trycka konstverk på keramik

Måla och trycka konstverk på keramik

Att måla eller trycka konstverk på keramiska plattor ger förutom en hållbar yta ett levande uttryck och ett djup i färger och motiv som fler och fler börjar upptäcka. Konstnären Ylva Wilhelmina Franzén har lång erfarenhet av att trycka konstverk på keramik. Nu hoppas hon att fler arkitekter ska få upp ögonen för.

Fler och fler väljer keramiken som canvas. När den nya Citybanan i Stockholm invigdes 2017 hade konstnärerna Astrid Sylwan och Åsa Lindström fått i uppdrag att låta sina verk pryda keramiska plattor i olika delar av stationen. I Nederländerna anlitade arkitektkontoret Benthem Crouwel den internationellt hyllade formgivaren Irma Boom för att smycka en hel tunnel. Hotell och restauranger världen över anlitar konstnärer och illustratörer för motiv på keramiska väggar och golv. Ylva Wilhelmina Franzén är konstnär och keramiker med lång erfarenhet av screentryck och målning med porslinsfäger på keramiska plattor. Hon märker att efterfrågan på den här typen av verk ökar.

– Jag får många förfrågningar från konstnärer som vill överföra motiv till keramik. Dels finns det ett större utbud av kakel och klinker, materialet har blivit starkare och tätare och fungerar bättre i det svenska klimatet. Dels tycker jag mig se att man vågar experimentera mer med färger och mönster nu.

Måla på keramik

Hon håller precis på att avsluta arbetet med en bussdepå i Uppsala där hon och textilkonstnären Jenny Bergman har anlitats för att måla och screentrycka motiv på de vita klinkerplattor som sitter på väggarna i tvätthall och hygienutrymmen.

”Viktigt att det vi gjorde kändes unikt”

– Motiven har vi screentryckt eller målat med porslinsfärger hos Porslinsfabriken i Lidköping. Det var viktigt att det vi gjorde kändes unikt, skapat specifikt för den platsen och inte massproducerat.

I tvätthall och hygienutrymmen har keramiken en naturlig plats, men varför väljer fler och fler keramiken som bas för konstnärliga verk?

– Jag tycker om att bygga stora verk av mindre element. Kakelplattorna är hållbara och utgör en avgränsning för motivet. Man får också ett uttryck som jag tycker väldigt mycket om. Man kan jobba med matt och blankt på samma yta, det blir ett djup i bilden och glasyren ger en levande, varm och varierad yta.

Ett spännande material att arbeta med

Att man aldrig riktigt kan styra över resultatet utgör både en utmaning och en fascination.

”Det är så mycket som påverkar en keramisk process. Att det oväntade, slumpen, får driva uttrycket tycker jag om. Keramiken tar mig på vägar jag inte själv har bestämt. Därför är det ett spännande material att arbeta med.”

Ylva Wilhelmina Franzén hoppas att det ökade intresset för den här typen av verk kommer att leda till att konstnären får komma in tidigare i projekten.

Jag arbetar sällan med arkitekterna, eftersom jag ofta kopplas in när deras arbete redan är klart. Jag vill verkligen uppmuntra arkitekter att använda sig av den här typen av verk, för det blir en väldigt fin effekt. Man behöver ingen stor yta för att det ska sätta prägel på rummet.

Hon har också funderingar kring hur man skulle kunna göra konstverk på keramik enklare att beställa.

– Jag har funderat på upplägg där man kan köpa ett antal kvadratmeter av ett visst motiv. Samtidigt ska man vara medveten om att det inte är en massproducerad utsmyckning. Man får skiftningar och inget verk kommer att vara på pricken lik det andra, men det är ju det som är styrkan i uttrycket också.

Läs även:

God akustik med keramik
Genomtänkt ljussättning på keramik

Metoder för motiv på keramik

  • Screentryck
  • Målning med porslinsfärger
  • Dekaler som bränns fast
  • Få alla nummer av Lera och/eller Plattform i brevlådan och ett digitalt nyhetsbrev.

    Jag vill prenumerera gratis

    Teckna en gratis prenumeration på tidningarna Lera och Plattform och vårt digitala nyhetsbrev till arkitekter.

    Ja tack, jag vill prenumerera