tidigare, har nu blivit mer digital snabbt. Det kommer att leda till en ökad digital vana inom branschen på lång sikt och vi kommer bland annat att se fler digitala utbildningar framöver.

Digitala kurser populära

Flera återförsäljare ser nu över sina hemsidor och sitt utbud av digitala kurser. På Byggkeramikrådet ser man tydligt en ökad efterfrågan på digitala kurser och möter den genom att öka utbudet.

– Det finns tid att utbilda sig nu och vi ser redan en större efterfrågan på digitala utbildningar bland våra medlemmar. Förutom att vi anpassat de kurser vi har, genom större lokaler och färre deltagare, har vi också digitaliserat en del kursmaterial. Vi kommer också att släppa fyra helt nya digitala kurser i början av november.

Kakeltrenderna 2020: imitationer och bioaktiv keramik

Få alla nummer av Lera och/eller Plattform i brevlådan och ett digitalt nyhetsbrev.

Jag vill prenumerera gratis

Teckna en gratis prenumeration på tidningarna Lera och Plattform och vårt digitala nyhetsbrev till arkitekter.

Ja tack, jag vill prenumerera